InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Montyn

Boekverslag: Montyn

Boekverslag: Montyn Een uitgebreid verslag inclusief een samenvatting van het boek Montyn van Dirk Ayelt Kooiman. Zelfs als u dit boek niet heeft gelezen is het de moeite waard om even dit verslag door te lezen. Er wordt een samenvatting van de verhaallijn gegeven waarna u hopelijk bent overgehaald en dit boek wilt gaan lezen. Hebt u het boek gelezen? Hier het perfecte hulpmiddel om u geheugen over dit boek op te frissen. Bij het maken van een presentatie of verslag over dit boek kan dit ook van pas komen.

Gegevens

  • Titel: Montyn
  • Auteur: Dirk Ayelt Kooiman
  • Eerste druk: 1982

Samenvatting

In Thailand ontmoet Jan Montyn Ted. Jan vertelt hier over zijn leven. Hij heeft erg gelovige ouders, maar zelf heeft hij niets met geloof. Tijdens de oorlog gaat Jan bij de jeugdafdeling van de NSB. Een ander lid van deze afdeling is hij. Samen maken ze veel mee. Samen met Hein wordt hij naar de loopgraven gestuurd om tegen de russen te vechten. Hein sterf en hier heeft Jan het erg moeilijk mee. Tijdens zijn verlof gaat Jan terug naar zijn geboortedorp, maar hier is hij niet meer welkom. Na dit verlof moet hij terug naar het front. De oorlog loopt naar zijn einden en Jan wordt krijgsgevangene. Hij weet te ontsnappen maar uiteindelijk geeft hij zichzelf weer aan en moet de gevangenis in. Als hij zijn straf heeft uitgezeten gaat hij weer naar Nederland. Hij gaat werken bij zijn vader. In het dorp moet niemand meer iets van hem hebben. Jan kan hier niet tegen en gaat als vrijwilliger naar de oorlog in Korea. Tijdens deze oorlog raak hij gewond en gaat naar een ziekenhuis in Tokio. Hier ontmoet hij een vrouw waarmee hij trouw, maar deze Chinese vrouw vindt al snel een andere man. Jan besluit om weer naar Nederland te gaan. Nu wordt hij in plaats van genegeerd als een held ontvangen. In Nederland komt hij niet tot rust en moet hij steeds aan de oorlog denken. Uiteindelijk besluit hij om soldaat te worden. Hij krijg de opdracht om een museum in te richten. Jan kan erg goed tekenen en schilderen. Het is voor hem een makkie om schilderijen te vervalsen en door te verkopen. Hij doet dit dan ook. Naast zijn vervalspraktijken organiseert hij ook feesten voor rijke mensen. Tijdens deze feesten gaat Jan helemaal los.

Na een niet geslaagde zelfmoordpoging komt hij in een inrichting terecht. Hier moet hij zijn levensverhaal opschrijven. Hij knapt wat op en wordt vrijgelaten. Hij gaat naar Amsterdam en ontmoet een jongen. Thom is zijn naam en ze hebben een relatie. Het lijkt goed te gaan met Thom, ondanks dat hij weggelopen is van huis, maar dit is maar schijn. Thom pleegt zelfmoord. Jan gaat naar Vietnam om te helpen kinderen van Vietnam naar Nederland te brengen. Als hij terug is in Nederland komt hij Sonja tegen. Samen gaan ze naar Frankrijk. Ze krijgen een dochtertje, Caroline. Het boek is voor haar geschreven.

Structuur/opbouw

De hoofdstukken zijn niet genummerd, maar opgedeeld in 5 delen. Het verhaal heeft een gesloten einde.

Personages/verhaalfiguren

Jan Montyn, Round character

Hij is de hoofdpersoon. Hij is erg avontuurlijk maar wil geen sociale contacten omdat hij bang is dierbaren te verliezen.

Piet, Flat character

Piet is een hele goede vriend van jan. Ze doen heel veel samen. Jan sterf al redelijk vroeg in het verhaal aan kinderpolio.

Hein, Flat character

Een jongen met veel fantasie. Tijdens de oorlog raakt hij gewond en mag naar huis.

Thema

Het thema van het verhaal is avontuur/overleven. Jan gaat snel op avontuur uit. Daardoor komt hij vaak in benauwde situaties waarin hij moet overleven.

Motieven

Dood: De dood van Hein (p.55)
Identiteitsprobleem: Zijn wilde feesten (p.254)
Noodlot: Eindelijk rust vinden bij Sonja (p.366)

Symbolen

Zijn Chinese vrouw staat symbool voor zijn onzekerheid.

Perspectief

Het verhaal wordt vanuit ikpersoonsperspectief verteld.

Tijdsverloop

  • Het tijdsverloop is niet chronologisch en discontinu.
  • De vertelde tijd is +- 40 jaar
  • De verteltijd is 5 tot 8 uur

Ruimte

Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk op de volgende plekken af: Zijn geboortedorp, Amsterdam, De loopgraven en het Duitse marineschip

Sociale ruimte

Het hele verhaal door kan jan niet tot rust komen. Niet in zijn geboorte dorp en niet in het leger. Uiteindelijk vindt hij zijn rust in Frankrijk met zijn vrouw en dochter
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toen was geluk heel gewoon'Toen was geluk heel gewoon' is één van de meest populaire Nederlandse televisieserie. Vanaf 2 januari 1994 zijn Jaap Ko…
Dirkjan, de strip door Mark ReteraDirkJan is een korte strip van drie plaatjes. De bedenker van de vaak geniale grappen is Mark Retera (1964). De strip vi…
Vergelijking: Albert Heyn en de Dirk van den BroekDe Dirk en de Albert Heyn zijn geduchte concurrenten in de supermarktbranche. Er is af en toe een prijzenoorlog gaande i…
Biografie D U  StikkerBiografie D U StikkerDe biografie van Dirk Uipko Stikker. Hij leefde tussen 1897 en 1968, hij was in de politiek actief. En was voorzitter va…
Dirk Scheringa naar DS Factoring van facturenDirk Scheringa naar DS Factoring van facturenDe DSB Bank was alleen al door zijn grootaandeelhouder en bestuursvoorzitter Dirk Scheringa een fascinerend bedrijf. Hij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekverslag: Montyn"

Reacties

Jesse, 02-03-2016 17:35 #3
Hoi, ik wilde even melden dat er een aantal grove fouten in zit. Dat wat gijs al noemde plus het feit dat Hein gewoon sterft omdat het tóch een longschot was. Ook is de vrouw van Montyn Japanse. De vertelde tijd is toch ongeveer 60-80 jaar.

Carlo, 25-03-2014 09:15 #2
In de samenvatting staat "Jan sterft al redelijk jong aan kinderpolio" Maar het is Piet die sterft aan kinderpolio.

Gijs, 25-10-2008 09:22 #1
Een goed verslag, het heeft mij goed geholpen met het maken van mijn eigen leesverslag voor school. Er zitten wel veel spelfouten in. Ook mis ik in de samenvatting het feit dat hij helemaal gek wordt van de oorlog, en uiteindelijk een beetje tot rust komt doordat hij in de inrichting zijn hele levensverhaal op schrijft. Bedankt!

Infoteur: Dribbel
Laatste update: 14-04-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 3
Schrijf mee!