InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Schrijfoefeningen om je schrijverskwaliteiten te ontwikkelen

Schrijfoefeningen om je schrijverskwaliteiten te ontwikkelen

Als schrijver ben je nooit uitgeleerd. Bij elk stuk dat een schrijver schrijft hoopt hij of zij weer wat beter te worden. Om zichzelf te ontwikkelen wordt soms gebruik gemaakt van schrijfoefeningen. Hieronder vind je voorbeelden van schrijfoefeningen.

Vijf oefeningen om je schrijfkwaliteiten te ontwikkelen.

Schrijven is kijken

Ga naar een openbare gelegenheid, bijvoorbeeld een winkel, een museum of tentoonstelling, en kijk goed naar wat je ziet. Waar blijft je oog op hangen? Neem de tijd om dit object in alle rust te bestuderen en stel jezelf de vraag waarom dit object je aandacht trok. Wat doet het met je, wat raakt je? Schrijf een verhaal waarin dit object en het gevoel wat het oproept voorkomt en omschrijf het object zonder het te benoemen, maar wel zo dat de lezer zich een beeld kan vormen van het object of zelfs weet wat het is.

Synoniemen bedenken

Op www.synoniemen.net vind je een lijst met gangbare synoniemen van bekende woorden. Leuker en origineler is het als jezelf synoniemen bedenkt voor veel gebruikte woorden. Een kameel het schip van de woestijn noemen is cliché en clichés wil je als schrijver zoveel mogelijk voorkomen.
Maak een lijst met woorden die je veel gebruikt en bedenk hiervoor synoniemen. Zet deze achter het woord en blijf aanvullen als er nieuwe woorden of omschrijvingen te binnen schieten. Maak eventueel gebruik van een notitieboekje welke je altijd bij je draagt.

Spelen met tijd

Schrijf een kort verhaal van 250 woorden in de tegenwoordige tijd en laat het zich afspelen in de jaren 50. Let goed op de tijdsbeleving van de jaren 50. Vervolgens herschrijf je het stuk in de verleden tijd maar laat je het afspelen in het jaar 2012. Let hierbij goed op de details zoals het soort muziek, het straatbeeld, telefoon, internet, mode, omgangsvormen e.d. Laat de effecten van beide verhalen op je inwerken en analyseer welk verhaal leuker is om te schrijven en te lezen en waarom dat zo is.

Korte zinnen verhaal

'Schrijven is schrappen' is een veel gehoorde kreet. Maar teveel geschrap is ook weer niet goed. Deze oefening laat zien wat er gebeurd als je zinnen te kort zijn.
Schrijf een verhaal op een A4 papier vol met zinnen van precies 5 woorden. Je mag het verhaal op geheel eigenwijze samenstellen. Met veel humor, of romantisch of fantasie. Laat je creativiteit de vrije loop.

Maak je eigen verhaal

Neem 5 willekeurige boeken uit de boekenkast, je iPad of de bibliotheek en lees de samenvatting op de achterkant van het boek. Breng deze 5 samenvattingen samen tot 1 verhaal. Jouw verhaal! Voeg waar nodig gebeurtenissen toe om het verhaal mooi rond te maken.

Werk de opdrachten uit en post deze op het internet als voorbeeld van een schrijfopdracht en voeg je motivatie toe en je hebt een nieuw artikel geschreven.
© 2012 - 2019 Jheininga, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van elke dag schrijvenDe voordelen van elke dag schrijvenWil jij een boek schrijven? Bij verhalen schrijven kun je ervoor kiezen om elke dag te schrijven. Zelfs als het even nie…
Schrijven: Probeer eens een heel ander genreSchrijven: Probeer eens een heel ander genreVeel mensen die een boek willen schrijven, hebben een genre waarin ze graag schrijven. Denk bijvoorbeeld aan thrillers,…
10 tips om een boek te schrijven10 tips om een boek te schrijvenDroom jij ervan een boek te schrijven? De eerste stap is om het boek ook werkelijk te schrijven. Zonder verhaal en tekst…
Manuscript naar uitgevers sturenManuscript naar uitgevers sturenJe wil opvallen met je manuscript bij een uitgever. Je wil immers dat jouw verhaal uitgekozen wordt, voor de publicatie…
Inspiratie voor een onderwerp van je artikelMis je de inspiratie om een nieuw onderwerp voor een artikel te vinden? Het is niet altijd makkelijk om een onderwerp te…

Reageer op het artikel "Schrijfoefeningen om je schrijverskwaliteiten te ontwikkelen"

Infoteur: Jheininga
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!