InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Activiteiten voor kinderen in de winter

Activiteiten voor kinderen in de winter

Het is weer winter en ook in dit tijd van het jaar is er weer van alles te zien en te beleven voor kinderen. Lekker buiten in de sneeuw spelen of binnen zelf pannenkoeken bakken. Zo zijn er nog heel veel activiteiten te bedenken voor kinderen en in dit artikel denk ik met u mee om ook deze winter weer wat origineels te bedenken voor thuis, op school of op de kinderopvang. Voorbereiding
Zorg ervoor dat u de kinderen en vooral de allerkleinsten goed in de gaten kunt houden tijdens het knutselen. Zorg voor bescherming van kleding en ondergronden. Denk eraan dat u alles voor de activiteit al klaar hebt staan zodat u tijdens de activiteit bij de kinderen kunt blijven.

Fotoreportage winter

De kinderen houden een fotoreportage en mogen hun eigen creativiteit gebruiken. Waarom naar een fotograaf als we het zelf kunnen doen?

Wat heeft u nodig?

  • Digitale camera
  • Pc en printer
  • Fotopapier
  • Attributen

Aan de slag

Ga met de kinderen bij elkaar zitten en vertel ze dat u een fotoreportage met het thema winter wilt gaan doen. Leg een aantal door u zelf uitgekozen attributen neer die de kinderen mogen gebruiken. Denk hierbij aan mutsen, sjaals en eventueel een slee. Laat de kinderen zelf meedenken in wat ze leuk vinden om te doen. U kunt naar buiten gaan en de kinderen laten poseren in de sneeuw, spelend met de sneeuw of op de slee.

Tip: Als u het te koud vind om naar buiten te gaan maak het dan leuk binnen. Hang een groot wit doek op (wat ze van te voren zelf kunnen beschilderen met een winterlandschap) en zet de slee ervoor.

Fotolijstjes

De zelfgemaakte foto's mogen nu in een mooi lijstje worden gestopt.

Wat heeft u nodig?

  • Karton
  • Witte verf
  • Glitters
  • Watten
  • Kwasten en plak
  • Perforator
  • Touw

Uitvoering

Geef elk kind een stuk karton en laat ze deze uitknippen in een lijstvorm. Laat ze deze versieren door het wit te verven en er watten en glitter in zilver kleur in te verwerken. Plak de door het kind uitgekozen foto er achter en plak daar achter nog een stuk karton. Maak aan de bovenkant een gaatje met een perforator en hang het aan het touwtje ergens op.

Tip: Ook leuk om te geven als cadeau.

Erwtensoep met pannenkoeken

Wat heeft u nodig?

  • Ingrediënten voor pannenkoeken
  • Erwtensoep
  • Bakpan en boter
  • Stroop
  • Honing
  • Poedersuiker

Uitvoering

Laat alle kinderen zelf beslag maken voor de pannenkoeken en u helpen met het bakken. Daarna mogen ze deze gaan versieren met de door uw gekochte ingrediënten en daarna lekker opeten samen met de erwtensoep.

Tip: U kunt de activiteit uitbreiden door de kinderen zelf ook de erwtensoep te laten maken met verse ingrediënten.

Vogels hebben ook honger

Samen met de kinderen een ketting maken voor vogels.

Wat heeft u nodig?

  • Naald
  • Sterk stuk draad
  • Vogelhapjes

Uitvoering

Leg alle benodigdheden op tafel en laat de kinderen alles met een naald door het touw rijgen. Zorg dat u veel lekkere dingen voor de vogels hebt. Bijvoorbeeld stukjes appel, stukjes wit brood, stukjes bruin brood, pinda's in de dop (ongebrand voor de vogels), gepelde pinda's en stukjes wortel. Pas op dat u wel genoeg draad aan de beide uiteinden overhoudt om de ketting mee op te hangen.

Tip: Laat alle kinderen 1 grote ketting maken en hang deze dan samen op aan een grote boom.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ditiseenoveral, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtElfstedentocht lijkt onwaarschijnlijk door “vuile winter”In december 2009 en januari 2010 heeft het geruime tijd gevroren en ook met flinke temperaturen onder nul. Toch kon er r…
Wat is het Hellmanngetal?Wat is het Hellmanngetal?Het Hellmanngetal, ook wel bekend als het koudegetal, is een maatstaf voor het aanduiden van de kou in het winterseizoen…
Werkzaamheden in de tuin in de winterWerkzaamheden in de tuin in de winterOok in het winterseizoen is er nog voldoende van de tuin te genieten en is er voldoende te doen. De wintertuin hoeft nie…
Winterquiz voor kinderen & dementen, hersengym voor beiden!Winterquiz voor kinderen & dementen, hersengym voor beiden!Voor ouderen met dementie t.g.v. bijvoorbeeld de ziekte van Alheimer, is het stimulerend als quizvragen hen aan het denk…
Lessuggesties peuters en kleuters: thema winterLessuggesties peuters en kleuters: thema winterDe winter leent zich goed voor tal van lesideeën. Er zijn vele leuke prentenboeken, knutselidee en andere lessuggesties…

Reageer op het artikel "Activiteiten voor kinderen in de winter"

Infoteur: Ditiseenoveral
Gepubliceerd: 07-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Activiteiten kinderen
Schrijf mee!