Hoe schrijf ik een Curriculum Vitae?

Hoe schrijf ik een Curriculum Vitae? Ga je ergens solliciteren voor een baan of een bepaalde opleiding? Dan wordt er altijd een CV van je verwacht. Een Curriculum Vitae (CV) is een beschrijving van jouw leven. Een goede CV is een belangrijke stap richting een sollicitatiegesprek. In dit artikel wordt beschreven hoe je een CV opstelt.

Hoe schrijf ik een CV?

Boven aan de pagina zet je Curriculum Vitae. Dit kan bovenaan in het midden of linksboven worden geplaatst.
Je begint met je persoonlijke gegevens zoals: Je naam, adres, geboortedatum en -plaats, postcode enzovoort.
Hieronder kan je een nieuw kopje beginnen met je persoonlijke doelstelling bij het bedrijf. Dit hoeft niet, want het is geen beschrijving van je verleden maar een visie voor de toekomst. Wel een belangrijk kopje is je opleiding. Hier zet schrijf je welke opleidingen je met succes hebt gevolgd en op welke school. Je zet achter elke opleiding de data van begin tot afronding. Onder de opleiding komt je (werk)ervaring. Je beschrijft waar je hebt allemaal hebt gewerkt en welke functie je hebt gehad. Je kan gerust in je CV zetten dat je een medewerker was bij een polier. Het is vanzelfsprekend dat je als leerling of student nog maar weinig of geen ervaring hebt bij een bedrijf. Vervolgens komt het kopje met vaardigheden. Ben je ergens goed in? Zet dit er dan in. Bijvoorbeeld PowerPoint, Word of grafisch design. Hieronder komt weer een kopje met je talenkennis. De taal die je het best spreekt zet je bovenaan en de taal die het minst goed spreekt zet je onderaan. Achter elke vreemde taal beoordeel je jezelf over je mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Onderaan je CV beschrijf je jouw activiteiten. Dus dat je het leuk vindt om te tennissen of voetballen.

Hoe ziet een CV eruit?

Personalia

Naam: Reyes
Voornaam: David
Adres: Bergenlaan 11
Postcode/woonplaats: 3766HJ Amersfoort
Telefoonnummer: 0654352889
Geboortedatum en -plaats: 05-09-1966 Utrecht
Emailadres: reyes@live.nl
Nationaliteit: Nederlandse
Burgerlijke staat: gehuwd

Opleiding

1978-1983: Havo met profiel Economie Meeuwen College. Diploma: Ja
1983-1988: Hogeschool van Amsterdam Fiscale Economie. Diploma: Ja

1990-1992: Sales Nima A cursus

Ervaring

Onderneming: PriceWaterhouseCoopers 7-1995/3-1997
Functie: Accountmanager

Onderneming: Shell 5-1997/7-2008
Functie: Marketing manager

Vaardigheden

Presentaties maken PowerPoint
Online adverteren
SPSS

Talenkennis

Nederlands: moedertaal
Engels: mondeling: zeer goed schriftelijk: zeer goed
Frans: mondeling: goed schriftelijk zeer goed
Duits: mondeling: goed schriftelijk: goed
Spaans: mondeling: voldoende schriftelijk: voldoende

Activiteiten

Tafeltennis
Vakantie
Handbal

Algemeen

Als je een CV opstuurt kan je hier een pasfoto bij plakken. Past jouw uitstraling wel bij het bedrijf? Misschien niet maar misschien is de baas meteen zeer enthousiast. Maak een CV nooit langer dan twee A4'tjes. Het liefst op één A4 maar twee is ook goed. Gebruik geen kleur in je CV voor de titel of de kopjes. Gewoon zwart op wit. Wellicht kan je gebruik maken van duur print papier, dit komt over alsof je kwaliteit levert. Gebruik geen afkortingen, de baas kan denken dat je lui bent en dat je het liever afkort dan voluit schrijft. Houd het vooral simpel!
© 2010 - 2020 Serghini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe schrijf ik een Curriculum Vitae?"

Reactie

Stef, 03-01-2012 18:24 #1
Als er gevraagd wordt om een titel boven de CV te plaatsen wat moet ik daar dan neer zetten? Ik heb het hiet een beetje moeilijk mee.

Infoteur: Serghini
Gepubliceerd: Juni 2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!