InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Een grote hoeveelheid kinderhobby’s

Een grote hoeveelheid kinderhobby’s

Een grote hoeveelheid kinderhobby’s Elk kind heeft een hobby nodig. Een interessante kinderhobby is iets waar het kind van kan leren en bovendien iets wat hem of haar uren bezig kan houden. Het kan er zelfs voor zorgen dat het kind zich niet inlaat met verkeerde vrienden, en daardoor voorkomt om in de problemen te komen. Veel kinderen denken het eerst aan video games of de televisie als een prettig tijdverdrijf, maar de meeste ouders hebben liever dat een kind zich bezighoudt met iets wat meer uitdaging biedt en leerzaam is.

Muziek

Een goede hobby voor een kind is het bespelen van een instrument. Het bespelen van een gitaar kan vaak zelf worden aangeleerd vanuit een boek indien een kind geïnteresseerd is, maar voor het bespelen van een piano of en ander instrument moet men meestal investeren in lessen. Het oefenen is natuurlijk een essentieel deel als een kind zich een instrument eigen wil maken.

Kunst

Een ander type van hobby zou enige vorm van kunstzinnige vorming kunnen zijn. Kinderen kunnen zich aanleren om te tekenen, schilderen of boetseren. Ze kunnen vaardigheden leren met naaldkunsten zoals borduren, naaien, breien of haken. Timmeren kan een erg zinvolle bezigheid zijn welke zelfs zou kunnen leiden tot een beroep, of in ieder geval tot vaardigheden waar het kind een leven lang plezier kan van hebben.
Het rommelen of oplappen van motoren of elektronica is een andere hobby welke kan leiden tot iets waar kinderen ook op latere leeftijd plezier van kunnen hebben.

Verzamelen

Er zijn heel veel dingen welke kinderen zouden kunnen verzamelen als hobby. De meest voorkomende zijn; postzegels, munten of stenen. Postzegels verzamelen is leerzaam omdat postzegels afkomstig zijn uit heel veel verschillende landen en daardoor het kind reeds op jonge leeftijd geografische kennis vergaart. Zowel munten als postzegels hebben een historische waarde en stimuleren het kind om meer te weten te komen over verschillende periodes uit de geschiedenis. Het verzamelen van stenen op jonge leeftijd brengt kinderen ertoe om (populair)wetenschappelijke boeken te raadplegen.

Er zijn erg veel andere zaken welke een kind zou kunnen verzamelen, in principe kan dat alles zijn waarin het kind geïnteresseerd, als een kind bijvoorbeeld van dolfijnen houdt, dan hoeft het de verzameling niet beperkt te houden tot dolfijnen figuren en posters, maar kan het ook gestimuleerd worden om boeken over dolfijnen te lezen.

Constructie

Constructie sets kunnen ook prima zijn voor kinderen. Veel mensen zien het alleen als speelgoed, maar kinderen die zijn opgegroeid met constructie sets en er in de loop der jaren onderdelen aan hebben toegevoegd zijn in staat om erg ingenieuze modellen te maken. Hiermee nemen zowel de vaardigheden als ook het inzicht toe in de loop der jaren.

Modellen

Het in elkaar zetten van modellen zoals auto’s, boten en vliegtuigen is altijd een populaire kinderhobby geweest. Indien een kind zijn interesse op dit vlak ligt, kan dit vanaf het begin een stimulerende hobby zijn. Het in elkaar zetten van modellen kan erg ingewikkeld zijn en stimuleren het kind om precies met details om te gaan. Indien de eerste creaties van het kind er niet zou uit zien als ze zouden moeten, lach hem dan niet uit en wordt niet boos, omdat je dan het risico loopt dat het kind nooit meer zal proberen om iets te maken! Begin met het eenvoudigste model wat een kin maken, en help hem geduldig zoveel als nodig is.

Sporten

Veel kinderen houden van sporten, zodat elke atletische activiteit een goede kinderhobby kan zijn. Voetbal, basketbal, tafeltennis of fietsen er zijn kortom te veel sporten om allemaal te noemen. Misschien houdt het kind wel van joggen of gymnastiek. Een actieve sport zal er voor zorgen dat het kind in een goede conditie blijft en is daarnaast tevens een plezierige tijdsbesteding.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een grote hoeveelheid kinderhobby’s"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 26-07-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!