InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wil je meer onthouden van wat je hoort? Maak een droedel!

Wil je meer onthouden van wat je hoort? Maak een droedel!

Wil je meer onthouden van wat je hoort? Maak een droedel! Stel je voor: je zit in de klas, bij een lezing of in een vergadering. Een spreker houdt een gloedvol betoog en je weet dat het de bedoeling is dat je er wat van opsteekt. Je ziet naast je iemand een droedel tekenen op een vel papier, allerlei lijntjes en vormpjes. Door al dat tekenen lijkt zijn aandacht niet bij het betoog te hebben. Is het tekenen van een droedel dom, of is het juist heel erg slim?

Het gaat om aandacht

Als je zelf een betoog moet houden, of een lesgeeft, zie je soms allerlei deelnemers verwoed tekeningetjes en lijntjes op hun aantekenblad zetten. Je raakt er wat verstoord van, en misschien vraag je publiekelijk of iedereen daar mee op wil houden en zijn aandacht op jouw verhaal wil richten. Het is een begrijpelijke reactie, het lijkt er immers op dat de tekenaars niets horen en niets van je verhaal zullen opsteken. Toch is het opvallend dat bij proefwerken, examens er geen slechtere cijfers worden behaald door de tekenaars. En al even opvallend is, dat op het moment dat er een discussie ontstaat, of er vragen moeten worden gesteld of beantwoord, dan op het juiste moment het potlood wordt neergelegd voor een correct antwoord of een scherpe vraag. Hoe zit dat eigenlijk met die aandacht? Dit was onderwerp van een onderzoek in 2009 door professor Jackie Andrade van de Universiteit van Plymouth, gepubliceerd in Applied Cognitive Studies. Met verrassende resultaten.

Opvallend resultaat

In het onderzoek werd aan mensen gevraagd om tijdens het luisteren wat te gaat zitten tekenen. Dan ging het niet om het tekenen van een situatie, object of persoon, maar om ogenschijnlijk zinloze krabbeltjes. Dat wordt ook wel met een Engels woord doodling genoemd. Zon tekeningetje heet dan een doodle. In het Nederlands hebben we het over droedelen en droedels tekenen. Na afloop van het verhaal kregen alle deelnemers een onverwachte quiz. Wat bleek? De doodle-tekenaars konden tot zon 30% meer namen onthouden van een besproken lijst dat de aanwezige deelnemers die zich helemaal aandachtig op het verhaal hadden gericht. Iemand die dus tijdens de les of college doodles maakt is helemaal niet zo zinloos bezig. Sterker nog, zo iemand heeft meer kans op hoge resultaten dan iemand die alleen maar luistert.

Hersenwerk

Tijdens het tekenen worden extra delen van ons brein aan het werk gezet. In ons brein bestaan een enorm aantal complexe verbindingen tussen allerlei stukjes informatie. Dat is prettig, want het maakt intuïtieve en creatieve gedachten mogelijk. Bij het tekenen van doodles tijdens een betoog of brainstorm zijn er ook verschillende delen van je brein actief. Tijdens het doodling bewegen je handen en polsen, zijn je ogen actief, en worden in je brein allerlei connecties gelegd. Hierdoor is je brein als geheel actiever en beter in staat informatie te verwerken.

Creativiteit en emotie

Het actievere brein en het leggen van meerdere verbindingen helpt je niet alleen met het beter onthouden van informatie. Het zorgt er ook voor dat creativiteit meer ruimte krijgt. Kom je ergens niet lekker uit, dan is het maken van doodles een prima idee. Het helpt je om creativiteit los te maken en met een nieuw idee te komen. Dat geldt niet alleen voor nieuwe dingen. Ook als je zoekt naar verbeteringen van een bestaand idee of concept kan het maken van een doodle je op weg helpen.

Hoe maak je een droedel of doodle?

Met zoveel voordelen van doodling wil je natuurlijk graag snel aan de slag. Maar pas op: je kunt een doodle niet helemaal plannen en organiseren. Wie van tevoren al de vorm van een doodle helemaal uitdenkt haalt alle emotie en creativiteit al bij voorbaat weg. Een doodle is een min of meer gedachteloos lijntjes en vormpjes tekenen. Laat je geest maar dwalen, je ziet wel wat er ontstaat, en eigenlijk is de uiteindelijke doodle ook geen doel op zich. Bij het maken van een doodle gaat het niet op een eindresultaat, het gaat om de handeling van het zetten van rechte of gebogen lijntjes, het inkleuren van vormpjes of letters op je aantekenblad. Het is juist het maken van verbindingen tussen willekeurige lijntjes dat je helpt hetzelfde in je brein te doen: maken van verbindingen. En dan kun je tot mooie dingen komen!
Gerelateerde artikelen
Doodling oftewel droedelen: gewoon maar wat tekenenHet woordenboek geeft als definitie van droedelen gedachteloos tekenen of krabbelen. Het is het schetsen of maken van kl…
Google-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpaginaGoogle-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpaginaGoogle heeft naam gemaakt met de tekeningetjes die van de letters van Google worden gemaakt of de letters versieren en d…
Doodle Jump - Mobile GameDoodle Jump - Mobile GameDoodle Jump is een spel dat ontworpen is door Lima Sky voor onder andere verschillende mobiele platforms. Het doel van h…
Zenuwstelsel; leren en geheugenMensen leren nieuwe kennis en vaardigheden door sterke neurale netwerken te vormen. Leren kan beschouwd worden als het v…
Train je geheugenTrain je geheugenVind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof…
Bronnen en referenties
  • http://nl.metrotime.be/2014/11/19/must-read/mensen-die-tekenen-terwijl-ze-luisteren-onthouden-30-meer/
  • Onderzoek in 2009 door professor Jackie Andrade van de Universiteit van Plymouth, gepubliceerd in Applied Cognitive Studies.

Reageer op het artikel "Wil je meer onthouden van wat je hoort? Maak een droedel!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 28-10-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!