Zorgenvriendjes voor kinderen

Zorgenvriendjes voor kinderen Een nieuwe rage is het zorgenvriendje voor je kind. Een gek "monster" van pluche waarin een kind een tekening of een geschreven tekst achter een rits kan verstoppen om zo zijn of haar zorgen kwijt te raken. Een soort dagboek dus voor (kleine) kinderen om zo hun zorgen of belevenissen een plekje te kunnen geven. Alle zorgen kunnen kinderen op deze manier toevertrouwen aan hun knuffel.

Zorgenvriendjes voor kinderen

Het zorgenvriendje is populair in Duitsland en raakt anno 2019 ook in Nederland bekender. In Engeland is een vergelijkbaar stuk speelgoed te koop onder de naam "Worry sok" of "Worry eater". In Duitsland heten ze "Sorgenfresser".
Want natuurlijk hebben kinderen ook zorgen en angsten en vanzelfsprekend is het het beste als ze deze kunnen delen met hun ouders. Maar als er dingen zijn waarover ze liever niet praten of dingen die de ouders niet zo goed snappen, dan is het zorgenvriendje een uitkomst. Een dagboek werkt eigenlijk op een zelfde manier voor het verwerken van emoties.

Het idee erachter is dat kinderen zo hun angsten of zorgen kunnen opschrijven. Of er een tekening van kunnen maken. vervolgens kunnen ze die tekening of tekst in hun zorgenvriendje stoppen, achter de grote rits. Het probleem is dan niet opgelost, maar het is wel een belangrijke eerste stap in hun verwerkingsproces. Kinderen kunnen zo eerder stoppen met piekeren en bijvoorbeeld beter slapen. Het speelgoed wordt al voorspeld om een musthave te zijn om bijvoorbeeld aan te schaffen voor Kerstmis.

Geschiedenis

De eerste versie van dit speelgoed werd gemaakt in 2008 door tv gastheer Gerd Hahn en heette Sago. Inmiddels zijn er vele andere uitvoeringen te koop en wordt dit pluche beestje al meer een hit in Europa. Het idee erachter is dat een kind symbolische zijn zorgen achter een rits kan laten verdwijnen, weg zippen. Namen van de andere zorgenvriendjes zijn onder andere Biff, Enno, Frula, Polli, Schnulli en Rumpel.

Zelf ook lezen?

Ouders kunnen ook de inhoud van een zorgenvriendje bekijken om zo te weten met welke angsten en zorgen hun kinderen rondlopen. Het is dan misschien wel een goed idee om eerst toestemming aan het kind te vragen of je als ouders de inhoud wel mag zien of lezen.

Waar te koop?

De zorgenvriendjes zijn overal te koop, bijvoorbeeld bij Intertoys en ook via internet, onder andere bij bol.com en Wehkamp. Er zijn ook mensen die zelf een zorgenvriendje kunnen haken bijvoorbeeld. Er zijn al diverse haakpatronen te vinden op internet. De prijzen variëren anno 2019 van 17 tot 30 euro. Er zijn kleine, maar ook wat grotere uitvoeringen van bijvoorbeeld 42 centimeter te vinden. Ze zijn natuurlijk verkrijgbaar in talloze kleuren en vormen.

Commercie

De winkels springen weer gelijk in op deze rage door naast de pluche speelgoedbeestjes ook sleutelhangers, bedkussenslopen en kleurboeken van deze vriendelijke zorgenvriendjes te gaan verkopen. Er zijn zelfs al boeken uitgebracht van de hand van degene die deze beestjes heeft bedacht. Het boek heet Gerd Hahn's Sorgenfresser: Das grosse fanbuch en Meine Freunde is een ander boek van dezelfde auteur. Een bezwaar kan zijn dat beide in het Duits geschreven zijn.

Lees verder

© 2014 - 2020 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgenvriendjes voor kinderen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: Mei 2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Stress verminderen
Schrijf mee!