InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Nederlands - teksten

Nederlands - teksten

Nederlands - teksten In het dagelijkse leven komt u overal teksten tegen. In de krant, op het werk, in tijdschriften, folders, brieven, online kranten, social media etc. Wat is belangrijk tijdens het lezen of schrijven van een tekst? Er zijn verschillende onderdelen in een tekst, in uw werk is het handig deze termen te kennen en te kunnen benoemen. Ook leert u daardoor zelf overzichtelijke teksten en brieven te schrijven.

Algemeen

Teksten bestaat uit letters, die vormen woorden en de woorden vormen zinnen. Een aantal zinnen bij elkaar vormen een alinea, alinea's vormen een tekst. Er staat een titel boven de tekst en eventueel nog ondertitels of een tussenkop. Ook worden de bronnen vermeld van de tekst en de eventuele foto's, en de schrijver van de tekst.

Alinea

Een alinea is een klein stukje tekst waarin een stukje van het hele verhaal aan de orde komt, een deelonderwerp. Een tekst bestaat altijd uit meerdere alinea's.

Lead

Dit is een stuk tekst, zoals bijvoorbeeld in de krant waarin de hoofdgedachte wordt geformuleerd. Tussen de titel van de tekst en de naam van de schrijver staat waar het in de tekst om draait. Vaak is dit vetgedrukt. Zo kunt u snel lezen waar het om gaat, zonder het hele artikel te hoeven lezen.

Onderwerp

Het onderwerp geeft aan waarover een tekst gaat. Meestal is dit onderwerp snel te vinden, bijvoorbeeld in de titel of de eerste alinea van de tekst.

Thema

Het thema van een tekst is wat er over het onderwerp wordt gezegd. Om het thema te vinden heeft u meerdere zinnen nodig.

Tekststructuur

Inleiding

In de inleiding wordt duidelijk waarover de tekst gaat: het onderwerp. In de krant is de lead de inleiding.

Kern

In de kern wordt het onderwerp verder uitgewerkt: voordelen, nadelen, oorzaken, kenmerken, etc.
Elke alinea heeft een kernzin. Hierdoor kunt u de hoofdgedachte van de tekst makkelijker vinden.

Slot

De conclusie of samenvatting van de tekst.

Tekstsoorten

Informatieve teksten

Informatieve teksten geven op een zakelijke manier informatie over bepaalde onderwerpen. De teksten zijn neutraal en objectief geschreven, hoofdzakelijk uit feiten. Deze feiten zijn te controleren.
Instruerende teksten, bijvoorbeeld de gebruiksaanwijzing van een apparaat, of recepten behoren ook tot de informatieve teksten.

Overtuigende of persuasieve teksten

In deze teksten geeft de schrijver zijn of haar mening over een onderwerp. Een voorbeeld hiervan zijn recensies. Hierin geeft de schrijver zijn mening over een boek, cd of film. Met deze mening hoeft de lezer het niet eens te zijn.
Reclameteksten vallen ook onder de persuasieve teksten. Hierin worden artikelen of diensten aangeboden en aangeprezen. Daarmee is het ook meteen een activerende tekst, mensen worden aangespoord een product of dienst te kopen.

Amuserende of diverterende teksten

Hieronder vallen romanschrijvers, strips, amuserende programma's en teksten.

Signaalwoorden

Signaalwoorden geven het verband tussen zinnen, tekstblokken en alinea's aan.
maar, hierdoor, immers, dus, onder andere, ook, kortom, etc.

De belangrijkste alineaverbanden

  • opsommend verband
  • tegenstellend verband
  • verklarend verband
  • toelichtend verband
  • concluderend of samenvattend verband

Verwijswoorden

Verwijswoorden geven verbanden aan binnen teksten. Ze wijzen vooruit of terug naar stukken tekst.
Hij, hen, dit, het, zegt, men, zijn, hierdoor, dit, dat, etc.
Het zijn meestal persoonlijke, bezittelijke en aanwijzende voornaamwoorden.

Het

Het heeft als antecedent het woord dat.

Lees verder

© 2008 - 2017 Coby79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met schrijvenGeld verdienen met schrijvenDuizenden mensen schrijven voor hun plezier, verhalen, gedichten, verslagen of artikelen. Door te schrijven kun je eenvo…
Betere teksten met: structurenBetere teksten met: structurenEen goede tekst heb je niet zomaar gemaakt. Het is makkelijk om van te voren een bouwplan of een TDDS formulier te maken…
Journalistiek: genres binnen de journalistiekJournalistiek: genres binnen de journalistiekEr zijn verschillende genres binnen de journalistiek: nieuwsbericht, nieuwsartikel, verslag, reportage, feature, recensi…
Waarom maken mensen een eigen startpagina?Waarom maken mensen een eigen startpagina?In dit artikel word omschreven waarom mensen ervoor kiezen een eigen startpagina te maken. Maken mensen alleen een start…
Hoe krijg je meer bezoekers op je artikel?Hoe krijg je meer bezoekers op je artikel?Heb jij een eigen website of een blog? Dan schijf je ongetwijfeld geregeld nieuwe artikelen. Op deze content wil je natu…
Bronnen en referenties
  • Dit artikel is een samenvatting van de lessen 'teksten' van de curus 'Nederlands foutloos schrijven en spreken' van de NHA.

Reageer op het artikel "Nederlands - teksten"

Infoteur: Coby79
Laatste update: 18-08-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!