InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Een bouwplan van een tekst maken

Een bouwplan van een tekst maken

Een goede auteur maakt voor dat hij gaat schrijven eerst een bouwplan van zijn tekst. In dit bouwplan zet hij uiteen wat het Thema is en op welke vragen hij antwoord wil geven. Wanneer hij zijn bouwplan af heeft kan het schrijven zelf beginnen. In dit artikel leer ik u hoe uzelf een bouwplan opstelt aan de hand van een nog te schrijven tekst, of een al bestaande tekst.

Het tekstthema

Het thema van een tekst is waar de tekst in het geheel overgaat. Je gebruikt geen werkwoorden in een thema, of je moet er een zelfstandig naamwoord van maken. Dus niet lezen, maar Het Lezen. Begin je thema altijd met De of Het, zo voorkom je dat je toch per ongeluk een werkwoord gebruikt.Het thema zelf mag ook geen vraag zijn: Dus niet: Hoe lezen kinderen? Maar: Het lezen van kinderen. En het belangrijkste is: Tekstthema dient kort en bondig geformuleerd te worden en in hoofdletters geschreven. Je vindt het thema in een tekst door oriënterend te lezen dus letten op titel, tussenkopjes, vetgedrukte gedeeltes, illustraties en de inleiding. Het thema van deze tekst zou kunnen zijn: Het maken van een bouwplan bij een tekst.

Hoofdvragen

Een artikel bevat meestal een aantal hoofdvragen. Zo zou je bij dit artikel als hoofdvragen kunnen stellen: Hoe maak je een bouwplan? Wat is een tekstthema, wat is een hoofdvraag en wat zijn kernantwoorden? Een hoofdvraag is dat waar de schrijver antwoord op wil geven aan zijn lezers. Zo wil ik u graag antwoord geven op bovengenoemde vragen. Iemand die een artikel schrijft over sparen zal zijn lezer eventueel iets willen vertellen over de verschillende manieren van sparen die er zijn of de geschiedenis van de spaarbanken.Een hoofdvraag moet altijd een open vraag zijn en de vraag moet verwijzen naar het thema. Hoofdvragen worden onderstreept. Je vindt hoofdvragen in een tekst door globaal te lezen, dus de eerste regels van een alinea te lezen.

Kernantwoorden

Kernantwoorden vormen de basis voor de inhoud van een tekst. Ze beantwoorden de vragen die door de auteur worden gesteld. Op de vraag: Wat is een hoofdvraag zou een mogelijk kernantwoord kunnen zijn: Het is een vraag die verwijst naar het thema, het is een open vraag. Kernantwoorden vind je door intensief te lezen en te letten op signaalwoorden. Ga op zoek naar de hoofdgedachte in een alinea en let er op dat je alleen antwoord geeft op de hoofdvraag. Het spreekt natuurlijk voor zich dat het noemen van voorbeelden je tekst wel aansprekender maakt, maar dat dit als extra aanvulling is op het beantwoorden van je hoofdvraag. Zo kan iemand als voorbeeld bij een artikel over de verschillende vormen van sparen een voorbeeld geven van verschillende rentepercentages of een anekdote vertellen.

Structuur

Een tekst heeft meestal een vaste structuur. Oorzaak-gevolg, Probleem-oplossing enz. Wanneer u een bouwplan maakt kunt u uitgaan van deze vaste structuren, afhankelijk van het soort artikel dat u wilt schrijven.

Lees verder

© 2009 - 2017 Hendrik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Henk Pander Maat: Tekst en tekstanalyse Lesmateriaal Christelijke Hogeschool Windesheim Zwolle

Reageer op het artikel "Een bouwplan van een tekst maken"

Infoteur: Hendrik
Gepubliceerd: 25-03-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Nederlandse taal
Schrijf mee!