InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Spreekbeurt: Dolfijnen

Spreekbeurt: Dolfijnen

Spreekbeurt: Dolfijnen Er wordt o.a. uitleg gegeven over het sociale gedrag, krijgen van jongen, slapen, eten, zwemmen, kenmerken en soorten dolfijnen.

Dolfijnen zijn zoogdieren

Om te beginnen zijn dolfijnen zoogdieren, net als honden, katten en mensen. Dolfijnen zijn geen vissen, zoals je misschien zult denken. Het verschil met vissen is dat zoogdieren:
  • Levende jongen krijgen, terwijl vissen eitjes leggen.
  • Hun jongen zogen (oftewel borstmelk geven), vissen doen dat niet bij hun jongen.
  • Ademhalen met hun longen (daarom moeten dolfijnen regelmatig boven water komen om lucht te halen); vissen halen zuurstof uit het water via hun kieuwen.
  • Warmbloedig zijn (lichaamstemperatuur 37°C) / vissen koudbloedig.
  • Behaard zijn / vissen niet. Natuurlijk hebben dolfijnen niet overal haartjes, want dat zou lastig zijn bij het zwemmen, maar ze hebben wel nog haren op het puntje van hun snuit.

Soorten dolfijnen

Er zijn 61 soorten dolfijnen bekend, maar het kan nog zijn dat er meer soorten worden ontdekt. De namen dolfijn, walvis en bruinvis worden vaak door elkaar gehaald. Wat bij ons een dolfijn wordt genoemd, heet ergens anders in de wereld soms een walvis of een bruinvis. Tegenwoordig worden alle dolfijnen, bruinvissen en walvissen met tanden in een groep ingedeeld. Walvissen zonder tanden behoren tot een andere groep. De eerste groep bestaat uit potvissen, bruinvissen en zes hoofdsoorten dolfijnen.

De zes hoofdsoorten zijn:

  • Spitssnuitdolfijnen
  • Zeedolfijnen
  • Narwal en beloega
  • Indus en Gangesdolfijn
  • Orinocao en Amazonedolfijn
  • La Plata en Jangtsekiang dolfijn

De zwarte dolfijn is de grootste dolfijn en behoort tot de spitssnuitdolfijnen. De orka en de tuimelaar zijn bekende zeedolfijnen. Vooral de tuimelaars zijn erg bekend, omdat je die in dolfinariums ziet. Dit komt omdat tuimelaars het best van alle dolfijnen getraind kunnen worden. Flipper van de televisie was ook een tuimelaar. De Indus, Ganges, Orinoca, Amazone, La Plata en Jangtsekiang dolfijn zijn rivierdolfijnen. Ze zwemmen dus in een rivier in plaats van in de zee.

Enkele verschillen tussen al die dolfijnensoorten:

  • Sommige dolfijnen hebben een spitse snuit, zoals de tuimelaar en de snaveldolfijn. De dwerggriend heeft een stompe snuit.
  • Narwals en beloega's hebben een bol voorhoofd en net geen snuit, waarbij een narwal mannetje een hele lange tand heeft.
  • De gevlekte dolfijn heeft vlekken op zijn huid, zoals zijn naam ook al zegt. Net als de spitssnuitdolfijn. Terwijl de zandloperdolfijn en de gestreepte dolfijn strepen hebben. De zuidelijke gladde dolfijn en de orka zijn zwart-witte dolfijnen. Veel andere dolfijnen hebben een effen huid waarvan de kleur kan verschillen. Een tuimelaar is grijs, de zwarte dolfijn is zwart en de beloega is wit.
  • De lengte van dolfijnen kan ook verschillen. Een zwarte dolfijn kan wel 12 meter lang worden, een orka 9 meter, een tuimelaar bijna 4 meter en een kortsnuitdolfijn maar 1,5 meter.
  • Een langsnuitdolfijn heeft de meeste tanden (172 tot 252), terwijl een tuimelaar 80 tot 94 tanden heeft.

Kenmerken van dolfijnen

Dolfijnen hebben goede ogen, daarmee kunnen ze veel zien boven water. Maar onder water kunnen ze natuurlijk niet ver kijken. Om te voorkomen dat ze onder water overal tegenaan zwemmen gebruiken ze sonar. Sonar werkt als volgt: Een dolfijn maakt telkens hele hoge geluidjes, die wij niet kunnen horen. Als die geluidsignalen ergens tegenaan botsen, komen de geluidsignalen weer terug bij de dolfijn. Een dolfijn vangt het teruggekaatste geluid dan weer op met zijn onderkaak en dan weet een dolfijn dat hij moet uitwijken. Met sonar kan een dolfijn tot zo'n 100 meter ver "zien". Voor gewone geluiden gebruikt een dolfijn zijn oren. De oren zijn 2 kleine gaatjes en zitten achter de ogen.

Dolfijnen hebben 3 vinnen. 1 rugvin en 2 borstvinnen. De borstvinnen noemen we flippers. Nu weten jullie gelijk ook hoe Flipper aan zijn naam is gekomen. Bovendien heeft een dolfijn een stevige platte staart. Hoe groter een dolfijn is, hoe ouder hij kan worden. Bruinvissen worden ongeveer 15 jaar, tuimelaars ongeveer 40 jaar oud en hele grote dolfijnen kunnen wel 100 jaar oud worden. Een dolfijn haalt met zijn blaasgat adem. Z'n blaasgat zit boven op zijn hoofd en is eigenlijk zijn neus. Om adem te halen moeten dolfijnen regelmatig boven water komen. Een tuimelaar kan 15 minuten onderwater blijven. Andere dolfijnen kunnen soms een uur onderwater blijven. Dolfijnen maken geluid met hun blaasgat door deze open en dicht te doen (geluid laten horen). Het gewicht kan ook erg verschillen. Een tuimelaar weegt bijvoorbeeld 300 kilo.

De meeste dolfijnen hebben een schutkleur, ze zijn van onderen licht en aan de bovenkant donker. Bij de verschillen tussen de soorten heb ik al wat over de kleur van de huid verteld. De huid van een dolfijn voelt aan als nat rubber. Meestal is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes slecht te zien. Bij sommige soorten is een vrouwtje kleiner dan een mannetje. Bij de narwal heeft het mannetje een lange tand en het vrouwtje niet.

Zwemmen

Met de rugvin houdt een dolfijn zichzelf in evenwicht. En zijn borstvinnen gebruikt hij om te sturen. Een dolfijn gebruikt zijn platte staart om voor en achteruit te zwemmen en om te springen. Een tuimelaar kan wel 6 meter hoog springen. Dolfijnen zijn snelle zwemmers. Ze kunnen ongeveer 55 kilometer per uur zwemmen; dat is net zo snel als een tornado.

Wat eten dolfijnen

Een dolfijn heeft 4 magen. 1 daarvan is voor het bewaren van eten, hij gebruikt hem als hij veel vis binnen krijgt. Een dolfijn eet vis, garnalen, inktvis of schelpdieren. Een tuimelaar eet wel 8 kilo per dag, maar een vrouwtje die een babydolfijn heeft eet wel meer. Een orka eet ook andere dolfijnen en zeehonden. Wel erg raar vind je niet, want jij eet je neefje of nichtje toch ook niet op. Nou, de orka wel.

Hoe slapen dolfijnen

Dolfijnen slapen nooit echt. Ze moeten aan de oppervlakte blijven om adem te halen, maar ze moeten ook op blijven letten voor gevaren. Daarom slapen de hersenshelften van een dolfijn om de beurt. Je kunt zien dat dolfijnen slapen als ze aan de oppervlakte dobberen en hun ogen half dicht hebben.

Hoe krijgen ze jongen

Pas als een vrouwtjes dolfijn 6 jaar is kan ze jongen krijgen Een vrouwtje is bijna een jaar zwanger van een jong. Ze krijgt maar 1 jong per keer. De staart van het jong komt het eerst ter wereld, daarna pas de rest van het lichaam, omdat het jong anders direct zou verdrinken. Bij de meeste andere zoogdieren komt eerst het hoofd. Als het jong geboren is moet moeder dolfijn het jong gelijk naar boven duwen met haar snuit om adem te halen. Een jong drinkt 2 keer per uur bij zijn moeder. Het jong zuigt niet zelf, maar de moeder spuit dan melk in de bek van het jong. Na 3 maanden gaat het jong vis eten.
Een jong hoeft in het begin nauwelijks zelf te zwemmen. Het zwemt zo vlak naast zijn moeder dat hij meegezogen wordt. Dit heet in de "slip-stream" zwemmen.

Andere dolfijnen die in de beurt van het jong komen worden de eerste weken weggejaagd door moeder dolfijn. Pas na een aantal weken mag een jong met andere vrouwtjesdolfijnen mee zwemmen. Het hangt van het soort af hoe groot een jong bij de geboorte is. Tussen de halve meter bij een dwerggriend en 4,5 meter bij een zwarte dolfijn. Dolfijnen voeden hun jongen 2 jaar of langer op. Daarna moeten ze zichzelf kunnen redden.

Sociaal gedrag van dolfijnen

Dolfijnen leven meestal in groepen. Ze jagen ook in groepen. Dat doen ze op een hele handige manier. Ze sluiten hun prooien in zodat deze geen kant meer op kunnen. Alleen wanneer er weinig eten is, zijn de groepen klein of is een dolfijn alleen. Dit zie je vooral bij rivierdolfijnen. Als een dolfijn ziek is en niet zo snel meer als de rest meer kan zwemmen, helpen de andere dolfijnen hem met zwemmen en laten hem niet alleen. Dolfijnen zijn heel speels. Als dolfijnen spelen bijten ze elkaar soms met hun tanden. Als ze vechten gebruiken ze niet hun tanden, maar hun snuit. Ze stoten dan tegen de buik van hun tegenstander. Ze kunnen met dat stoten zelfs een orka of een haai dood maken. Dolfijnen zijn erg bevriend met de mens. Ze komen daarom vaak naast een boot zwemmen. Dolfijnen zijn niet bang voor mensen. Als er iemand in het water duikt komen ze nieuwsgierig kijken wie er in het water duikt. Dolfijnen redden ook mensen denk maar aan Flipper. Als dolfijnen jou redden mag je hun rugvin vast houden.
© 2006 - 2017 Spreekb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Over de dolfijnOver de dolfijnDolfijnen zijn zoals velen niet weten zoogdieren en geen vissen. Ze zijn warmbloeding net als dat wij mensen zijn. En ze…
DolfijnenslachtJe staat er misschien wel niet bij stil, maar ook dolfijnen worden geslacht. In Denemarken en in Japan worden jaarlijks…
Zwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkZwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkVoor velen is het een droom om te zwemmen met dolfijnen. Er komen steeds meer mogelijkheden om deze wens in vervulling t…
Dolfijnen willen vrij zijn!Dolfijnen willen niet in gevangenschap leven. Steeds meer onderzoekers hebben kunnen bewijzen dat het belangrijk is om d…
Dolfijnen spotten in SurinameDolfijnen zijn lieve, intelligente dieren waarvan het altijd een mooie ervaring is om te zien. Je kunt vanuit Paramaribo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spreekbeurt: Dolfijnen"

Reacties

Kimmy, 18-11-2014 22:51 #45
Hallo! Ik houd mijn spreekbeurt ook over dolfijnen omdat ik ze nooit had gezien. Wat een leuke verhaal dat je had geschreven!

Rinesh, 13-01-2013 11:18 #44
Ik vind het wel raar, want bij bijna alle onderwerpen dan heb je het ook weer over een ander dier maar niet over de dolfijn. Ik dacht dat dit over de dolfijn ging en niet over ook nog andere dieren.

Janneke, 09-01-2013 19:57 #43

Shanna, 05-08-2012 20:10 #42
Ik vind het een super leuke site want mijn lievelingsdieren zijn dolfijnen en als jullie nog meer weten van dolfijnen zij ik het graag willen weten!De club dolfijnen heeft niet zomaar die naam, omdat deze club alleen maar bestaat uit dingen over dolfijnen. Ik zal uitleggen hoe deze club werkt. Dan kun je beslissen of je lid wil worden. 
1 Je kan lid worden maar dat kan alleen als je straks na de regels je naam schrijft.
2 Je kunt straks onder de namen ook vragen stellen of juist dingen schrijven wat jij weet van dolfijnen. 
3 steeds als er 3 mensen bij komen komt er een prijs vraag.
4 lees veel dolfijnen boeken.

                     Namen
Shanna, Rens, Winke, Melle 

Prijsvraag: Hoeveel dolfijnen zijn nu bekend? Op 10 augustus wil ik het weten.
      
                    Krabbels
Shanna, ik weet dat dolfijnen een van de slimste dieren van de wereld zijn en dat ze door middel van hun sonar weten waar vis is, maar hoe vangen ze dan de vis? Nou dat is niet moeilijk met meer dolfijnen, want  ze drijven eerst de vis bij elkaar en eten de vis dan op en dan denk maar dan is de vis toch veel te snel weg maar dat is niet zo, want een dolfijn kan wel 40 kilometer per uur zwemmen! En ik weet ook dat elke dolfijn een eigen fluittoon heeft waaraan de andere dolfijnen die dolfijn herkennen. En als die dolfijn aandacht wil van een andere dolfijn doet hij die fluittoon na van die andere dolfijnen! Xx

Leuk hè als iemand mee wil doen dan doen we het wel via deze site.

Isabella, 14-06-2012 17:34 #41
Hey,
Het is een mooie samenvatting alleen een ding ontbreekt er nog (het lichaam van de dolfijn) die zie ik er niet in staan maar voor de rest echt super XD het is ook een handige site.

Dolfijntje, 27-03-2012 18:30 #40
Hoi, weetje dat er ook roze dolfijnen zijn!? Zoek maar eens op google. Handige site trouwens. ;)

Noura Willems, 12-04-2011 15:31 #39
Dankje voor de informatie! ik ga mijn eerste spreekbeurt doen dus ik wil je heel erg bedanken!

Irma van Zundert, 29-03-2010 16:39 #38
Ik vind het heel erg leuke dieren dolfijnen en ik ga een spreekbeurt er over houden

Elena, 23-02-2010 19:54 #37
Heey goeie site!

Ik doe mijn spreekbeurt (zoals vele andere :-p) over Dolfijntjes!

Het kan gebeuren dat er een nieuwe soort wordt ontdekt. Dat kan zomaar, door duikers die er naar op zoek gaan of juist niet. Een dolfijn kan verschillende grijze en blauwe kleuren hebben. Er zijn ook witte dolfijnen, maar felrode dolfijnen zul je niet vinden.

:-)

Jorinde, 10-01-2010 14:06 #36
Wat drinken dolfijnen?en ik ga me spreekbeurt ook over dolfijnen doen en ik vind het zielig dat ze steeds worden gepakt weet je wel?In een visnet want dan zitten ze helemaal vast.:-(.En dat vind ik zielig

Tuimelaar, 01-01-2010 13:42 #35
Elina.

een heel interessante vraag. Wat drinken dolfijnen?
wel…

Dolfijnen halen water uit de vis die ze eten. Zo simpel is het :)

Elina, 29-09-2009 18:41 #34
Hoi
ik ga over een poosje ook m'n spreekbeurt over dolfijnen doen
alleen ik ben nog even op internet aan het surfen want ik wil weten
wat dolfijnen drinken :-)

Ilham, 29-09-2009 17:29 #33
Ik doe binnenkort mijn spreekbeurt over dolfijnen :-)

Danytha Postma, 14-03-2009 17:42 #32
Jippy een spreekbeurt over dolfijnen
ik ga hun verassen met me spreeekbeurt

xxx danytha postma

Elien van de Velde, 04-03-2009 14:06 #31
Ik hou van dolfijnen en ik vind dit een top site :-)

Rianne Mulder, 27-02-2009 10:58 #30
Hoi, je geeft superveel info man, echt leuk. je kan heel veel informatie uit jouw spreekbeurt halen.

Kim, 24-02-2009 17:29 #29
Hallo ik ga mijn spreekbeurt ook over dolfijnen houden

Helena van Ruymbeke, 16-11-2008 12:16 #28
Hey, ik hou zelf ook een spreekbeurt over dolfijnen binnen kort en ik moet zeggen bedankt voor al de informatie en je spreekbeurt ziet er trouwens top uit!:-)

Aniek van der Leij, 25-10-2008 12:23 #27
Ik vindt je spreekbeurt echt heel top! ik hou zelf ook een spreekbeurt over dolfijnen, want ik vindt het zo´n mooie en lieve dieren. ik hoop dat iik ook een hoog cijfer krijg.
heb jij deze spreekbeurt ook in de klas gehouden? wat heb je dan voorn punt gekregen?
ik heb heel veel infotmatie uit jou´n spreekbeurt bij mijn spreekbeurt geplakt

groetjes aniek Van Der Leij

Melissa, 19-10-2008 17:20 #26
Ik heb en spreekbeurt ver dolfijnen gedaan en ik kreeg 7half ik ben er trots op mijn cijfer:-):-)

Nicolien, 28-09-2008 14:58 #25
Ik vind het super interessant en zelf ga ik ook een spreekbeurt doen over dolfijnen
en de informatie kan ik misschien gebruiken maar het meeste gaat van het internet
zijn. Het lijkt wel moeilijk als ik het voor de eerste keer lees.

Anneleis, 20-09-2008 20:48 #24
Dit is echt een top pagina! Ik hou mijn spreekbeurt ook over dolfijnen! Bedankt voor de informatie!

Josephine, 14-09-2008 14:51 #23
Hey, Ik vind jou spreekbeurt erg leuk. Je geeft ook leuke info.:-):-p
Heb je de spreekbeurt zelf gemaakt?
Groetjes josephine:-):-p

Joanne, 22-08-2008 17:21 #22
Ik ga met mijn vriendinnetje ook dolfijnengek een spreekbeurt houden:-P

Eren, 25-05-2008 15:53 #21
Hey:-ik ben eren, ik moet op school deze dinsdag een spreekbeurt van dolfijn doen ik vind dolfijnen heel leuk dank u vor dit te leze eren

Lizzie, 15-05-2008 16:26 #20
Ik vind jou spreekbeurt helemaal geweldig maar 1 ding, er zijn tog geen 61 soorten?

Nicoline, 01-05-2008 10:02 #19
Ik hou mij spreekbeurt over dolfijnen:-) en zijn mijn 3e lievelinks dieren.Ik hoop dat ik een hoog cijfer krijg voor mijn spreekbeurt:-p.dolfijnen zijn hele slimme dieren.:-):-p:-)

Hilde, 22-04-2008 16:49 #18
Ik ga mijn spreekbeurt over dolfijnen houden:-) en ik denk omdat dolfijnen zo mooi zijn, ik een hoog cijfer krijg

Silvia, 25-03-2008 14:29 #17
Ik weet het verschil ook niet hoor sorry:-):-p:-( en ik hou van dolfijnen :-):-p:-(

Silvia, 25-03-2008 14:26 #16
I love dolfijnen ik heb een keer met ze zwomen vet cool moet je ook doe ik raad het je aan ok alls je echt van dolfijnen houd moet je spetter eens zien groedjes silvia hoekstra

Joyce, 14-03-2008 17:01 #15
Het is een heel leuk werkstuk of een spreekbeurt ik weet niet meer wat het wat is vond het heel interesant maar wat ik mij afvraag: wat heb jij voor dit werkstuk of spreekbeurt gehad voor cijver laat me je horenen he!

xx.jes joyce!

Annika, 05-03-2008 18:06 #14
Ik vond het ook leuk ik hou ook heel echt veel van dolfijnen:-)

Floortje, 03-02-2008 18:16 #13
Ik vond het een hele goede spreekbeurt.

Auatif, 23-01-2008 19:39 #12
Ik hou heel veel van dolfijnen daarom hou ik mijn werkstuk daar over.

Kim, 13-01-2008 11:22 #11
Ik hoop dat het mij ook helpt met mijn spreekbeurt :-)

Sabah, 17-12-2007 19:49 #10
Wat is het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje?

Diana, 12-12-2007 09:28 #9
Hoeveel soorten dolfijnen zijn er?

Larissa, 10-12-2007 18:05 #8
Nou ik vind het een leuke pagina.
Alleen ik vind dat de achtergrond gepimpt moet worden.

Hartelijke groet LARISSA

Danielle, 13-11-2007 11:08 #7
Ik hou heelerg van dolfijnen daarom, hou ik mijn werkstuk over dolfijnen het is een opdracht voor biologie ik vind een dolfijn dol fijn :-) ik hoop dat jullie wat aan mijn reactie hebben? vrg Danielle E.:-p

Anny, 17-10-2007 11:54 #6
Ik moet weten het verschil tussen een mens en een dolfijn hoe ze ademen! :-(

Annika Fronche(Spreek Uit Fronsjee), 24-09-2007 20:34 #5
Hoi hoi, mooie spreekbeurt, mag ik de tips voor mijn spreekbeurt gebruiken? Ik kan ze goed hebben, geen ander zo respecterend voor de tips als ik.
Kus, Anika.

Judith Bouwers, 24-09-2007 20:31 #4
Mooie spreekbeurt hoor hote me toot.
Natascha ik wens je mooie jaren met je mooie spreekbeurt en mooie gedachten, kusjes Judith een juf :-)

Tess, 24-09-2007 16:50 #3
Ik vind dit echt een leuke spreekbeurt ik ga er meteen gebruik van maken voor mijn werkstuk! Ik hou heel erg van dolfijnen. Ok vind een dolfijn dol fijn! :-)

Natacha, 07-09-2007 17:25 #2
:-) dit is de mooiste spreekbeurt die ik heb gedaan die ik ooit heb gemaakt en ik heb en :-) site van dolfijnen
www.dofijnenworld.nl kijk maar als je op play drukt zie je een filpje van mijn spreekbeebeurt :-) ik hoe zelf van dolfijnen en van paarden ik zit op paardrijden en ik ga elke maandag avond naar dolfinaium en dan ga ik een show doen en ik voor de dieren en ik speel in de film mee van spetter :-) leuk he ik hoop dat jullie is komen kijken.

Rowan, 26-08-2007 10:50 #1
Dit is de mooiste spreekbeurt die ik ooit heb gehoort :-p ik hou zelf ook heel veel van dolfijnen ik heb er zelfs een startpagina van gemaakt. De site is een-dolfijn.jouwpagina.nl luek he :-)

Infoteur: Spreekb
Gepubliceerd: 18-11-2006
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 45
Schrijf mee!