InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?

Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?

Hoe hoog is het salaris in het onderwijs? Het inkomen van leraren is onder andere afhankelijk van het soort onderwijs, en het aantal dienstjaren. De afgelopen jaren zijn er pogingen ondernomen om het beroep van leerkracht interessanter te maken door de aanvangssalarissen te verhogen. Leraren kunnen nu sneller het maximale inkomen in hun schaal bereiken. Door het aanvangssalaris te verhogen bereiken leraren eerder het maximale salaris in hun salarisschaal. De carrièrepatronen worden hierdoor ingekort. Zodra ze het maximum bereikt hebben, blijven ze niet beperkt door een absolute bovengrens. Scholen hebben namelijk mogelijkheden om extra bedragen uit te keren boven het maximale inkomen. De overheid probeert het voor mensen interessanter te maken om te kiezen voor het lerarenvak in het basisonderwijs, speciale onderwijs of het voortgezette onderwijs. De inkomens van leerkrachten liep namelijk sterk achter in vergelijking met het bedrijfsleven. De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een stuk interessanter geworden.

Tekort aan leraren

Tegenwoordig is er geen sprake meer van een nijpend tekort. Een aantal jaren geleden was er vooral in het basisonderwijs een groot tekort in de grote steden. In het voortgezet onderwijs worden er de komende jaren wel weer tekorten verwacht. Dit wordt veroorzaakt doordat er veel oudere leerkrachten actief zijn in het voorgezet onderwijs, die de komende jaren met pensioen zullen gaan.

Wat verdient een leraar?

Er zijn verschillende salarisschalen voor basisonderwijs (primair onderwijs) en voortgezet onderwijs. Voor het basisonderwijs gelden de salarisschalen LA (leraar) en LB (senior leraar). Voor het speciale onderwijs gelden de schalen LB en LB met een toelage. Het voortgezet onderwijs kent ook de schaal LB en daarnaast nog LC en LD. De schalen zijn afhankelijk van de zwaarte van de functie. Hieronder treft u een overzicht aan van de salarisschalen en het beginsalaris en het eindsalaris. Het zijn afgeronde indicatiebedragen geldig per 1 januari 2012. Ondersteunend personeel in het onderwijs wordt ingedeeld in andere schalen. Die schalen lopen van schaal 1 tot en met schaal 16.

Soort onderwijs en schaal Startsalaris Eindsalaris
Salaris in het Basisonderwijs schaal LA€ 2.290€ 3.274
Salaris in het Basisonderwijs schaal LB€ 2.374€ 3.597
Salaris in het Speciaal onderwijs schaal LB€ 2.374€ 3.597
Salaris in het Voortgezet onderwijs schaal LB€ 2.445€ 3.739
Salaris in het Voortgezet onderwijs schaal LC€ 2.460€ 4.461
Salaris in het Voortgezet onderwijs schaal LD€ 2.470€ 4.962

Overige inkomsten

Naast het vaste inkomen, ontvangen leraren ook nog een eindejaarsuitkering. Deze varieert tussen de 6,3 en 7,4 procent. Er kan ook nog een recht bestaan op een levensloopbijdrage van 0,8% per maand. De maandelijkse bijdrage in de ziektekosten bedraagt ongeveer tussen de €31,00 en €32,41 per maand.

Overige secundaire arbeidsvoorwaarden

Een arbeidsvoorwaarde waar de werknemers in het bedrijfsleven jaloers op zijn is de vakantieregeling. Daar staat tegenover dat leraren minder eenvoudig tussendoor een extra dagje vrij kunnen nemen. Tegenwoordig is het heel goed mogelijk om parttime in het onderwijs te werken. Ook de scholingsmogelijkheden zijn breed te noemen.
© 2009 - 2014 Juul, gepubliceerd in Diversen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carrière in het onderwijsCarrière in het onderwijsCarrière in het onderwijs: is het mogelijk? Het antwoord is "ja". Voor de klas staan is een vak waarin je jezelf kunt on…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2014, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de postbode, d…
Startsalaris MBOStartsalaris MBOIn dit artikel volgt een overzicht van de salarissen van beroepen waarvoor een MBO-dioploma is vereist. MBO staat voor M…
Zij-instromer in het onderwijsZij-instromer in het onderwijsIn het onderwijs is er vrijwel altijd een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als je toe bent aan een nieuwe uitdaging,…
Wat verdient een accountant? (Salaris accountant)Wat verdient een accountant? (Salaris accountant)Een accountant heeft een goed salaris. AA-accountant is een beroep met goede carrièreperspectieven. Hoe hoger je op de l…
Bronnen en referenties
  • Minocw.nl
  • Straksvoordeklas.nl
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?"

Reacties

Herman, 10-02-2014 13:35 #16
Vreemd dat alle docenten op deze pagina hun overwerk moeten benadrukken. Want dat gaat voor andere sectoren zeker niet op…? Ik heb 22 vakantiedagen per jaar en werk 50 - 60 uur per week. Die combinatie is in het onderwijs niet te vinden. Het verschil in vakantiedagen levert al 1 uur werk per dag op.

Astrid Willemse, 02-06-2013 09:22 #15
Beste Juul,

Vermeld er ook bij en neem dat aan van iemand die 20 jaar in het onderwijs zit, dat we geen echte vakanties hebben, maar dat we altijd aan het werk blijven en dat een dag niet eindigt om 17.00 uur, maar dat we doorgaans doorwerken tot 22.00 uur in de avond.
Het is de liefde voor het werk waardoor je het volhoudt. De werkdruk vanuit de maatschappij, de politiek en de ouders moet je kunnen weerstaan. Het blijft een uitdagende baan, maar mensen mogen onze baan in het onderwijs niet idealiseren vanwege de zogenaamde lange vakanties.

P. H. van den Hurk, 24-02-2013 20:13 #14
Onlangs had ik een gesprek met een kennis over pensioenen hij vertelde als oud leraar een pensioen te hebben 2800 euro netto. Hij was leraar basisonderwijs en denk zeker met 40 dienstjaren. Is dit niet erg veel als ik dit afzet tegen een eindsalaris van 3600 euro zoals boven omschreven.

Edwin, 28-08-2012 09:57 #13
@J. van Unen
Jij hebt het papiertje zo te lezen, maar niet de praktijkervaring in het onderwijs.

Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs en ik moet gemiddeld 40 uur per week besteden aan mijn baan die slechts 30 uur per week zou moeten kosten. Ik verdien 1450 euro netto per maand voor een werkweek van 40 uur terwijl ik universitair gediplomeerd ben. Bovendien werk ik die 40 uur voor een deel in de avonden, weekenden en vakanties zonder enige toelage.

Ik heb op papier 11 weken vakantie, maar ik werk 41 weken per jaar 8 uur over. Dat zijn 8 volledige weken! Reken maar uit hoeveel dagen ik echt vrij heb. Minder dan jouw 25 dagen.

Dus hoe komt je erbij dat het lerarensalaris onredelijk hoog is? Blijf jij maar in het bedrijfsleven!

Ik ben het wel met je eens: iemand die alleen maar klaagt moet verkassen. Als ik dit jaar dus ook geen salarissprong maak op basis van mijn 1e graad, ben ik ook vertrokken. Dan kom ik wel weer terug wanneer de maatschappij ook gewoon wil betalen voor goed onderwijs.

J. van Unen, 23-12-2011 02:38 #12
Die salarissen en daarbij nog diverse extra toelagen zijn best redelijk, of
moet ik zeggen onredelijk, want aan de hoge kant als je het tenminste zou omrekenen naar het werkelijk aantal gewerkte uren van docenten! Inderdaad niet te vergelijken met bedrijfsleven. Overigens heb ik ook voor twee vakken een 2de Graads en voor eentje een1e graads bevoegdheid, zo'n papiertje halen is echt niet super ingewikkeld. Ik werk al jaren in het bedrijfsleven, nu netto zon 1500 euro, zonder pensioen opbouw, eindejaarsuitkering of bijdrage ziektekosten, en gewoon 25 vakantiedagen. Ook komt het zelden voor dat ik slechts 40 uur per week werk. Maar ik heb er wel plezier in. Docenten die klagen adviseer ik om gewoon over te stappen naar het bedrijfsleven! En anders niet zeuren maar gewoon lekker blijven doen wat je leuk vindt!

Juliana, 19-11-2011 19:29 #11
Graag zou ik willen weten hoeveel het netto salaris ongeveer is van een leerkracht op de basis school. Want er worden alleen bruto bedragen genoemd.

Julian van Batenburg, 13-09-2011 19:10 #10
Geachte lezers,

Na het zien van de informatie en de verhitte discussies op deze site, voel ik mij gedwongen om te reageren. Na het behalen van mijn tweede universitaire master leek het onderwijs een leuke sector om door te blijven ontwikkelen. Zelf werk ik nu voor het 2e jaar, 38 uur per week als tweetalig geschiedenis docent in het VO. Ik werk gedreven, stop veel extra tijd in mijn lessen en heb, naast talloze vergaderingen, nog een aantal extra nevenfuncties. Hiervoor krijg ik welgeteld EUR 1551 NETTO per maand!

Daarom vind ik de bruttosalarissen die hier wordt genoemd, op zijn zachts gezegd misleidend. Het zou de beheerders van deze site sieren als hier een realistische weergave van zaken zou worden gegeven; het lesgevend personeel in Nederland is over de hele linie onderbetaald, overbelast en ondergewaardeerd!

Het is niet zinvol om contant de vergelijking met het bedrijfsleven te zoeken. Goed onderwijs is cruciaal voor de vooruitgang en verbetering van elke samenleving. Elke overheid die dat niet op waarde weet te schaten, pleegt roofbouw op alles wat wij in de loop der eeuwen beschaving zijn gaan noemen.

Henk van Solderen, 15-06-2011 12:01 #9
Wat een jaloezie allemaal… u kunt ook gewoon een docentenopleiding doen en u voor een maximumsalaris van 3500 euro (want dat is waar de docentenschaal stopt) inzetten voor de maatschappij, net als ik. Er is een groot tekort aan (goede) leraren, onder andere voor de technische vakken Har (zie de kinderachtige reactie hieronder)! Ik vind mijn werk namelijk belangrijk en niet zozeer mijn portemonnee…

Har, 08-06-2011 15:20 #8
Willen de mensen uit het onderwijs AUB nooit meer klagen (schalen van 2011 gaan zelfs tot boven 4900 zag ik elders). Ik werk officieel 40 uur per week (praktijk onbesoldigd veel meer), HBO/WO functie techniek, met mij krijgen velen bij lang na niet die 4000+. Maar wel veel verantwoordelijkheid en grote werkdruk. Dit is in het bedrijfsleven, waarvan altijd wordt gezegd dat er beter wordt betaald. Dus nooit meer klagen AUB.

Hans, 22-02-2011 11:49 #7
Geachte Docent: U beweert dat "In het bedrijfsleven leer je echt niet om te gaan met moeilijke jongeren en alles wat daar bij komt". helemaal Fout, en dat weet u zelf wel. In het bedrijfsleven wordt je voortdurend geconfronteerd door schoolverlaters die ondermaats onderwijs hebben genoten, ondermaats gemotiveerd zijn, een z.g. arbeids-ethos van 'lik-m'n-vestje', gewend zijn dat alles aangereikt wordt, en er vooral geen inspanning tegenover mag staan. kortom: jongeren die moeilijke jongeren gemaakt zijn door de aai-over-de-bol cultuur in ons onderwijs. Nou, daar hebben we er in het bedrijfsleven al teveel van. Voeg daarbij de onzekerheid over baan-behoud in het bedrijfsleven, stress van het voortdurend moeten presteren, ongeveer 1/3 van de vrije tijd die men in het onderwijd geniet. Ja, dan snap je het geklaag door docenten en leraren niet. Als er mensen uit het bedrijfsleven voor de klas gaan, waarom gaan er dan geen docenten naar het bedrijfsleven.? Omdat werken in het onderwijs zo zwaar is.? Kom nou toch!

Ruud, 11-01-2011 13:37 #6
Ik heb meer dan vijfentwintig jaar gewerkt op stevige managementposities in het bedrijfsleven. Daar hoorde een prima salaris + emolumenten bij. Momenteel volg ik de opleiding 'directeuren van buiten' Een fantastische opleiding waar je veel zelf moet dan en uitstekende begeleiding krijgt. Ik heb deze keus gemaakt omdat ik een maatschappelijke bijdrage wil leveren in de ontwikkeling van kinderen en scholen. Derhalve is het primair een keuze die ingegeven is door passie. Ik heb voordat ik de keuze gemaakt heb, nooit gekeken wat het salaris was. Kortom, intrinsieke motivatie. Ik zie het als een voorrecht dat ik mijn bijdrage mag leveren en ik zou graag zien dat meer mensen daar ook zo over dachten.Als je weet dat je iets kunt en dat je het wilt, dan volgt de rest vanzelf. En als het niet vanzelf volgt dan ga ik lekker verder, gedreven door de passie. :-)

H. Kok, 27-11-2010 15:37 #5
Graag zou ik ook de tussenliggende periodieken van u willen zien wat niet in de tabellen is terug te vinden. Ook het aantal dienstjaren in relatie tot welke periodiek dit staat en wanneer je senior leraar bent. Reactie infoteur, 27-11-2010
Misschein kunt u daar beter de arbeidsvoorwaarden voor raadplegen. Dat is namelijk zeer specifieke informatie.

F. J. Dekker, 25-11-2010 12:39 #4
Graag zou ik ook de tussenliggende periodieken van u willen zien wat niet in de tabellen is terug te vinden. Ook het aantal dienstjaren in relatie tot welke periodiek dit staat en wanneer je senior leraar bent.

Verpleegkundige, 06-07-2010 05:56 #3
Als de verplegende en verzorgende sector dezelfde arbeidsvoorwaarden zou hebben als het onderwijs, dan was Nederland al lang failliet!; de salarissen zijn hoger en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn beter en royaler; het probleem voor de verplegende en verzorgende sector is dat die uit premies betaald moeten worden en dat de leraren uit belastingmiddelen worden betaald.

Docent, 25-05-2010 13:59 #2
Rob Mensink, ik merk het wel… er wordt verwacht dat je ook zonder leraaropleiding wel voor de klas kan staan, … fout… Want een leraaropleiding bestaat niet alleen uit lesstof in je hoofd stampen maar vooral uit pedagogische vaardigheden ontwikkelen en dan nog pabo is voor basisonderwijs. Wat doet iemand uit het bedrijfsleven bij het basisonderwijs?
Als u geen basisonderwijs doet maar wel denkt dat pabo zomaar even aangenomen wordt op voortgezet onderwijs verdient u inderdaad geen hoger salaris dan zij die dat verschil wel zien. Het docentenleven is meer dan alleen leren wat je geeft. Ook orde houden bij pubers en omgaan met een differentiele leefomgeving. Iets wat je leert op zon school… In het bedrijfsleven leer je echt niet om te gaan met moeilijke jongeren en alles wat daar bij komt… Met zon houding kom je niet ver.

Rob Mensink, 20-11-2009 23:00 #1
Ik vind het belachelijk de discussie over het salaris van een leraar terwijl iemand uit het bedrijfsleven die zonder ervaring alleen voor de klas staat en vak geeft zijn eigen lessen ontwikkeld en het gewoon in zich heeft elke keer moet horen en accepteren dat ze het papiertje niet hebben en zie dat iemand zonder ervaring, net van de pabo komt en begint met een salaris heeft van 2350 euro snel zijn mond moet houden! Wanneer ik het gesprek voer dat ik met 20 jaar bedrijfservaring niet aan hen kan tippen, tenminste dat gevoel krijg je dan overduidelijk want pabo? Denk na en let eens op hoe jezelf reageert? Moet je eens doen"net als een kind".

Infoteur: Juul
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 16
Schrijf mee!