Marketing- en communicatiemodellen
Er zijn veel verschillende modellen die worden gebruikt op de marketing- en communicatieafdeling. Die modellen worden veelal gebruikt om bepaalde metingen te doen. Na het uitvoeren van een campagne wil het desbetreffende bedrijf wel weten of zijn campagne effect heeft gehad op de consument. Verder is het voor bedrijven ook van belang om consumenten aan zich te binden en te weten of consumenten wel tevreden zijn over het geleverde product of dienst. Ook hiervoor worden bepaalde modellen gebruikt. Tevens zal een bedrijf altijd moeten communiceren met haar klanten. Om te weten of een boodschap effect heeft gehad, zal er ook een meting moeten plaats vinden. Welke model je voor een bepaalde situatie kunt gebruiken staat hieronder.
Het DAGMAR model
Russel H Colley heeft in 1961 het DAGMAR model gepubliceerd. DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Meausuring Advertising Results. Het model beschrijft het leerproces van consumenten. Het DAGMAR model meet de effectiviteit van advertenties en is tevens gebaseerd op andere communicatiemodellen.
Een consument ondergaat een proces alvorens het kopen van een product. Er zijn in dit proces vier stappen. De eerste stap is:
- Bekendheid. Hier gaat het om het percentage personen in de doelgroep dat het desbetreffende merk kent.
- Begrip. Hier gaat het om het aantal personen dat de voordelen van een product kan opnoemen. In zekere zin, die kennis over het product hebben.
- Overtuiging. Dit zijn de personen die daadwerkelijk overtuigd zijn van het product.
- Actie. Het aantal personen dat echt iets gaat kopen.
Het model werkt als een soort trechter. Bij iedere stap zijn er minder personen. Het percentage zal dus bij iedere stap verminderen.
Wanneer een bedrijf een campagne start kan het bedrijf het DAGMAR model gebruiken om de effectiviteit van de campagne te meten. Eerst moet er een meting plaats vinden voor de campagne en vervolgens ook na de campagne. Zo kunnen de verschillende percentages met elkaar vergeleken worden.
Expectancy Disconfirmation Model
Met het expectancy disconfirmation model wordt de tevredenheid van een product of dienst gemeten. Dit wordt gedaan door de verwachtingen en uitkomsten van een product of dienst te koppelen aan tevredenheid. Het model onderscheidt drie verschillende categorieën om tevredenheid te meten:
- Negatieve disconfirmation. In deze categorie levert het product minder op dan verwacht.
- Confirmation. Het product levert precies wat men had verwacht.
- Positieve disconfirmation. Hier levert het product meer dan verwacht.
AIDA model
Het AIDA model is een afkorting voor Attention, Interest, Desire en Action. Het doel van het model is om een bepaalde doelgroep aan te zetten tot actie. Dit gebeurt aan de hand van vier verschillende fases.
- Attention. In fase 1 wordt de doelgroep blootgesteld aan een bepaalde boodschap. Het doel hiervan is om de doelgroep ‘aware’ te maken. De boodschap moet de aandacht van de doelgroep trekken en nieuwsgierigheid moet worden opgewekt.
- Interest. In fase 2 moet de interesse van de doelgroep worden opgewekt. De doelgroep moet het idee hebben dat de boodschap voor hen relevant is. Hierdoor zal er meer interesse worden opgewekt.
- Desire. In fase 3 zal de opgewekte interesse moeten worden omgezet in een bepaald verlangen. De doelgroep moet het product of dienst heel graag willen hebben. Dit gevoel zal dus versterkt moeten worden. De doelgroep moet het idee hebben niet zonder het product of dienst te kunnen leven.
- Action. In fase 4 moet de doelgroep gestimuleerd worden om actie uit te voeren. Wanneer zij dit ook daadwerkelijk doen, is de doel van de boodschap bereikt.