InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Karin de Liedjesmamma

Karin de Liedjesmamma

Karin de Liedjesmamma Karin Holscher uit Harkstede in Groningen noemt zich de Liedjesmamma. Ze schrijft haar liedjes zelf en begeleidt zichzelf op de gitaar. Hoe dat allemaal zo gekomen is? Kinderen spelen daar een grote rol in. Het is een mooie geschiedenis en het resulteerde in enkele boeken, cd's en tientallen liedjes.

Maritiem Museum in Hollum op Ameland

Yak

Karin Holscher was organisatie adviseur tot ze in 2010 haar zoontje ongelukkig zag worden in klas drie van de basisschool. Hij, zoontje Hugo, wilde liever in de zandbak spelen en blokkentorens bouwen dan lezen en schrijven. Hij had het er maar moeilijk mee en moeder Karin bedacht speciaal voor hem een liedje over een Yak, het lievelingsdier van Hugo. Het werd een onvergetelijk mooi liedje met een onsterfelijk mooi refrein: jakkiebah, jakkiebah, getsie- derrie jakkiebah, arrejakkes, arrejakkes zei die yak.
Het liedje sloeg in huize Holscher in als een bom. De zussen van Hugo, Edith en Femke, vormden alras het koor dat het refrein meezong en een succesnummer was geboren. Het succes culmineerde toen Hugo aan zijn moeder vroeg om het liedje voor zijn klas te zingen.

Opdrachten

Het was het begin van een nieuwe carrière. De klas vond het geweldig en de juf ook. Karin kreeg vragen van de juf of ze ook meer liedjes had gemaakt en of ze een liedje over een struisvogel kon schrijven. Dat paste bij de lessen die de juf nu gaf. Sindsdien gaat Karin Holscher door het leven als de Liedjesmamma. Ze kreeg verzoeken om een liedje te maken over een:
  • Rups;
  • sprookjesbos;
  • kerst;
  • kermispaard.
De opdrachtjes zetten Karin op het goede spoor en het ene na het andere liedje bleek een juweeltje. Ze begeleidt zichzelf op gitaar en schrijft teksten die Annie M.G. Schmidt-achtig aandoen. Er zitten grapjes in verwerkt en de personages zijn lekker rebels. Bij menig liedje hielpen haar kinderen haar met rijmwoorden, leuke invallen, melodieën en dochter Edith tekende het logo.

Kinderen

Karin zag wat de liedjes deden met kinderen. Ze werden er vrolijk, blij en enthousiast van en dat maakte de Liedjesmamma gelukkig. In het dorp waar ze woonde, Harkstede, woonde ook iemand die een studio had en daar werd haar eerste liedje opgenomen: Yak. Haar liedjes werden een begrip en ze zong nog menig keer op de school van haar kinderen. Het gropeide uit tot haar werk. Op school probeert ze de kinderen te stimuleren bij het ontwikkelen van hun intelligentie en talenten door muziek, zang, dans en knutselen te combineren.

Ziek

Toen bedacht Karin dat haar liedjes het ook wel eens goed zouden kunnen doen bij zieke kinderen. En dat bleek zo te zijn. Ze startte met een programma op de kinderafdeling van het Martiniziekenhuis in Groningen. Ze vrolijkt de kinderen op en leidt ze af van hun ziekte.
De volgende stap was een programma voor kinderen in het speciale onderwijs. Ook daar werden haar liedjes goed ontvangen. Ze bouwde haar liedjes uit tot een liedjeskalender, die bestaat uit dertien liedjes, geïllustreerd door Femke van Hellenburg-Hubar, die ook in Harkstede woont. Er werd tevens een cd gemaakt.
Op de Liedjeskalender staan:
Bron: Karin de LiedjesmamaBron: Karin de Liedjesmama
  • JANUARI - Yak
  • FEBRUARI - Piraten
  • MAART - Lente
  • APRIL - Rekentor
  • MEI - Rupsje
  • JUNI - Pauw
  • JULI - Ra, ra, ra!
  • AUGUSTUS - Boselfje
  • SEPTEMBER - T-rex
  • OKTOBER - Balthasar
  • NOVEMBER - Geitje
  • DECEMBER - Dennenboom

Liedjesmamma

Sindsdien is Karin de Liedjesmamma niet meer te stuiten.
De Liedjesmamma speelt voor:
  • Scholen;
  • kinderdagverblijven;
  • peuterspeelzalen;
  • ziekenhuizen;
  • locaties voor dagbesteding.
Ze zingt en kan er desgewenst een leuke knutselworkshop bij doen.

Bron: LiedjesmamaBron: Liedjesmama

Saamenlant

Karin de Liedjesmamma reist regelmatig naar Ameland en daar schrijft ze veel van haar liedjes. Haar kinderen noemen het eiland Saamenlant. Een van de liedjes die ze schreef is geïnspireerd op het drama van de verdronken paarden van de reddingboot. Het lied heet De paarden van de Abraham Fock en het staat in een boek Liedjeskalender Vet, wat een pret! dat is opgedragen aan Saamenlant.

Maritiem Museum

De nieuwe paarden van de paardenreddingboot vertrekken regelmatig voor een demonstratie van de lancering vanaf het Maritiem Museum in Hollum op Ameland. Karin de Liedjesmamma treedt ondermeer op in het museum en zingt daar haar onvergetelijke lied over de verdronken paarden.

JOP

In juli 2013 is Karin de Liedjesmamma doorgedrongen tot de halve finale van JOP, de Jonge Ondernemersprijs voor het Noorden. De Liedjesmamma redde het niet tot de finale, maar is desalniettemin vereerd met de halve finaleplaats.

Karin de Liedjesmamma

  • Telefoon 06-11910339
  • E-mail karin@liedjesmamma.nl
  • Website www.liedjesmamma.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Abraham Fock  Paardenreddingboot van AmelandAbraham Fock Paardenreddingboot van AmelandDe Abraham Fock was de eerste motorstrandreddingboot die op Ameland gestationeerd werd. Tachtig jaar na dato is er weer…
Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op AmelandMuseumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op AmelandIn de Ballumerbocht, voormalige aanleghaven van de beurtschippers die tussen Ameland en Harlingen voeren, ligt niet alle…
Struisvogel (snelste tweevoeter)De struisvogel is de snelste tweevoeter ter wereld. Het is de enige vogel die niet in bomen kan zitten of kan vliegen. M…
Muzikaal Bootwateren - Festival op AmelandMuzikaal Bootwateren - Festival op AmelandBootwateren is een traditie die is gekoppeld aan de tewaterlating van de paardenreddingboot. Na een tewaterlating en zek…
KNRM  langs de kust van Nederland en op AmelandKNRM langs de kust van Nederland en op AmelandDe KNRM is de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, een stichting die kosteloos mensen te hulp schiet die op het…
Bronnen en referenties
  • Dagblad van het Noorden
  • www.amelandermusea.nl
  • www.liedjesmamma.nl
  • Persbureau Ameland
  • http://www.jongeondernemersprijs.nl/2014 geraadpleegd op 27 oktober 2014
  • Afbeelding bron 1: Karin de Liedjesmama
  • Afbeelding bron 2: Liedjesmama

Reageer op het artikel "Karin de Liedjesmamma"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Muziek
Schrijf mee!