InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Op welke leeftijd kunnen kinderen het best leren zwemmen?

Op welke leeftijd kunnen kinderen het best leren zwemmen?

Op welke leeftijd kunnen kinderen het best  leren zwemmen? Net zoals voor een rijbewijs zijn er ook spoedcursussen om kinderen heel snel en op heel jonge leeftijd te laten zwemmen en afzwemmen. Verstandig is dat niet. De motoriek van 7- en 8-jarigen is bovendien wel heel goed afgestemd op het snel leren zwemmen. Op welke leeftijd kunnen kinderen het best leren zwemmen? En op welke leeftijd zijn kinderen echt te jong om te leren zwemmen?

Leren zwemmen is geen basisvaardigheid

Het leren zwemmen is geen basisvaardigheid zoals het leren lopen, hinkelen, praten of tekenen. Het is namelijk niet iets dat kinderen vanzelf gaan doen, maar ze moeten het echt leren. Net zoals fietsen. Overigens is fietsen gemakkelijker aan te leren dan zwemmen. Fietsen kan geleerd worden als kinderen in evenwicht kunnen blijven bij niet-symmetrische activiteiten. Dat is bijvoorbeeld op één been staan of hinkelen. De bewegingen bij fietsen zijn groot en worden met het hele lichaam gedaan. Ook is de fietsbeweging zelf symmetrisch. Gaat het zitten op de fiets eenmaal goed en valt het kind niet om, dan gaat het fietsen meestal vanzelf.

Leren zwemmen: nadenken over alle bewegingen

Bij zwemmen gaat dat heel anders. Leren zwemmen betekent namelijk ook nadenken over de bewegingen. Er moet namelijk heel veel tegelijk gebeuren en dat is een behoorlijke inspanning. Benen en armen moeten afzonderlijk van elkaar bewegen. Maar ook het hoofd moet meedoen. Dat is erg moeilijk te leren als een kind nog te jong is. Qua motorische ontwikkeling zijn de meeste kinderen pas in staat om al die zaken tegelijk op te pakken als ze zo’n 6 jaar oud zijn. Bovendien is er voor het leren zwemmen ook nog zelfvertrouwen en concentratie nodig. Het is namelijk voor veel kinderen best eng om in zo’n poel met water te springen. Een kind dat bovendien wordt opgezadeld met het snel moeten behalen van een diploma ervaart daarvan ook vaak stress. Kinderen kunnen wel voor dat ze zes jaar zijn watervreesvrij worden gemaakt. Let daarbij echter wel op dat ze zo weinig angst hebben dat ze zomaar in het water springen terwijl ze niet kunnen zwemmen.

Leren zwemmen: eerst afwachten tot kinderen bepaalde basisvaardigheden beheersen

Het advies aan ouders is dan ook dat het beter is om kinderen pas te leren zwemmen als ze bepaalde basisvaardigheden onder de knie hebben. Die basisvaardigheden zijn:
  1. Kruipen
  2. Staan
  3. Lopen hinkelen
Bovendien vormen het karakter en het temperament van kinderen de snelheid waarmee ze die basisvaardigheden kunnen aanleren. Het ene kind kan met vijf maanden al staan aan de hand van de ouders, maar het andere kind doet daar dan nog een aantal maanden over. En het ene kind kan zich met vier maanden al omrollen, terwijl het andere kind dat pas kan als het zeven maanden oud is.

Beste leeftijd om te leren zwemmen: 7 of 8 jaar

Kinderen kunnen het beste leren zwemmen als ze 7 of 8 jaar oud zijn. Hun motoriek is dan namelijk perfect ontwikkeld en dat betekent dat het de ideale leeftijd is om snel te leren zwemmen. Het betekent ook vaak dat kinderen hun diploma’s A en B (en soms ook C) achter elkaar halen. Dit in tegenstelling tot veel jongeren kinderen die er vaak veel langer over doen.

Blijven zwemmen om het niet te verleren

Overigens geldt voor alle kinderen dat het goed is als ze hun diploma eenmaal hebben gehaald dat ze dan wel blijven oefenen. Kinderen in de groei die dit niet doen verliezen veel van hun vaardigheden. Dat is voor de veiligheid ook geen goed punt, dus ouders die hun kinderen hun zwemdiploma’s hebben laten halen moeten er voor zorgen dat ze regelmatig met hun kroost in het zwembad of het open water te vinden zijn.

Ouders moeten opletten welke vaardigheden hun kinderen ontwikkelen

Het is het beste voor ouders om zich aan te sluiten bij die vaardigheden die de kinderen ontplooien. Daarop inspelen en verdere ontwikkeling stimuleren is het beste wat ze kunnen doen.

Kinderen die vaardigheden ontwikkelen bouwen ook zelfvertrouwen op

Een kind dat allerlei dingen leert en ze op een gegeven moment kan ontwikkelt ook zelfvertrouwen. Kinderen zijn echt trots op iets dat ze na veel verwoede pogingen dan toch eindelijk kunnen .

Special over de ontwikkeling van het kind

In de special over de ontwikkeling van het kind is veel meer informatie te lezen over de reis die een kind moet afleggen (samen met zijn ouders) op weg naar volwassenheid. Lees er over in: De ontwikkeling van het kind
© 2010 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Diversen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Schoolzwemmen is niet meer vanzelfsprekendVroeger leerden alle kinderen via school zwemmen. Maar anno 2010 is dat geen vanzelfsprekendheid meer. Gemeenten geven g…
Motorische ontwikkeling bij baby's: de eerste stappenIn veel boeken en artikels over motorische ontwikkeling lees je dat een kind gemiddeld rond 1 jaar leert stappen. Dit is…
Mensen met mogelijkhedenMensen met mogelijkhedenMensen met een verstandelijke handicap noemt men ook wel de mens met mogelijkheden. Want als je naar iedere persoon indi…
Kinderoefentherapie: achterblijvende motorische ontwikkelingKinderoefentherapie: achterblijvende motorische ontwikkelingKinderoefentherapie: sommige kinderen struikelen heel vaak. Anderen laten heel vaak wat vallen. Bepaalde baby’s kijken a…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad Oudersonline

Reageer op het artikel "Op welke leeftijd kunnen kinderen het best leren zwemmen?"

Reacties

Ruben van Wijk, 16-09-2014 23:12 #2
Heel raar dat jullie adviseren een kind pas te leren zwemmen met 7 of 8 jaar. Mijn zoon is nu nog geen 5 en gaan morgen afzwemmen voor zijn C. Dat is niet uniek maar wel bijzonder dat realiseer ik mij terdege. Het maakt echter nog wel een verschil of je 5 of 7 ben voor je A-diploma. Kinderen kunnen zeker hun A met 5-jaar halen en zeker in Nederland maar speciaal in Waterland, lijkt het mij wel handig om hier vroeg mee te beginnen.

Sophie, 04-04-2013 14:44 #1
Wij zijn met onze zoon met zwemmen begonnen op de leeftijd van 2 jaar. Onze zoon is nu drie en zwemt zelfstandig (met zwembandjes) en hele korte afstanden (enkele armslagen) zonder zwembandjes. Wij zijn begonnen om met hem naar het zwembad te gaan vanaf de leeftijd van 4 maanden. Uiteraard moet je ook rekening houden met het karakter van je kind. Niet alle kinderen zullen op deze leeftijd klaar zijn voor zwemlessen. Maar als je kind enthousiast uitkijkt naar de moment dat het terug naar het zwembad mag, dan kan ik deze vroege start alleen maar aanraden.

Infoteur: Singalees
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!