InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handboek met je Klas op kamp

Handboek met je Klas op kamp

Handboek met je Klas op kamp Hetty Hospes-van Rijn uit Buren op Ameland schreef een handboek voor mensen in het onderwijs en leiders van jeugdgroepen. Het boek bevat tips over schoolkampen in het algemeen en supertips voor kampen op Ameland. Voordat de groepsleiding overgaat tot het organiseren van het 'ruilspel' doen ze er goed aan dit handboek te lezen. Het staat boordevol leuke tips en gezellige alternatieven.

Met je school op kamp naar Ameland

Kamp

Hetty Hospes-van Rijn staat voor de klas en heeft al eerder een boek geschreven dat ze zelf uitgaf: Handboek Invallers Basisonderwijs. Als onderwijzeres maakte ze de nodige schoolkampen mee en als inwoonster van Buren op het waddeneiland Ameland ziet ze jaarlijks honderden kinderen door het dorp dwalen. Buren bevat veel kampeerboerderijen en het is een gewilde plaats voor het houden van een groepsvakantie of schoolkamp. Lang niet altijd verlopen die schoolkampen soepeltjes. Ook lang niet alle dorpsbewoners zijn altijd blij met de groepen kinderen. Vooral wanneer ze het vermaledijde ruilspel spelen, worden ze een last voor de dorpsbewoners.

Ruilspel

Groepjes beginnen met een klein voorwerp en ruilen in de loop van de middag dat object elke keer voor iets groters en mooiers. Wie aan het eind van de middag het spectaculairste object in handen heeft is de bink van de groep. Leerkrachten zitten ondertussen op een terrasje aan een cappuccino te nippen. Het is een leuk spel maar een plaag voor dorpsbewoners en winkeliers die in de loop van die middag tientallen keren de deurbel horen gaan en de winkel vol met kinderen krijgen die niets kopen maar wel de winkel vullen. Zo moet het dus niet, tipt Hospes. Hoe het veel leuker kan beschrijft ze in haar boek. Haar motto is daarbij: Een kamp is pas geslaagd als je zelf als begeleider ook ontspannen kunt meegenieten.

Valkuilen

Een schoolkamp zit vol valkuilen, weet Hospes. Kinderen kijken er maanden naar uit, maar leraren kunnen in de stress schieten. Gaat het allemaal wel goed, komen we met alle kinderen terug, krijgen we geen ongelukken, komen we niet met zwangere meisjes thuis en wordt het wel gezellig? Doodnerveus kunnen ze er van worden.

Discipline

Eén regel staat voorop: zonder discipline is er geen gezellig kamp te organiseren. Regels maken dat er fatsoenlijk wordt gegeten, dat de kinderen slaap krijgen en dat er respect over en weer wordt getoond. Discipline zorgt ervoor dat op gezette tijden de teugels gevierd kunnen worden en dat iedereen ontspannen het kamp beleeft. Alles draait om de goede sfeer, zegt Hospes en de kinderen moeten heerlijk met elkaar kunnen spelen. Zonder daarbij dorpsbewoners en winkeliers lastig te vallen. Het kamp is iets om je op te verheugen en dat geldt voor alle deelnemers.

Bron: Cover boekBron: Cover boek

Tips

De tips omvatten ondermeer de volgende onderwerpen:
  • hoe krijg je de kinderen s avonds stil;
  • omgaan met heimwee;
  • mobieltjes en het groepsgevoel;
  • moeilijke eters: hoe ga je daarmee om;
  • hoe krijg je en hou je een goede sfeer;
  • warm weer: wat te doen;
  • activiteiten bij regen, ook buiten;
  • vervoer;
  • kampspelen.

Groepsaccommodaties

De schrijfster verwerkte de ervaringen van accommodatieverhuurders op Ameland in haar boek en legde haar oor te luisteren bij leiding van kampen. In het boek staan ook enkele groepsaccommodaties omschreven, bijvoorbeeld:
  • groepsverblijf 't Arendsnest
  • groepsaccommodatie Het Zwanewater;
  • kampeerboerderij De Zwaluw;
  • vakantiehuis Kienstra;
  • kamphuis Elzenhoeve;
  • vakantieboerderij De Nachtegaal;
  • Stayokay Ameland.

Gedicht

Achterin het boek staat een verzameling gedichten. Hetty Hospes-van Rijn maakte ze op Ameland voor de kinderen van een zomerkamp. Ieder kind kreeg een gedichtje mee naar huis als herinnering. Dit soort gedichtjes zijn ook goed te gebruiken voor een spel, tips de schrijfster.

Mossel
Ik hecht mij vast
Het water komt
Het water gaat
De zon schijnt op mijn schelp
Ik geniet er van
Mij zo verankerd te weten

Cursus

Hetty Hospes-van Rijn en haar echtgenoot Henk geven via Cursus op Ameland ondersteunende cursussen voor leerkrachten, groepen kinderen en volwassen, maatwerktrainingen en begeleidingsprocessen en houdt lezingen.

Gegevens

  • Titel: Handboek met je klas op kamp
  • Ondertitel: met supertips op Ameland
  • Auteur: Hetty van Rijn
  • ISBN: 978-90-809209-8-9
  • Uitage: Cursus op Ameland
  • Prijs: 15,95

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cover boek
  • Persbureau Ameland
  • Met je Klas op kamp
  • Leeuwarder Courant
  • www.cursusopameland.nl
  • Afbeelding bron 1: Cover boek

Reageer op het artikel "Handboek met je Klas op kamp"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Ameland Boeken
Schrijf mee!