InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Filmverslag "Afblijven"

Filmverslag "Afblijven"

Filmverslag "Afblijven" Dit is een fimverslag van de film "Afblijven", deze film is gemaakt naar aanleiding van het gelijknamige boek dat is geschreven door Carry Slee.
  • Titel: Afblijven
  • Regisseur: Maria Peters
  • Genre: Familiefilm
  • Hoofdrollen: Sem Veeger, Jim Bakkum, Melody Klaver, Gijn Scholten van Aschat, Tessa Schram.
  • Jaar van uitkomst: 2006

Het boek waarnaar de film is gemaakt is een zeer populair jeugdboek. Het is bekroond door de Nederlandse Kinderjury in 1999.

Hoofdpersoon

De hoofdpersoon heet Melissa, zij is een eigenwijs meisje. Ze zit op dansen en zij vindt dat erg leuk en ze kan het ook mega goed. Ze mag dan ook mee doen in een video clip alleen is ze een beetje nerveus.

Probleem

Van alle zenuwen gaat ze drugs nemen en dat is het grote probleem van dit boek. Omdat ze de drugs neemt wordt ze heel anders ze gaat ook om met Jim die ook drugs slikt. Melissa krijgt ook haar drugs van hem.

Bijfiguren

Kevin, Jordi, Fleur en Debby zijn de vrienden van Mellisa, dit zijn de bijfiguren. Melissa gaat door de drugs ook heel vervelend tegen hun doen.

Plaats

De film speelt zich op verschillende plaatsen af:
  • op school
  • een discotheek
  • de studio waar de clip wordt opgenomen
  • het ziekenhuis

Inhoud

Melissa is mega blij als aan haar gevraagd wordt om mee te dansen in een videoclip. Jordi, haar beste vriend, is ook dolgelukkig voor haar omdat hij weet dat ze keigoed is in dansen. Alleen haar ouders vormen een probleem, want ze zijn zo ouderwets streng dat ze Melissa echt niet in een video laten dansen. Daarom besluit Melissa het niet aan ze te vertellen en samen met Jordi naar de studio te gaan. Melissa is verschrikkelijk nerveus om naar de studio te gaan en wil het bijna afzeggen. Jordi haalt Melissa over om toch te gaan en gaat met haar mee. Ze ontmoet in de studia drie dansers, Jim, Katy en Ron heten ze. Melissa is goed genoeg voor de video clip en is natuurlijk erg blij. Ze gaat na de auditie nog even wat drinken met Jim en de andere dansers. Jordi loopt achter hun aan. Jim schenkt wat te drinken in en vraagt aan de twee dansers of hun nog wat hebben. Daarna pakt hij wat shag en een kokertje. Jordi ziet hoe Jim een joint draait en geeft hem door aan de anderen. Jim wil de joint aan Jordi geven, maar Jordi wil niet. Als de joint bij Melissa komt neemt ze voorzichtig een hijs. Als de joint weer bij Melissa komt neemt ze twee halen achter elkaar. Er heerst een melige sfeer en Jordi voelt zich buitengesloten.

Het gaat dan steeds minder goed met de vriendschap tussen Melissa en Jordi. Melissa gaat ook steeds meer drugs gebruiken Ook LSD. Jordi is dan heel boos op haar. Dan komen de ouders van Melissa erachter dat ze in de clip speelt en krijgt ze huisarrest. Hierdoor gaat Melissa ook nog eens spijbelen van school om toch naar Jim te kunnen om te oefenen voor de clip. Jordi wil haar niet in de steek laten en schrijft een briefje zogenaamd als de vader van Melissa. Melissa bedankt hem niet eens en nu is de vriendschap helemaal slecht. Melissa blijft veel met Jim omgaan om dansjes te leren en zo krijgt ze steeds meer problemen met drugs., Ze gaat nu ook XTC slikken. Jordi wordt woedend en Melissa ook, ze zegt dat het niks voorstelt met maar een pilletje, dat je er wat losser van wordt.

De ruzie thuis bij Melissa is weer over want haar ouders hebben wel wat anders aan hun hoofd: haar oma ligt in het ziekenhuis. Melissa gaat met Jim weg naar een club (de Florida) en Jordi merkt dan later dat er iets niet klopt. Jordi gaat dan naar de club om Melissa er weg te halen. Hij ziet dat Melissa helemaal onder invloed van drugs is. Ze praten erover en Melissa belooft dat ze het niet meer zal doen maar toch gebeurt het vaker. Dan is Melissa ineens weg. Niemand weet dan meer waar ze is, Jordi probeert haar te zoeken maar helaas. Dan zijn Jordi en Fleur een keer bij de club en horen dat er een ambulance moet komen omdat iemand is ingestort. Als ze zien wie het is raken ze helemaal overstuur, het is Melissa! Jordi en Melissa's ouders zijn erg bedroefd omdat ze weten dat ze het misschien niet haalt, omdat ze veel te veel pillen heeft geslikt en niks heeft gedronken die avond. Totdat Melissa haar ogen opent en vertelt wat er allemaal is gebeurd in de tijd dat ze weg was.
Gelukkig loopt het dan goed af.

Mening

Het is een leuke film voor de jeugd. De spelers zijn wel een beetje amateuristisch, je kunt merken dat ze hun debuut maken met deze film. Maar al met al is het toch een aanrader.
© 2007 - 2016 Cheri, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biografie Carry SleeBiografie Carry SleeZe woont samen met haar vriendin en twee dochters, Nadja en Masja. Deze twee meisjes hebben ervoor gezorgd dat de verhal…
Samenvatting Bikkels, Carry SleeBikkels, een spannend en pakkend boek voor de jeugd, door Carry Slee. Hieronder een bondige samenvatting, tevens relevan…
Boekverslag Radeloos, Carry SleePaco kan het heel goed vinden met zijn vader. Samen werken ze vaak in de garage van zijn vader, die automonteur is. Maar…
Het maken van een boekverslag!Het maken van een boekverslag!Een boekverslag maken kan op verschillende manieren. Over het algemeen wil een docent graag vaste onderwerpen in een boe…
Sleesport: bobslee, rodelen en skeletonSleetje rijden is leuk, als kind doe je dit al heel graag. Maar er worden ook sporten gehouden hierin: de sleesport. Bov…

Reageer op het artikel "Filmverslag "Afblijven""

Reacties

Soumia, 08-12-2010 10:04 #10
Het is een heel leuke film:-)

Ridge Wever, 03-12-2009 21:23 #9
Een goed verslag maar je mening vind ik slecht weergeven ookal is het je eigen mening. Maar waarom merk je dat ze hun debuut maken en amateuristisch zijn? En jordi ging helemaal niet mee naar zo een café zoals Naomi zegt… Zijn fiets was gejat en toen ging Melissa met Jim op de scooter naar die café.

Liever Onbekend, 16-04-2009 17:20 #8
Ik vond het een zwaar slecht geacteerde film :-( Maar wel een goed verslag :-)

Sofieke, 06-04-2009 20:11 #7
Jordi en fleur zijn niet zomaar bij een club, maar melissa had hem gebeld en gezegd dat ze ging housen, toen zag hij een poster met houseparty ergens in Amsterdam (weet ff niet waar) en dacht gelijk dat ze daar zou zijn. Hij ging samen met fleur daarnaartoe en toen waren er ambulances, verder klopt het verhaal en wat die andere mensen onder me zeggen :)

xxSOoof

Naomi, 12-10-2008 13:07 #6
Die jordy gaat helemaal niet naar dat cafe,
zijn fiets is gestolen dus moest hij gaan lopen, '
Jim vraagt of Melissa mee gaat naar het cafe en jordy gaat met de bus naar huis.
maar verder wel een goede tekst een goed verslag duss:-p

Zasz, 05-06-2008 19:00 #5
Goeie veslag mooie film vind het ook een aanradder :-)

Chml, 05-03-2008 18:05 #4
Jordi gaat helemaal niet mee naar die cafe met jim enso melissa gaat bij jim achterop en laat jordi daar achte

maar verder wel goed verslag hoor :-)

Riganilis, 19-12-2007 22:51 #3
Ik vind het een super die film en heb zelf een werkstuk erover.

Bloempje, 02-12-2007 12:55 #2
Leuk verslag, goede tekst.

Rochelle, 28-10-2007 14:12 #1
Ik vind het een leuke film en je kan er veel van leren: blijf van het ext af en begin er nooit aan!
Groetjes Tochelle

Infoteur: Cheri
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 10
Schrijf mee!