InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Kunt u mij de weg naar Kuttingen vertellen?

Kunt u mij de weg naar Kuttingen vertellen?

Kunt u mij de weg naar Kuttingen vertellen? In elke Nederlandse provincie vinden we opvallende plaatsnamen. Iedereen kent wel de plaats Sexbierum in Friesland. Vaak wordt er besmuikt gelachen als deze plaatsnaam langskomt. Sexbierum is echter niet de enige opvallende Nederlandse plaatsnaam. Er zijn er nog veel meer. Waar komen deze namen vandaan? Namen als Hulk, Monster en Engel spreken tot de verbeelding. Welke bijzondere plaatsnamen vinden we in de verschillende Nederlandse provincies?

Plaatsnamen per provincie

Noord-Holland

Bangert

Dit is een buurtschap, gelegen nabij Hoorn. Omdat De Bangert een fruitteeltgebied is, heeft het de Westfriese naam voor boomgaarden gekregen.

De Hulk

Ook De Hulk ligt in de buurt van Hoorn. De naam Hulk was oorspronkelijk die van een groot zeilschip. Op de plek waar nu de plaats De Hulk ligt stond ooit een herberg waaromheen zich een bebouwing vormde. Op het uithangbord was een schip afgebeeld met deze naam.

Zuid-Holland

Monster

Waarschijnlijk is deze naam uit het Latijn afkomstig. Het Latijnse Monasterium betekent klooster.

De Engel

Dit is een buurtschap in de gemeente Lisse. Aan het begin van de zeventiende eeuw stond hier een herberg met de naam De Witte Engel. In deze gemeente vinden we een kerk met de naam Engelbewaarderskerk.

Groningen

Gaarkeuken

Deze plaats heeft zijn naam te danken aan een restaurant annex café dat gelegen was nabij de vaarverbinding tussen Groningen en Friesland. Ook de plaatsnaam Oude Gaarkeuken komt voor. Deze oude gaarkeuken is de voorloper van de gaarkeuken waarnaar Gaarkeuken is vernoemd en bevond zich in dezelfde regio.

Abeltjeshuis

Dit is een streek in de Groningse gemeente Vlagtwedde. Ook deze streek is vernoemd naar een herberg annex boederij. De naam komt al voor in 1794 (Abeldjes huis). Abeltjeshuis omvat slechts 1 huis en kan dus ook voorkomen in lijstjes met 'kleinste plaatsen van Nederland'.

Friesland

Nieuw Amerika

Dit is een buurtschap in De Friese Meeren in Friesland. Deze plaats is simpelweg vernoemd naar het werelddeel met deze naam.

De Hel

Deze plaats werd ook wel Grote Hel of Rode Hel genoemd. Er bestond ook een Kleine Hel, maar het laatste huis daar is inmiddels met de grond gelijk gemaakt. De oorsprong van de naam is niet helemaal duidelijk. Een verklaring zou kunnen zijn dat de naam afkomstig is van het woord 'hil' dat duidt op hoger gelegen gebied. Ook is het mogelijk dat de naam afkomstig is van het woord 'hellen' dat staat voor een plek waar turf werd gedroogd.

Noord-Brabant

Borneo

Deze plek valt onder de gemeente Mill. Het heeft geen plaatsnaambordje. De buurtschap bestaat uit een weg: de Borneoweg waarlangs zich tien huizen bevinden. Vermoedelijk is de naam afkomstig van het gelijknamige eiland Borneo in Indonesië en is de buurtschap genoemd naar de enige weg die er liep, de Borneoweg.

Waspik (voorheen Waspik Boven en Waspik Beneden)
De naam was ooit samengesteld uit Waes en Pik. Waes betekende moerassig land en Pik betekende vooruitstekend stuk land.

Gelderland

Heilig Landstichting

Deze plaats ligt tegen Nijmegen aan. In het dorp ligt Museumpark Orientalis, voorheen de Heilig Land Stichting. Nog eerder heette het museum (Bijbels) Openluchtmuseum. Dit was de woonplaats van de voormalige premier van Nederland, Dries van Agt.

Trutjeshoek

De herkomst van deze naam is niet bekend. Frappant detail is wel dat de inwoners van het gehucht 'De Trutten' worden genoemd.

Overijssel

Doosje

De buurtschap ligt op de plek waar vroeger een sluis lag. Het geld voor het gebruik hiervan werd opgehaald in een kartonnen doos. Dat zou de plaatsnaam kunnen verklaren. Mogelijk was 'doos' ook een ander woord voor sluis.

Nederland

Deze plaats telt ongeveer 26 inwoners. Regelmatig worden hier plaatsnaamborden gestolen. Waar de naam vandaan komt is niet duidelijk.

Limburg

Kuttingen

Oorspronkelijk heette dit dorp Cottingen. Het is de meest zuidelijk gelegen woonplaats van Nederland.

Bommerig

Deze plaats heette oorspronkelijk Bamberg. De naam Bamberg is weer een verbastering van de naam Banberg. Het ging hier om een heuvel die bij een ban was gelegen. Een ban was een gebied waarbinnen rechtgesproken werd.

Flevoland

Swifterband

De naam van dit dorp verwijst naar een gouw of gebied dat in vroeger tijden ten noorden van de Veluwe gelegen was.

Schokland

De naam van dit voormalige Zuiderzee-eiland is waarschijnlijk afgeleid van 'Schokke'. Een Schokke is een rietplag of gedroogd stuk koemest dat als brandstof werd gebruikt door de armen. Het was dan ook geen vriendelijk bedoelde naam.

Utrecht

Papekop

In de naam van deze plaats zit het woord paap. Hier verraadt zich een katholieke herkomst. Immers, het woord paap was een minder vriendelijke aanduiding voor een katholiek. Kop is afkomstig van het woord cope. Dit is een overeenkomst die betrekking heeft op het ontginnen van een stuk land. In dit geval was het betreffende stuk land in handen van het kerkelijke gezag, de bisschop van Utrecht.

Kanis

Deze plaats in Utrecht, nabij Woerden, is afkomstig van een herberg die de naam 'De gekeerde kanis' had. Een kanis was een mand waarin vis werd bewaard. De herberg heette dus eigenlijk de omgekeerde vismand.

Drenthe

Haantje

De naam van deze plaats komt vermoedelijk van een café met deze naam. Het schijnt dat de herbergier een in de vorm van een haan geknipte struik bij de herberg had staan.

Aa

Deze plaats ontleent zijn naam aan de Drentsche Aa, een rivier die door de gemeente Aa stroomt.

Zeeland

Hoedekenskerke

Deze plaatsnaam is afkomstig van Heer Odekijn. Deze Heer stichtte in het begin van de vijftiende eeuw een kerk in het dorp. De kerk bestaat niet meer. Het schept enige verwarring dat in het wapen van deze plaats bolhoeden zijn afgebeeld. Die hebben echter niets te maken met de naam van de plaats.

Baalhoek

De naam is afkomstig van een pier met de naam Ten Ballen.
© 2014 - 2019 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opvallende plaatsnamenNederland kent veel grappige, bijzondere en daarmee opvallende plaatsnamen. Soms vraag je je af hoe ze de naam hebben ku…
De geschiedenis van plaatsnamenPlaatsnamen zijn soms veelzeggend, maar kunnen ook een kleine mysterie hebben. Hoe komen ze aan die naam? De geschiedeni…
Puzzelen met plaatsnamenTaalspelletjes zijn er voor jong en oud en kunnen makkelijk op niveau en naar thema aangepast worden. Eén van de mogelij…
Waarom hulpdiensten soms naar de verkeerde plaats gaanWaarom hulpdiensten soms naar de verkeerde plaats gaanIn januari 2012 werd een C1000 supermarkt overvallen in Schoonebeek. De daders gingen er met 15000 euro vandaan, de mede…
Korte plaatsnamenEen plaatsnaam met slechts één of twee letters? Het komt vaker voor dan u denkt, vooral in het buitenland. Nederland tel…
Bronnen en referenties
  • http://www.ernieramaker.nl/raar.php?t=plaatsnamen
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Kunt u mij de weg naar Kuttingen vertellen?"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 22-08-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!