InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > De hoogste gebouwen ter wereld: 2013 en toekomst

De hoogste gebouwen ter wereld: 2013 en toekomst

De hoogste gebouwen ter wereld: 2013 en toekomst Welke gebouwen zijn het hoogst ter wereld? Jarenlang waren de piramiden in Egypte het hoogste bouwwerk maar tegenwoordig zijn gebouwen vele honderden meters hoger. Het duurt niet lang meer voordat het eerste 1 kilometer hoge gebouw een feit is. Vooral in China worden veel hoge torens gebouwd. Ook in het Midden-Oosten staan de grote wolkenkrabbers. Welke torens in 2013 zijn het allerhoogst en welke gebouwen worden wellicht in de toekomst uit de grond gestampt? Lees hier over de hoogste gebouwen.

Staan er hoge gebouwen in Nederland?

Om gelijk maar te beginnen met ons eigen land. Hoe staat het in Nederland met de hoge gebouwen? Worden er in ons kleine landje wel hoge flats gerealiseerd? Het antwoord op deze vraag brengt ons naar de havenstand van Nederland: Rotterdam. In deze stad staan namelijk de hoogste gebouwen van Nederland. Eenmaal aangekomen valt er al snel één ding op: in Nederland staan geen hoge gebouwen. Het hoogste gebouw in Nederland is de maastoren. Deze Rotterdamse toren is 160 meter hoog. Misschien ben je onder de indruk van die 160 meter maar wacht maar totdat je de getallen ziet in andere werelddelen. De maastoren is peanuts vergeleken bij de echte reuzen.

Hoge gebouwen in Europa?

Ook in Europa vindt men de hoge gebouwen maar sporadisch. Her en der staan er enkele. De hoge bouwwerken van Europa brengt ons naar Moskou. Deze Russische hoofdstad heeft tot heden het hoogste gebouw van Europa. Het hoogste Europese gebouw in Moskou is maar liefst 338 meter hoog en heeft de naam Mercury City Tower. Het 771 miljoen euro kostende gebouw heeft 70 verdiepingen en is in 2012 voltooid.

Burj Khalifa: nummer één wolkenkrabber

Het heeft slechts drie jaar geduurd om deze reus te bouwen. Het gebouw staat in Dubai en is met een hoogte van 828 meter de absolute nummer één. Het gebouw heeft een elegante vorm en is van een zeer duurzaam materiaal gebouwd. De toren heeft verschillende functies. Je vindt er onder andere kantoorruimtes en luxe suites.

Abraj Al Bait toren: toren in Mekka

Ook in Mekka staat een hoog gebouw. Het gebouw is zelfs zo hoog dat het vandaag de dag het op één na hoogste gebouw is ter wereld. De bouw van de Abraj Al Bai toren is in 2012 afgerond en heeft unieke features. Zo is er bijvoorbeeld een gigantische klok geplaatst bovenop de toren. De klok heeft monsterlijke afmetingen. De klok heeft bijvoorbeeld een diameter van 46 meter en wordt verlicht middels 2 miljoen led lampjes. De klok is de grootste op de aarde. Het gebouw zelf is 601 meter hoog.

Taipei 101 toren: Taiwanees trots

In de hoofdstad van Taiwan, Taipei, staat het op twee na hoogste gebouw ter wereld. Dit gebouw is maar liefst 509 meter hoog en heeft een bijzondere architectuur. De wolkenkrabber is extra bijzonder omdat er in Taipei weinig echt hoge gebouwen zijn gerealiseerd. Dit maakt de Taipei 101 zeker in Taiwan een uniek gebouw.

Hoogste voorgestelde gebouwen

Uiteraard komen er constant weer nieuwe gebouwen bij. Elk jaar worden nieuwe wolkenkrabbers gerealiseerd, elke keer weer hoger dan men ooit voor mogelijk hield. In China is een echte torenrace aan de gang. China wil namelijk zo snel mogelijk het hoogste gebouw ter wereld realiseren. Het hoogste gebouw in Dubai, de Burj Khalifa, werd gerealiseerd in 3 jaar. China wil zowel de hoogte als constructietijd overtreffen. In het verre Aziatische land zijn er namelijk plannen om een super wolkenkrabber van 838 meter in slechts 90 dagen in Changsha uit de grond te stampen. Zal het China lukken?

Wanneer komen de eerste 1000+ meter torens?

Het is een kwestie van afwachten wanneer de eerste toren van een kilometer hoog zijn gerealiseerd maar de verwachting is dat het niet heel lang meer zal gaan duren. Elk jaar worden de wolkenkrabbers hoger en hoger. Vooral in de opkomende economieën wordt flink gebouwd. Opvallend is dat er bijna geen hoge wolkenkrabbers worden gebouwd in Amerika. Ook in Afrika en Europa is men niet razend geïnteresseerd in hoge bouwwerken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De hoogste gebouwen ter wereld: 2013 en toekomst"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 07-02-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!