InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Schriftelijke cursussen autobiografisch schrijven

Schriftelijke cursussen autobiografisch schrijven

Schriftelijke cursussen autobiografisch schrijven Het schrijven van je eigen autobiografie is tegenwoordig bijzonder populair. Als je je eigen levensloop wilt beschrijven, wil je soms weten hoe je deze vorm van creatieve non-fictie het beste kunt aanpakken. Een specifieke schriftelijke cursus autobiografisch schrijven kan je op weg helpen. Wat houden de schriftelijke en online cursussen over het biografisch en autobiografisch van de LOI en de Schrijven Online Academie qua behandelde onderwerpen in?

Ondanks de sterk groeiende populariteit van het genre autobiografie zijn er op dit moment slechts twee Nederlandstalige, schriftelijke of online cursussen over beschikbaar: een uitgebreide cursus van de LOI en een beknopte cursus van Schrijven Online:

(Auto)biografie schrijven (LOI)

Steeds meer mensen willen een boek schrijven over hun eigen leven of dat van iemand anders. De LOI biedt een uitgebreide cursus op dit gebied aan. Naast de bekende tips in het algemene deel over de manier waarop je aan inspiratie komt, met een writer's block omgaat, vorm geeft aan je ideeën, je eigen werk reviseert, je werk uitgeeft, enzovoorts, is er ook een specifiek deel.

De lessen bestaan elk uit theorie en oefenopgaven en een in te zenden huiswerkopgave over de opzet van je verhalen. Je krijgt daarop feedback van een deskundig docent. Aan deze docent kun je ook al je vragen stellen.

Specifieke onderwerpen in de cursus

De cursus bestaat uit een algemeen deel en een specifiek deel. Het algemene deel is hetzelfde als in de LOI-cursus Schrijven.
In deze cursus komen de volgende specifieke thema's aan de orde.

Inleiding tot en geschiedenis van de (auto)biografie

Je maakt kennis met de verschillende genres op gebied van het schrijven van een biografie of autobiografie en de ontwikkeling daarvan in de loop van de geschiedenis. Denk bijvoorbeeld aan brieven, dagboeken, verhalen of complete autobiografieën. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de aanpak van een biografie en autobiografie.

Zelf een (auto)biografie schrijven

In dit onderdeel komen onder meer de volgende kwesties aan de orde.
  • Welke vorm en aanpak passen het beste bij het schrijven van jouw eigen biografie of autobiografie?
  • Hoe los je praktische problemen tijdens het schrijven op?
  • Waar vind je meer informatie als je over het leven van iemand anders wil schrijven?

Waaruit bestaat de cursus (Auto)biografie schrijven?

De cursus (auto)biografie schrijven wordt geleverd in de vorm van speciaal voor de LOI ontwikkeld losbladig lesmateriaal met bijbehorende fraaie opbergmappen.

Het is niet nodig om aanvullende boeken aan te schaffen. Dit komt omdat deze schriftelijke zelfstudiecursus compleet is. Het spreekt voor zich dat het bezit van een goed woordenboek noodzakelijk is. In elke les vind je theorie, voorbeelden, oefenopgaven en een uitgebreide huiswerkopdracht. Je stuurt je gemaakte huiswerkopdracht naar je docent. Hij of zij geeft je feedback op je werk. Ook mag je antwoord op al je vragen verwachten.

Extra's

Aan de LOI-schrijfcursussen is een aantal bijzondere extra's verbonden, zoals:
  • Gratis toegang tot de LOI-Campus. Via deze website kun je contact met de andere cursisten van de cursus (Auto)biografisch schrijven leggen en met hen ervaringen uitwisselen. Ook vind je op de LOI-Campus boeiende en praktische online informatie voor je cursus.
  • Jaarlijks vindt er een mondelinge bijeenkomst van een dag plaats met docenten, medecursisten en met een bekend schrijver (ongeveer 40 euro in 2011) inclusief koffie, thee en lunch. Na de voordracht van deze bekende auteur kun je met hem of haar van gedachten wisselen.
  • Tot 35% korting als je besluit om je eigen boek zelf bij Boekscout.nl uit te geven.

Autobiografisch schrijven (Schrijven Online Academie)

De Schrijven Online Academie biedt een korte online cursus van 4 lessen aan die door Miriam Janssen en Herma de Beer worden begeleid.

In deze workshop leer je om je herinneringen en ervaringen vast te leggen in prettig leesbare verhalen. Je levensverhaal is meer dan alleen je persoonlijke geschiedenis. Ook al leer je er je eigen leven beter door te begrijpen. In je autobiografie schilder je jouw leven tegen de achtergrond van de belangrijke historische gebeurtenissen of maatschappelijke ontwikkelingen die daarin hebben plaatsgevonden. Je plaatst je leven als het ware in een breder kader. Zo kunnen ook de volgende generaties kennis nemen van jouw persoonlijke beleving van een tijdperk.

Elk van de vier lessen bestaat uit theorie en oefenopgaven. Daarnaast zend je na elke les een eindopdracht in naar je docent. Daarop krijg je feedback. Na voltooiing van deze cursus krijg je een uitgebreid rapport over je sterke en minder sterke kanten. Ook krijg je suggesties over de manier waarop je je schrijverschap verder zou kunnen ontwikkelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Veel mensen hebben de ambitie om een roman te schrijven. Vaak gaat het echter mis. Het lukt bijvoorbeeld niet om de eers…
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"Schrijven is voor veel mensen een passie. Schrijven kan echter op veel manieren. Zo kun je een roman schrijven, korte ve…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Wat leer je in een cursus schrijven?Wat leer je in een cursus schrijven?Schrijven kan je niet leren uit een boekje. Je moet het in praktijk brengen. Een van de beste manieren om je als schrijv…
Bronnen en referenties
  • (Auto)biografie schrijven; LOI; http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/schrijven/autobiografie_schrijven/index.htm
  • Autobiografisch schrijven; Schrijven Online Academie; http://www.schrijvenonline.org/academie/autobiografischschrijven

Reageer op het artikel "Schriftelijke cursussen autobiografisch schrijven"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 08-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Schriftelijke schrijfcursussen
Schrijf mee!