InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Schriftelijke cursus Kinderverhalen schrijven (LOI)

Schriftelijke cursus Kinderverhalen schrijven (LOI)

Schriftelijke cursus Kinderverhalen schrijven (LOI) Waar let je op als je kinder- of jeugdverhalen wilt schrijven? Wat maakt dit genre zo bijzonder? Als je systematisch je schrijftalent verder wilt ontwikkelen, kan een schriftelijke cursus creatief schrijven voor kinderen en jeugdigen uitkomst bieden. Zo leer je in de LOI-cursus Kinderverhalen schrijven om rekening te houden met de leeftijd en het taal- en denkniveau en de belevingswereld van het kind. En natuurlijk leer je ook de fijne kneepjes van het creatief schrijven in het algemeen.

Wat is er zo bijzonder aan het schrijven voor kinderen?

Het schrijven voor kinderen en jongeren vereist andere vaardigheden dan het schrijven voor volwassenen. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is het beslist niet eenvoudiger om voor kinderen te schrijven dan voor volwassenen. In beide gevallen heb je een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal nodig.

Het is de kunst om goed aan te sluiten op de eigen belevingswereld van de kinderen in de leeftijdsgroep voor wie jij schrijft. Denk ook aan hun beperkte woordenschat en voor de doelgroep geschikt taalgebruik.

Wat houdt de cursus Kinderverhalen schrijven (LOI) in?

De theorie van deze schriftelijke LOI-cursus Kinderverhalen schrijven wordt vaak geïllustreerd met behulp van tekstfragmenten van bekende auteurs. Je krijgt niet alleen veel oefenopgaven, maar je gaat bovendien interessante huiswerkopgaven schrijven om naar je docent zenden. Op dit huiswerk krijg je van een professionele schrijfdocent constructieve feedback. Ook kun je bij hem of haar met al je vragen terecht.

Specifieke onderwerpen van deze schriftelijke cursus

In deze cursus Kinderverhalen schrijven maak je eerst kennis met het schrijversvak in het algemeen en de benodigde basisvaardigheden. Dit algemene gedeelte bevat dezelfde stof als de LOI-cursus Schrijven.

Daarna komen de volgende specifieke onderwerpen aan bod:

Schrijven voor kinderen

Wat maakt kinderverhalen zo bijzonder? Waar let je op bij het schrijven voor de verschillende leeftijdscategorieën? Wat wil je weten over het taal-en denkniveau en van de belevingswereld van kinderen?

Het begin

Je maakt kennis met de verschillende manieren en hulpmiddelen om aan het schrijven van een kinderverhaal te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende manieren om inspiratie te vinden.

Personages

Welke functie hebben de personages in je verhaal? Er wordt onder meer uitgebreid ingegaan op vragen als hoe je geloofwaardige personages ontwikkelt, en tot wat voor personages kinderen zich aangetrokken voelen.

Waar een wil is, is een weg

Je verhaal draait grotendeels op wat je personage wil of wat hem beweegt, en de manier waarop hij werkt aan het overwinnen van de obstakels die hij tegenkomt. De drijfveren en de obstakels komen in dit hoofdstuk uitgebreid aan de orde.

Structuur

Ieder verhaal kent een begin, midden en een slot. Je leert veel theorie over de structuur van een tekst en bovendien ga je een en ander direct in de oefenopgaven toepassen.

Emoties

Boeiende verhalen gaan primair om de emoties en gevoelens. Die zijn minstens zo belangrijk als elementen als structuur, personages en het begin van je verhaal. Wat maakt dat een lezer zich tot jouw verhaal voelt aangetrokken? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Spanning

Wat maakt een verhaal spannend? En hoe houd je de aandacht en nieuwsgierigheid van de lezer vast? Op welke manier bouw je een spanningsboog op?

Dialoog

Bij dialogen is niet alleen de inhoud, maar ook de vorm van belang. Waar kun je allemaal op letten bij het schrijven van een dialoog? Hoe maak je je personages herkenbaar als ze aan het woord zijn?

Perspectief en beschrijvingen

Vanuit welk personage of vanuit welk ander perspectief wordt een bepaald verhaal geschreven? Door wiens ogen beleeft de lezer het verhaal? Op welke manier werkt perspectief? Wat betekent het gekozen perspectief voor de structuur van je verhaal? En hoe bepaal je welk perspectief het beste bij jouw verhaal past?

Genres en humor

Wat zijn de verschillende genres in de kinderliteratuur? Hoe herken je ze? Wat is er zo bijzonder aan humor? Hoe kun je zelf met het effectief schrijven van humor aan de slag?

Verbeteren

Schrijven is schrappen, zo zegt men wel. Maar schrijven is ook door middel van herschrijven je tekst te verbeteren. In dit hoofdstuk leer je de fijne kneepjes van het reviseren van je eigen teksten.

Duur van de cursus

Het volledig studieprogramma van de cursus duurt nominaal acht maanden. Heb je al een eerdere schrijfcursus bij de LOI gevolgd, dan kun je het verkorte studieprogramma van vier maanden volgen. Andere cursussen van de LOI op het gebied van creatief schrijven zijn bijvoorbeeld de LOI-cursus Schrijven of de LOI-cursussen Creatief Schrijven of Roman Schrijven.

Waaruit bestaat de cursus?

Deze cursus bestaat uit speciaal losbladig lesmateriaal dat geschikt is voor zelfstudie. Deze leergang kun je zelf in de bijgeleverde luxe LOI-opbergmappen stoppen.

Het lesmateriaal bevat de volledige leerstof. Je hoeft dus geen extra boeken te kopen. Natuurlijk heb je wel een goed woordenboek nodig voor het schrijven.

Elke les van de cursus Kinderverhalen schrijven is opgebouwd uit theorie, voorbeelden, oefenopgaven en een huiswerkopdracht. Je krijgt van je eigen docent feedback op elke door jou ingezonden huiswerkopdracht. Ook krijg je antwoord op al je vragen.

Extra's

Bij deze LOI-schrijfcursus horen onder meer de volgende extra's:
  • Gratis toegang tot de LOI-Campus. Op deze website kun je gezellig contact met de andere cursisten van de cursus Kinderverhalen schrijven onderhouden en leerzame ervaringen uitwisselen. Verder tref je hier interessante en praktische online informatie over je cursus aan.
  • Jaarlijks vindt er (bij voldoende belangstelling) een mondelinge bijeenkomst van een dag plaats met docenten, medecursisten en met als gastspreker een bekend schrijver (ongeveer 40 euro in 2011) inclusief koffie, thee en lunch. Na afloop van de voordracht van deze bekende auteur kun je met hem of haar van gedachten wisselen.
  • Tot 35% korting als je je eigen kinderboek zelf bij Boekscout.nl wilt uitgeven.

Zijn er nog meer schriftelijke cursussen over het schrijven voor kinderen?

Naast bovengenoemde uitgebreide cursus bestaan er nog meer kortere of wat langere cursussen voor zelfstudie over het schrijven voor kinderen of jongeren.
Denk bijvoorbeeld aan de cursussen:
  • AVI kinderboeken schrijven (Schrijven Online Academie)
  • Schrijven voor kinderen (Schrijven Online Academie)
  • Kinderverhalen schrijven (Annie van Gansewinkel)
  • Kinderboeken schrijven (NTI)
  • Kinderverhalen schrijven (NHA)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hobbycursus volgen vanuit huisSteeds meer mensen volgen een hobbycursus vanuit huis. Om beter te worden in hun hobby, ervaring op te doen, meer kennis…
Wat leer je in een cursus schrijven?Wat leer je in een cursus schrijven?Schrijven kan je niet leren uit een boekje. Je moet het in praktijk brengen. Een van de beste manieren om je als schrijv…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Betere teksten leren schrijvenBetere teksten leren schrijvenTeksten leren schrijven is vooral een kwestie van doen. Hoewel het schrijven van een boeiende tekst voor een deel aangeb…
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Bronnen en referenties
  • Kinderverhalen schrijven; LOI; http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/schrijven/kinderverhalen_schrijven/index.htm
  • Schrijven: Leer de basis van het vak; LOI; http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/schrijven/schrijven/index.htm

Reageer op het artikel "Schriftelijke cursus Kinderverhalen schrijven (LOI)"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 08-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Schriftelijke schrijfcursussen
Schrijf mee!