InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Schriftelijke cursussen verhalen en romans schrijven

Schriftelijke cursussen verhalen en romans schrijven

Schriftelijke cursussen verhalen en romans schrijven Veel mensen willen graag verder komen met het schrijven van romans of verhalen, maar het overdag of 's avonds volgen van een cursus komt in de praktijk niet altijd gelegen. In die gevallen biedt een schriftelijke of online cursus creatief schrijven uitkomst. Er bestaan uitgebreide en beknopte cursussen om romans of verhalen te leren schrijven. Welke onderwerpen komen aan de orde? Denk bijvoorbeeld aan structurering van een verhaal of roman, verteltechniek en stijl en aan de verschillende genres.

Overzicht schriftelijke of online cursussen over het schrijven van verhalen en romans

Er bestaan heel wat beknopte of uitgebreide cursussen op het gebied van het leren schrijven van verhalen of romans. Omdat de opzet, inhoud en de omvang ervan van cursus tot cursus verschilt, is het handig om te weten welke leerstof erin wordt behandeld voordat je besluit om je voor een van deze cursussen in te schrijven.

Creatief schrijven: ontwikkel je schrijftalent (LOI)

Met de in 2007 geheel vernieuwde LOI-cursus 'Creatief schrijven' leer je om boeiende, korte verhalen te schrijven. Opvallend veel winnaars van schrijfwedstrijden hebben eerder deze cursus gevolgd.

Met behulp van deze uitgebreide en degelijke cursus creatief schrijven leg je een solide basis voor je schrijverschap. Je krijgt theorie en oefeningen over bijvoorbeeld structuur, verteltechniek, stijl en nog veel meer. Zo maak je kennis met het schrijven in allerlei genres, van bijvoorbeeld historische romans of detectives tot aan fantasy.

De theorie wordt vaak geïllustreerd aan de hand van tekstfragmenten van gerenommeerde auteurs. Naast het maken van allerlei oefenopgaven, ga je ook verhalen schrijven die je als huiswerk kunt inzenden. Op die verhalen krijg je van een professionele schrijfdocent constructieve feedback.

Als je het basisgedeelte hebt doorgewerkt, kom je toe aan het verdiepingsgedeelte. Dat tweede gedeelte bestaat uit de volgende hoofdstukken.

Onderzoek doen

Je leert gebruik te maken van allerlei zoekmogelijkheden voor de noodzakelijke achtergrondinformatie voor je verhaal. Denk bijvoorbeeld aan details die je nodig hebt om een bepaalde sfeer of een omgeving treffend te kunnen uitbeelden. Of je wilt nagaan hoe het zit met de historische juistheid van bepaalde feiten.

Het hele verhaal

Als je ongeveer weet waarover je verhaal gaat, wil je daadwerkelijk gaan schrijven. De manier waarop je begint, het verhaal structureert en hoe je tot een afronding komt, zijn aspecten die in dit hoofdstuk aan de orde komen.

De beschrijving

De functie van beschrijvingen in een verhaal en de manier waarop je deze maakt en in je tekst verwerkt, vormt de inhoud van dit hoofdstuk. Denk bijvoorbeeld aan een beschrijving van de plaats van handeling, van een land of landschap of bijvoorbeeld van een werkomgeving.

Personage opbouwen

Welke functie hebben de verschillende personages in een verhaal? Hoe zit het met de hoofd- en bijfiguren? Hoe ontwikkel je een bepaald karakter? Op deze en veel andere vragen, vind je in dit hoofdstuk antwoord.

Het perspectief

Vanuit welke invalshoeken kun je een verhaal schrijven? Het door jou gekozen verhaalperspectief bepaalt voor een groot deel de structuur van een verhaal. Maar hoe werkt perspectief eigenlijk? En op welke manier kun je een en ander in je verhaal toepassen?

De spanningsboog

Wat maakt een verhaal spannend? Hoe kun je als schrijver met behulp van timing en een spanningsboog je lezer tot het eind geboeid houden? Wat is verstandelijke en emotionele spanning? Hoe zit het met de spanning die uit de stijl en de structuur zelf voortvloeit?

De innerlijke criticus

Twijfel aan de waarde van wat je hebt geschreven, is iets wat iedere schrijver kent. In dit hoofdstuk leer je hoe het zit met je 'innerlijke criticus' en op welke wijze je daarvan constructief gebruik kan maken.

Oog krijgen voor je eigen tekst

Een van de lastige kwesties bij het schrijven is het je inleven in de manier waarop je lezer jouw tekst beleeft. In dit hoofdstuk leer je jouw eigen tekst te lezen als een lezer die niet beschikt over de kennis die jij als schrijver bezit.

Schrappen en herschrijven

Men zegt wel eens: schrijven is schrappen. Maar schrijven is ook herschrijven. Een van de problemen bij het herschrijven is dat de ene verandering vaak de andere verandering oproept. En voordat je het weet ontstaat er een domino-effect. In dit hoofdstuk leer je oog te krijgen voor de aandachtspunten bij het herschrijven van je verhaal.

Naar buiten treden

In dit onderdeel komen de laatste loodjes aan de orde. Hoe leg je de laatste hand aan je werk? Hoe regel je publiciteit? Waar moet je aan denken als je je boek aan een uitgever wilt voorleggen?

Van deze cursus bestaat een verkort programma van vier maanden voor cursisten die al eerder een schrijfcursus bij de LOI hebben gevolgd. Voor andere cursisten bedraagt de nominale studieduur tien maanden.

Roman schrijven (LOI)

In deze praktische, nieuwe LOI-cursus leer je alles wat je nodig hebt om een roman te schrijven. Je krijgt begeleiding bij het schrijfproces van jouw eigen roman. Sterker nog, bij de afronding van de cursus heb je de opzet geschreven van een boeiende roman voor een door jezelf gekozen doelgroep, in een stijl en vorm die bij jou past. De nominale studieduur van deze cursus bedraagt acht maanden.

In deze creatieve schrijfcursus leer je alles wat je nodig hebt over woordkeuze, de manier waarop je personages ontwikkelt en dialogen toepast, hoe je de structuur van je roman bepaalt en wat je met stijlfiguren kunt bereiken. Je krijgt informatie over allerlei genres: denk bijvoorbeeld aan kasteelromans of detectives. In de cursus wordt ook aandacht besteed aan alle stappen die met het uitgeefproces samenhangen.

De cursus Roman schrijven begint met een basisgedeelte. Daarin maak je kennis met de verschillende schrijftechnieken. Verder ontvang je tips over de manier waarop je aan inspiratie komt. Ook is er uitgebreide aandacht voor de herschrijvingsrondes van je roman.

Daarna volgt een verdiepingsgedeelte. In elke fase van je schrijfproces krijg je deskundige begeleiding van je persoonlijke docent. Je stuurt regelmatig de opzet van je verhaal naar je schrijfdocent in. Deze voorziet jouw werk van constructieve feedback.
In het verdiepingsgedeelte komen de volgende onderwerpen aan de orde.

Inleiding en geschiedenis van de roman

In dit hoofdstuk leer je wat er specifiek is aan de roman. Je leest over allerlei genres: denk bijvoorbeeld aan kasteelromans of detectives. Je ontvangt informatie over hoofdpersonages, bijfiguren, de plot, dialogen en perspectief. Verder krijg je zicht op de geschiedenis van de roman.

Personages

Je leert hoe je hoofdpersonages en ook bijfiguren geloofwaardig maakt en wat je verder over het ontwikkelen van personages wilt weten.

Plot

Wat zijn de kenmerken van een goed plot voor een roman? In dit hoofdstuk leer je onder meer om naar een climax toe te werken. Bovendien is er uitgebreide aandacht voor de manier waarop je komt tot een verrassende, maar geloofwaardige ontknoping van je roman.

Publiek

Voordat je gaat schrijven, wil je je doelgroep hebben bepaald. Schrijf je het liefst voor 'young adults' (dus voor al wat oudere tieners)? Of liever voor volwassenen? Schrijf je specifiek voor mannen of juist voor vrouwen? Spelen commerciële overwegingen voor jou een belangrijke rol? Of is dat niet het geval? In dit hoofdstuk draait alles om je lezerspubliek.

Techniek en stijl

In dit hoofdstuk komt de techniek van het schrijven van een roman aan de orde. Denk hierbij aan elementen als structuur, verhaallijn, perspectief en dialoog. Ook krijg je nadere informatie over aspecten als schrijfstijl, woordkeuze, ritme en stijl in samenhang met de roman en de personages.

Soorten romans

In dit onderdeel komen de verschillende genres aan de orde. Denk bijvoorbeeld aan de historische roman, de schelmenroman, de psychologische roman, de streekroman en de thriller of detective.

Aan de slag

In deze les ontwikkel je de personages en de verhaallijn van je roman en de opzet van het verhaal. Daarna begin je met het feitelijke schrijven en, uiteraard ook, herschrijven. Je eindresultaat is de opzet van je roman.

Korte verhalen schrijven (Schrijven Online Academie)

De workshop Korte verhalen schrijven bestaat uit vier lessen en wordt begeleid door schrijfdocent Frans Stüger.

Je krijgt informatie over de de belangrijkste elementen, technieken en opvattingen bij het schrijven van korte verhalen. Denk bijvoorbeeld aan het beschrijven van situaties, het ontwikkelen van personages, aan het opbouwen van de spanning of het treffen van de sfeer.

Evenals bij de andere cursussen van de Schrijven Online Academie krijg je in elke les theorie, afgewisseld met oefeningen. Elk van de vier lessen wordt afgesloten met een huiswerkopdracht die je naar je begeleidend docent instuurt. Je krijgt je huiswerk terug met uitgebreide, constructieve feedback. Aan het eind van de cursus maak je de eindopdracht. Vervolgens ontvang je een uitgebreid rapport over de sterke en minder sterke kanten van je schrijfwerk. Ook krijg je suggesties voor eventuele volgende stappen om je schrijfvaardigheid verder te ontwikkelen.

Korte verhalen en romans schrijven (NTI)

In deze schriftelijke NTI-cursus met een nomimale studieduur van zes maanden krijg je onder andere informatie over:
  • het schrijven van verhalen, novelles en romans
  • personages en manieren om personages te karakteriseren
  • de hoofdpersoon en de ik-verteller
  • psychologie in de literatuur; het onbewuste
  • intriges (“plot”)
  • genres in liefdesverhalen en literaire liefde
  • genres in spannende verhalen: de detectiveroman, de politieroman en de misdaadthriller

De begeleidend docent bij deze cursus is redacteur van Uitgeverij Bellevue. Deze schrijfdocent kijkt op professionele wijze naar je werk. Dankzij zijn commentaren en tips leer je om verhalen te schrijven die geschikt zijn voor publicatie. Je krijgt de mogelijkheid je te specialiseren in die genres die jou het beste liggen. Ook leer je op welke manier je je verhaal of roman aan uitgevers kunt voorleggen.

Korte verhalen schrijven (NHA)

In deze cursus van 48 schriftelijke lessen krijg je onder meer informatie over:
  • taal en stijl; levendig taalgebruik; beeldspraak en clichés
  • de Nederlandse literatuur
  • genres en verhaalsoorten, waaronder humor en satire;
  • de schematische opzet voor een verhaal, de spanningsopbouw en het werken met flashbacks
  • vertelperspectieven; karakters en personages
  • het schrijven van dialogen
  • het beschrijven van conflicten; ruimte en tijd

De begeleiding van de cursus is in handen van de dames A. van Gelder, E. van Kerkoerle en N. Montulet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Wat leer je in een cursus schrijven?Wat leer je in een cursus schrijven?Schrijven kan je niet leren uit een boekje. Je moet het in praktijk brengen. Een van de beste manieren om je als schrijv…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"Schrijven is voor veel mensen een passie. Schrijven kan echter op veel manieren. Zo kun je een roman schrijven, korte ve…
Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Veel mensen hebben de ambitie om een roman te schrijven. Vaak gaat het echter mis. Het lukt bijvoorbeeld niet om de eers…
Bronnen en referenties
  • Ontwikkel je schrijftalent; LOI; http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/schrijven/creatief_schrijven/index.htm
  • Roman schrijven; LOI; http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/schrijven/roman_schrijven/index.htm
  • Korte verhalen en romans schrijven; NTI; http://www.nti.nl/hobby--en-vrije-tijd-cursussen/cultuur-en-creatief/korte-verhalen-en-romans-schrijven.aspx
  • Korte verhalen schrijven; NHA; http://www.nha.nl/cursus/Hobby-en-vrije-tijd/Schrijven/schrijven/korte-verhalen-schrijven.aspx

Reageer op het artikel "Schriftelijke cursussen verhalen en romans schrijven"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 08-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Schriftelijke schrijfcursussen
Schrijf mee!