InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Schriftelijke cursussen essays, columns en blogs schrijven

Schriftelijke cursussen essays, columns en blogs schrijven

Schriftelijke cursussen essays, columns en blogs schrijven Welke schriftelijke en online cursussen bestaan er op het gebied van het schrijven van een essay, column of blog? Wat leer je in dergelijke cursussen? Krijg je huiswerk dat je voor feedback aan een deskundig docent kan inzenden? Lees wat schrijfcursussen je te bieden hebben als je essays, columns of blogs wilt gaan schrijven.
‘De columnist heeft groter gelijk naarmate hij beter schrijft en zijn eigen literaire middelen sterker gebruikt.’
Deze woorden sprak de literatuurcriticus, essayist en letterkundige professor Kees Fens reeds in 1985 tijdens zijn lezing ter gelegenheid van het Colloquium Neerlandicum.

Overzicht schriftelijke en online cursussen voor het leren schrijven van essays, columns of blogs

Als je via een online of schriftelijke cursus je vaardigheid op het gebied van het schrijven van essays, columns of blogs wilt ontwikkelen of vergroten, heb je onder meer de volgende mogelijkheden.

Blogs en columns schrijven

Deze creatieve en praktische LOI-cursus met huiswerkbegeleiding heeft een nominale studieduur van 8 maanden.

Je krijgt uitgebreide informatie over de verschillende soorten columns en gaat daarmee zelf aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke of zakelijke soorten, tekstueel of visueel (video's) van aard, maar bijvoorbeeld ook aan publicaties op Twitter of Facebook. En natuurlijk ook aan blogs over een bepaald thema of over reizen. Ook bestaan er bijvoorbeeld corporate blogs of forumblogs.

Na afronding van deze cursus kun je zelf een goede column schrijven en weet je hoe je een blog opzet. Verder heb je geleerd om je eigen teksten kritisch te bekijken en zelf te verbeteren. Ook weet je dan op welke manier je je lezerspubliek kunt bereiken en blijven boeien. Bovendien leer je bijvoorbeeld hoe je op een effectieve manier bijvoorbeeld beeld en video in je blog of column kunt gebruiken.

Na het basisgedeelte en een algemene inleiding lees je over de geschiedenis van columns en blogs en over de verschillende genres daarbinnen. Je leert wat er komt kijken bij het bedenken en realiseren van een idee voor een blog. Je krijgt antwoord op de vraag waar je je inspiratie vandaan haalt en hoe je een schrijversblock voorkomt. Je gaat blogs en columns analyseren, maar vooral ook veel oefenen. Je leert onder meer over de vorm en inhoud en de samenhang van je schrijfwerk.

Bovendien krijg je informatie over de manieren waarop je lezers kunt vinden en aan je binden. Denk in dit kader bijvoorbeeld aan onderwerpen als SEO (search engine optimization), over sociale media en over het gebruik tags. Verder krijg je tips over onder meer het onderhoud van je blog en over je mogelijkheden om een zo groot mogelijk lezersbereik te krijgen.

Columns schrijven (Schrijven Online Academie)

Deze workshop van 4 lessen van de Schrijven Online Academie wordt begeleid door auteur en schrijfdocent Bram Hulzebos.

Je vindt columns in kranten, weekbladen en andere media. Dat maakt dat je deze vorm van literatuur op veel plaatsen min of meer dagelijks tegenkomt. Maak in deze cursus kennis met de mogelijkheden en valkuilen van de column. Dit doe je door de technieken en voorbeelden te bestuderen en door de oefeningen en schrijfopdrachten te maken.

Elk van de vier lessen van deze cursus bestaan uit theorie en oefenopgaven en een eindopdracht om in te zenden voor feedback. Aan het eind van deze workshop ontvang je een uitgebreide rapportage over je sterke en minder sterke kanten. Ook krijg je suggesties voor je eventuele volgende stappen om je schrijfvaardigheid verder te ontwikkelen.

Columns en weblogs schrijven (Annie van Gansewinkel)

De schriftelijke cursus 'Columns en weblogs schrijven' bestaat uit vier lessen en wordt begeleid door de veelzijdige en ervaren schrijfster Annie van Gansewinkel.

Wil je graag op een aantrekkelijke manier relatief korte teksten schrijven? Bijvoorbeeld over dagelijkse kwesties of juist liever over belangrijke onderwerpen? Wil je bijtende maatschappijkritiek aan het papier toevertrouwen of liever gewoon gezellige babbels voor je bekenden opschrijven? Of wil je jouw bespiegelingen of je filosofie in columns of weblogs vastleggen? Deze cursus helpt je bij dit alles, ongeacht of je wel of schrijfervaring op dit vlak hebt.

Elk van de vier lessen bestaat uit theorie en oefenopgaven. Daarnaast is er bij elke les een huiswerkopdracht die je per post of per e-mail voor feedback naar de docente kunt insturen.

Je krijgt informatie over kwesties als genre, vorm en structuur, en stijl en je vindt verwijzingen naar de literatuur en het internet.
Andere onderwerpen die aan de orde komen, zijn verder bijvoorbeeld:
  • zingtuiglijk schrijven
  • zeggingskracht in kort bestek
  • van navelstaren tot blik op de wereld
  • privacy

Essays schrijven (Schrijven Online Academie)

In deze korte workshop van vier schriftelijke lessen leer je onder begeleiding van auteur en schrijfdocent Frans Stüger persoonlijke essays te schrijven.

Typerend voor een essay is dat je met behulp van je eigen stijl op literaire speurtocht gaat naar voor jou belangrijke kwesties en ideeën. Het schrijven van essays is niet alleen een vorm van zelfonderzoek. Met een essay wil je ook bereiken dat andere mensen zich betrokken gaan voelen bij de vraagstukken die voor jou belangrijk zijn.

In deze cursus leer je langere, prikkelende en vrije essays te schrijven. Een belangrijk verschil tussen een essay en een column is dat het bij columns om relatief korte teksten gaat, en bij essays om wat langere teksten. In deze cursus Essays schrijven, krijg je ook informatie over stijl en techniek en over beschouwen en argumenteren. Daarnaast maak je kennis met de verschillende genres op gebied van het essay. Aan het eind van de cursus weet je hoe je een persoonlijk essay schrijft.

Elke les bestaat uit theorie en oefeningen en een opdracht om in te zenden. Na de inzending van je vierde en laatste huiswerkopdracht, ontvang je een rapport met je sterke en minder sterke kanten, inclusief suggesties voor eventuele volgende stappen om je als schrijver verder te bekwamen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cursus: het aanbod van Excel-cursussenCursus: het aanbod van Excel-cursussenExcel is een programma dat veel gebruikt wordt. Het programma heeft veel mogelijkheden voor iemand die "iets" met cijfer…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Volgen van een cursus onderhandelenVolgen van een cursus onderhandelenVeel mensen weten niet goed hoe zij moeten onderhandelen. Daardoor lopen zij inkomsten mis. Het is daarom verstandig om…
Wat leer je in een cursus schrijven?Wat leer je in een cursus schrijven?Schrijven kan je niet leren uit een boekje. Je moet het in praktijk brengen. Een van de beste manieren om je als schrijv…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Bronnen en referenties
  • Workshop columns schrijven; Schrijven Online; http://www.schrijvenonline.org/academie/workshop-columns-schrijven
  • Schrijfcursussen; Annie van Gansewinkel; http://www.annievangansewinkel.nl/cursussen/content_001.cfm
  • Essays schrijven; Schrijven Online; http://www.schrijvenonline.org/academie/essays-schrijven

Reageer op het artikel "Schriftelijke cursussen essays, columns en blogs schrijven"

Reactie

Jonkman, 17-08-2015 20:39 #1
Ik wil weten wat een cursus columns schrijven kost, ik kan dat niet vinden, hoe lang duurt dat? Kortom meer info. Met groet c.j. Reactie infoteur, 18-08-2015
Er zijn verschillende instellingen die cursussen columns schrijven aanbieden. Die vind je in bovenstaand artikel. Als je naar de sites van die instellingen gaat, vind je meer informatie over de inhoud, de duur en de kosten van die cursussen.

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 12-07-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Schriftelijke schrijfcursussen
Reacties: 1
Schrijf mee!