InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > LOI-cursus Schrijven

LOI-cursus Schrijven

LOI-cursus Schrijven Veel mensen dromen ervan zelf verhalen of romans te schrijven. Maar hoe pak je zoiets effectief aan? Wat moet je in elk geval weten om succes met het creatief schrijven te hebben? De schriftelijke en online cursus Schrijven van de LOI biedt je een basis om verder te komen met je schrijverschap. Wat leer je allemaal in die uitgebreide cursus?

De algemene basis van het creatief en informatief schrijven

De LOI biedt verschillende schriftelijke en online cursussen voor zelfstudie met feedback op het gebied van het creatief en informatief schrijven. De cursus Schrijven is geschikt als je eerst de algemene basis van het schrijversvak wilt leren, voordat je aan een gespecialiseerde LOI-schrijfcursus begint. In deze zelfstudiecursus leer je de theorie en praktijk van alle basistechnieken die je nodig hebt voor de ontwikkeling van je talent.

De nominale duur van deze praktische cursus bedraagt vier maanden. Als je deze leergang hebt afgerond, kun je kiezen voor de verkorte versie van de LOI-schrijfcursussen op het gebied van korte verhalen, romans, (auto)biografieën, schrijven voor kinderen of gedichten schrijven.

Onderwerpen van de schriftelijke cursus Schrijven

In de cursus Schrijven ligt de nadruk op de volgende aspecten van het creatief of informatief schrijven.

Leren schrijven

Hierin vind je informatie over het schrijfproces. Je leert dat schrijven een kwestie is van schrijven, schrappen en aanpassen.

Hoe kom je aan inspiratie?

Hoe kom je aan je ruwe basismateriaal voor je schrijfwerk? Hoe gebruik je bijvoorbeeld je onbewuste, je waarnemingen, herinneringen of een bepaald idee of eventueel de ervaringen en gedachten van andere mensen?

De schrijffase

In deze fase geef je structuur aan je ruwe basismateriaal en begin je met het eigenlijke schrijven. Je leert onder meer een schrijfwerkplan op te stellen, writer's blocks te voorkomen en op te lossen, en je eigen teksten te herschrijven met gebruik van je innerlijke criticus.

Oog voor je tekst

Bij de revisie van je eigen eerste versie van je tekst, kijk je niet alleen naar je tekst als geheel, maar ook in het bijzonder naar specifieke aspecten ervan zoals personages en perspectief, beeldspraak, plot en dialoog. Ook leer je de fijne kneepjes van het geven en ontvangen van feedback.

Schrappen en herschrijven

Je krijgt uitgebreide informatie over het noodzakelijke proces van schrijven, schrappen en herschrijven.

Je tekst presenteren

In dit hoofdstuk krijg je antwoord op vragen zoals: waar let je op als je je werk wilt uitgeven en hoe vind je een uitgever?

Waaruit bestaat de cursus?

De cursus bestaat uit speciaal voor de LOI ontwikkeld losbladig lesmateriaal met bijbehorende opbergmappen.

Omdat de leerstof compleet is, hoef je geen extra boeken te kopen. Wel is het bezit van een goed woordenboek onmisbaar.
Elke les bestaat uit theorie, voorbeelden, oefenopgaven en een in te zenden huiswerkopdracht. Van je docent krijg je feedback op je huiswerkopdracht en antwoord op je vragen.

Extra's

Aan de LOI-schrijfcursussen zijn nog wat bijzondere extra's verbonden, zoals:
  • Gratis toegang tot de LOI-Campus. In deze digitale leeromgeving op het internet kun je informele contacten met je medecursisten onderhouden en ervaringen uitwisselen. Ook vind je hier boeiende en handige online informatie voor je cursus.
  • Jaarlijkse mondelinge bijeenkomst van een dag met docenten, medecursisten en als gastspreker een bekend schrijver (ongeveer 45 euro in 2014) inclusief koffie, thee en lunch. Na de voordracht van deze bekende auteur kun je dan met hem of haar van gedachten wisselen.
  • Tot 35% korting als jij je eigen boek zelf bij Boekscout.nl wilt uitgeven.

Vervolgstappen

Na voltooiing van deze cursus kun je bijvoorbeeld kiezen voor de verkorte versie van een van de gespecialiseerde schrijfcursussen van de LOI.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Wat leer je in een cursus schrijven?Wat leer je in een cursus schrijven?Schrijven kan je niet leren uit een boekje. Je moet het in praktijk brengen. Een van de beste manieren om je als schrijv…
Cursus: het aanbod van Excel-cursussenCursus: het aanbod van Excel-cursussenExcel is een programma dat veel gebruikt wordt. Het programma heeft veel mogelijkheden voor iemand die "iets" met cijfer…
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Veel mensen hebben de ambitie om een roman te schrijven. Vaak gaat het echter mis. Het lukt bijvoorbeeld niet om de eers…
Bronnen en referenties
  • Schrijven: Leer de basis van het vak; LOI; http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/schrijven/schrijven/index.htm

Reageer op het artikel "LOI-cursus Schrijven"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 03-08-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Schriftelijke schrijfcursussen
Schrijf mee!