InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Haal het maximum uit je taalopleiding

Haal het maximum uit je taalopleiding

Haal het maximum uit je taalopleiding Je gaat avondles volgen om je Frans, Duits, Engels of Spaans bij te spijkeren. Of je baas is zo lief om je op het werk een taalopleiding aan te bieden tijdens de werkuren. Leuk, maar bedenk dat je bij deze opleidingen ook actief zal moeten meewerken. Het volstaat meestal niet om gewoon maar te zitten luisteren. Veel zelf opschrijven, zelf materiaal meebrengen, naar de radio luisteren, televisie kijken, eens een magazine vastnemen zullen je opleiding pas maximaliseren. En vooral... durf praten! Een taalopleiding volgen wordt vaak onderschat. Veel mensen denken: "Ik ga naar de les en dan sijpelt het wel vanzelf binnen". Niets is minder waar. Aan een taalopleiding moet je zelf meewerken, tijdens en na de les! Je moet er mee werken tot je in de aangeleerde taal denkt of zelfs droomt!

Een taalopleiding op je werk

Sommige bazen zijn zo vriendelijk om je de mogelijkheid te geven een gratis opleiding te volgen tijdens de werkuren op het bedrijf zelf. Maar daar verwachten ze wel wat voor in ruil. Je moet je best doen en de les moet vooral over het werk gaan. Dus zal je zelf ook wat uit je pijp moeten komen. Vaak hangt er een loonsverhoging of een promotie aan vast.

Zelf materiaal meebrengen

Je docent zal je alleszins wel willen helpen met rollenspelen in verband met je werk, maar dan moet je de docent wel even helpen. De docent kent immers je vakgebied niet. Verzamel dus zoveel mogelijk materiaal over je werk. Breng faxen mee, e-mails, brochures, magazines, nota's, woordenlijsten, etc. Zo kan er zo snel mogelijk adequaat gewerkt worden.

De docent zal zelf wel modellen van e-mails hebben, maar de stijl is in ieder bedrijf toch wel verschillend en het onderwerp ook, dus kan er beter gewerkt worden op echte e- mails. De docent zal je bijvoorbeeld een antwoord laten schrijven en samen met je verbeteren en doornemen. Zo kan hij je wijzen op je meest voorkomende fouten en zien met wat jij nu juist precies problemen hebt. Is je stijl goed maar maak je veel grammaticafouten, dan kan daaraan gewerkt worden. Omgekeerd kan je grammatica in orde zijn, maar kan je stijl of woordkeuze totaal verkeerd zijn. Ook dat kan verholpen worden door intensieve training op echte e-mails. Idem voor telefoongesprekken. Noteer een aantal concrete situaties voor je docent, eventueel in het Nederlands. Daar kan je dan mee aan de slag zodanig dat je uiteindelijk tot correcte telefoongesprekken komt in de aan te leren taal.

In de brochures en magazines eigen aan je firma kan de docent de typische woordenschat vinden voor je bedrijf. De woordenschat van bijvoorbeeld een energiebedrijf als Electrabel of Luminus is totaal verschillend van de woordenschat van bijvoorbeeld Proximus of Telenet. Samen met de docent kan je dan woordenschatslijsten aanleggen met woordenschat die voor jullie bedrijf belangrijk is. Aan de hand van die woordenschat kunnen dan gesprekjes worden gevoerd met fictieve klanten, aan de balie of aan de telefoon.

Veel zelf noteren

De docent zal je wel veel documenten bezorgen, met daarop woordenschat en grammatica. Maar in de les wordt er ook heel wat gezegd dat nergens staat opgeschreven. Neem dus zelf ook steeds nota van woordenschat die tijdens een fictief gesprek met een klant wordt aangegeven, van typische zinswendingen, van uitleg over een klein grammaticaal probleem, etc. Daar kan je dan steeds zelf op terugvallen in geval van twijfel.

Taalopleidingen in het algemeen

Onderstaande tips zijn van toepassing zowel voor opleidingen in bedrijven als voor opleidingen in taal- of avondscholen.

Durf praten!

Een groot probleem bij veel mensen is, dat ze niet durven praten. Omdat ze bang zijn om fouten te maken, omdat ze niet genoeg woordenschat hebben, omdat ze blokkeren, etc. Zet je hier over! Je docent is er om je te helpen. Stel vragen, vraag uitleg en wees niet bang. Je zit niet meer op school, je krijgt geen punten op wat je doet of niet doet. Ga er dus voor!

Weet je een woord niet, vraag het dan. Noteer het en tracht het te memoriseren. Weet je het de volgende keer weer niet, kijk dan in je notities of vraag het opnieuw. Oefening baart kunst!

Bang om fouten te maken? Geen probleem. De taak van de docent is om je fouten te verbeteren zodanig dat je je verstaanbaar kan maken. In het begin zal je veel fouten maken, daarna steeds minder. En zelfs al maak je twintig maal dezelfde fout, de docent zal je steeds opnieuw verbeteren, tot je het niet meer vergeet! Het is zijn taak en hij wordt er voor betaald, dus ...

Je blokkeert wanneer je de vreemde taal moet spreken? Niet doen! Je zit nu alleen met je docent of in een klein groepje. Profiteer er van en smijt je. Durf praten tegen je docent. Zo zal je zelfvertrouwen groeien en zal je langzamerhand over je angst heen geraken. Moet je dan met een klant of een collega spreken, beeld je dan in dat je met je docent praat. Dat zal een pak beter gaan.

Zet de radio aan!

Je krijgt specifieke of algemene woordenschat aangeboden in de klas, maar je zal soms ook over triviale dingen moeten praten. Luister daarom geregeld naar de radio in de taal die je leert. Onbewust pik je zo ook nieuwe woorden of uitdrukkingen op. Benut elk dood moment, zoals bijvoorbeeld de tijd die je in je auto zit om naar je werk te gaan. Vind je geen zender in de taal die je leert? Kijk dan eens uit naar een luisterboek of naar taallessen op CD. Of naar een CD met liedjes in de taal die je leert. Alle beetjes helpen om sneller vooruit te gaan!

Kijk naar je lievelingsprogramma in de vreemde taal op televisie

Ben je gek op kookprogramma's? Of op programma's over huizen verbouwen? Op natuurprogramma's? Op sportmanifestaties? Kijk er dan eens naar op een zender in de taal die je leert. Aangezien je al veel van dat soort programma's hebt gezien, zal je al snel doorhebben waar ze het over hebben en zal je zo ook weer heel wat woorden en uitdrukkingen oppikken terwijl je je vermaakt. Een ander goed middel zijn tekenfilms. Je ziet de beelden en legt zo makkelijker de link naar de woorden. En erg hard moet je hier niet bij nadenken! Lekker relax in de zetel en laat maar komen!

Koop eens een magazine

Ga je met de trein naar je werk? Zit je uren bij de kapper of bij de dokter te wachten? Koop dan eens een magazine in de taal die je leert. Ook hier kan je kiezen. Of je koopt een hobbymagazine, of je koopt een blad om je te ontspannen (ja, het mag eens een anderstalige tegenhanger zijn van de P-magazine of van de Dag Allemaal!) of je koopt een typisch vrouwenblad. Ook hier weet je weer in grote lijnen waar het over gaat, dus je kan makkelijk volgen. En alle tussenvoegsels, voegwoorden en bijwoorden krijg je er gratis en voor niets bij!

Lees een boek

Heb je al wat meer woordenschat, dan kan je je wagen aan een boek. Ben je niet erg zeker, dan kan je een boek nemen dat je al in het Nederlands hebt gelezen, zodanig dat je weet waarover het gaat. Heb je al heel wat ervaring, neem dan een nieuw boek. Eerst een dunnetje, daarna steeds dikker. Zoek niet te veel op, want dan is het lezen niet leuk. Probeer de betekenis van zo veel mogelijk woorden af te leiden uit de context.

Online spelletjes of grammaticale oefeningen

Ook op internet vind je heel wat! Zo zijn er grammaticale oefeningen om te oefenen op heikele punten. Of er zijn sites met spelletjes, zodanig dat je je kan amuseren in de taal die je leert. Voor ideeën van sites om Frans te leren kan je terecht op Sites om je Frans bij te spijkeren. Maar ook voor andere talen zijn soortgelijke sites te vinden. Google even op: online ... (taal invullen) leren.

Succes er mee!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe hybride hypotheek is een van de onbekendere hypotheekvormen in Nederland en betreft een combinatie van een beleggings…
Zorg voor je geld, laat je omscholen tot Euro-NannyZorg voor je geld, laat je omscholen tot Euro-NannyRegelmatig overkomt het mijn vriendin. Dan kijkt ze in haar beurs, om tot de conclusie te komen dat er niets meer in zit…
Succes in Marketing, PR en Communicatie: gouden tipsSucces in Marketing, PR en Communicatie: gouden tipsMarketing, PR (Public Relations) en Communicatie zijn ruime begrippen, met vele deelgebieden. Denk bijvoorbeeld alleen a…
Regisseren van je eigen uitvaart; noodzaak of taboe?Regisseren van je eigen uitvaart; noodzaak of taboe?Een draaiboek voor de laatste dag op aarde, daar wil je niet bij stil staan als je volop in het leven staat. Natuurlijk…
Een eigen bedrijf starten vanuit huis?Een eigen bedrijf starten vanuit huis?Ben jij van plan om een eigen bedrijf te starten? Lees dan hier enkele vragen die je voor jezelf zou moeten beantwoorden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Haal het maximum uit je taalopleiding"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: School
Schrijf mee!