InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > De Nationale Voorleesdagen 2012

De Nationale Voorleesdagen 2012

De Nationale voorleesdagen worden elk jaar weer georganiseerd om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te stimuleren. In 2012 zijn ze er van woensdag 18 januari tot en met zaterdag 18 januari. Het voorleesontbijt, traditioneel de feestelijke start van de campagne, vindt plaats op woensdag 18 januari 2012. Uit de Prentenboek Top Tien 2012 heeft de jury ‘Mama kwijt’ van Chris Haughton verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2012.

De Nationale Voorleesdagen

Het is de achtste keer dat de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ) op initiatief van de Stichting Lezen de ‘Nationale Voorleesdagen’ organiseert. In kinderopvang, peuterspeelzalen en in de kleutergroepen van de basisscholen zullen bekende en minder bekende Nederlanders langkomen om voor te lezen. Ook in bibliotheken en boekhandels zullen allerlei activiteiten rond het voorlezen georganiseerd worden. Dit allemaal om het voorlezen aan jonge kinderen te stimuleren want voorlezen legt bij deze baby’s, dreumesen, peuters en kleuters de basis voor een levenslange liefde voor boeken. Daarnaast is voorlezen goed voor de ontwikkeling van het kind: het prikkelt zijn fantasie, het vergroot zijn woordenschat en het leert hem of haar situaties en gevoelens onder woorden te brengen.

Prentenboek Top Tien 2012

Een jury die bestaat uit jeugdbibliothecarissen kiest elk jaar een Prentenboek Top Tien. Deze boeken staan centraal tijdens de Voorleesdagen. De boeken zijn gekozen omdat ze goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen uit de doelgroep en nodigen uit tot gesprekken, naspelen, zingen en knutselen. De volgende boeken hebben een plaatsje bemachtigd in de Prentenboek Top Tien van 2012:

‘Ik ben de beste’ door Lucy Cousins.

Hond is overal de beste in! Zijn vriendjes worden er een beetje verdrietig van. Maar….is het echt wel waar dat Hond de beste is?

‘Wat het lieveheersbeestje hoorde’ door Julia Donaldson en Lydia Monks

Twee boeven zijn 's nachts van plan de prijskoe van de boerderij te stelen. Ze worden echter afgeluisterd door het lieveheersbeestje, dat een slimme tegenaanval bedenkt.

‘Zaza speelt doktertje’ door Mylo Freeman

Een boek over een meisje en haar knuffeldieren die misschien een heel klein beetje ziek zijn.

‘Mama kwijt’ door Chris Haughton

Uiltje valt al slapend uit zijn nest en is zijn mama kwijt. Eekhoorn wil hem wel helpen.

‘Daar buiten loopt een schaap’ door Mies van Hout

Prentenboek met twaalf bekende peuterliedjes.

‘Ikke niet’ door Nicola Killen

Het huis is een puinhoop. Er zit verf op de muren, bandensporen lopen over het tapijt en de vloer ligt vol met doperwtjes.

‘Netjes wachten in de rij’ door Tomoko Ohmura

Vijftig dieren staan te wachten in een lange rij. Vijftig dieren, keurig netjes opgesteld van klein naar groot. Maar waar wachten ze eigenlijk op? Een superspectaculair ritje op de rug van de walvis, het grootste dier van allemaal!

Vliegensvlugge Vlieg’ door Michael Rosen en Kevin Waldron

‘Vliegensvlugge Vlieg vliegt wat in het rond, en gaat nu en dan zitten op een dikke kont’. De eigenaren van die achterwerken zijn niet zo gesteld op deze kleine bezoeker en proberen Vliegensvlugge Vlieg te pletten.

‘Bramenjam’ door Natascha Stenvert

Bramenjam is een verhaal zonder tekst. Wat doe je wanneer je ontzettende trek hebt in een boterham met overheerlijke bramenjam? Precies, dan maak je die jam gewoon zelf. En daarvoor heb je bramen nodig. En die pluk je dus van een bramenstruik.

‘Meneer René’ door Leo Timmers

Alles wat meneer René schildert lijkt net echt. Op een dag wordt het ook allemaal echt!

Uit deze tien titels koos de jury ‘Mama kwijt’ van Chris Haughton tot Prentenboek van het Jaar 2012.

Mama kwijt

Mama kwijt van de Ierse illustrator Chris Haughton die zeer terecht is verkozen tot Prentenboek van het Jaar, gaat over een klein schattig uiltje. Op een dag zit dat uiltje lekker naast zijn moeder in zijn nest. Hij slaapt en al slapend valt hij uit dat nest. Uiltje schrikt want nu is hij zijn moeder kwijt. Gelukkig is daar eekhoorn. Die wil uiltje wel helpen zijn moeder terug te vinden. Uiltje moet eekhoorn dan wel de juiste aanwijzingen geven. Helaas lukt dat niet meteen en komen ze een paar keer bij de verkeerde mama terecht. Ondertussen is mama ook op zoek naar uiltje. Gelukkig komt het, in het verrassende einde, allemaal goed. De prenten in Mama kwijt zijn in gedempte kleuren, strak en sober getekend. De illustraties doen collega-achtig aan en zijn schitterend van compositie. De gevoelens van de dieren die Haughton tekent, worden perfect weergeven in de uitdrukking in hun ogen.

Chris Haughton

Chris Haughton is geboren in Ierland in 1978 maar woont sinds vijf jaar in Londen. Hij is illustrator en vormgever en werkt voor de grote Britse krant ‘The Guardian ‘, verschillende reclamebureau en voor Fair Trade en People Tree. Ook geeft hij over de hele wereld tekenles en cursussen. Hij maakte muurschilderingen in Londen, Dublin en Tokio. Mama kwijt is Haughtons eerste prentenboek. Hij tekende het boek voor de helft in Korea en voor de andere helft in Mexico. Het boek is in acht talen vertaald en heeft zeven prijzen in vier landen gewonnen. Op de blog van Chris Haughton staat een leuk verhaal over hoe de ontstaansgeschiedenis van het boek: Mama kwijt

Mama kwijt is uitgegeven door Gottmer Uitgevers Groep en verkrijgbaar voor € 12,95. Vanaf woensdag 18 januari 2012 is een mini-editie van het boek, inclusief dvd, voor € 5,- te koop bij de boekhandel.
© 2011 - 2018 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: "Mama Kwijt" van Chris HaughtonrecensieBoekrecensie: "Mama Kwijt" van Chris Haughton“Mama Kwijt” is het Prentenboek van het jaar 2012 geworden en dat is niet voor niks. Dit boek, geschikt voor peuters en…
De Nationale Voorleesdagen 2010De zevende editie van de Nationale Voorleesdagen zal in 2010 plaatsvinden van woensdag 20 tot en met zaterdag 30 januari…
De nationale voorleesdagen 2011De achtste editie van de Nationale Voorleesdagen zal in 2011 plaatsvinden van woensdag 19 tot en met zaterdag 29 januari…
De Nationale Voorleesdagen 2009De Nationale Voorleesdagen is een initiatief van de Stichting Lezen en wordt in 2009 voor de zesde keer georganiseerd do…
2013 Het Jaar van het VoorlezenStichting Lezen bestaat 25 jaar, De Nationale Voorleeswedstrijd 20 jaar, BoekStart vijf jaar, het is de tiende editie va…
Bronnen en referenties
  • Voorleesgids 2011/2012
  • www. Bol.com
  • www.chrishaughton.com

Reageer op het artikel "De Nationale Voorleesdagen 2012"

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!