InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Melet (Hebreeuwse grammatica) Arjeh Gebhard

Melet (Hebreeuwse grammatica) Arjeh Gebhard

Melet (Hebreeuwse grammatica)  Arjeh Gebhard 'Melet', dat cement betekent, is een modern Hebreeuws grammatica boek voor beginners en gevorderden. Het boek is geschreven door Arjeh Gebhard. Het boek hoort bij het leesboek 'Habjit sjelanoe' dat ook door Arjeh Gebhard is geschreven. Het boek 'Melet' behandelt de grammatica van het modern Hebreeuws zonder dat daar voorkennis voor nodig is. Alle grammaticale termen worden toegelicht. Een boek voor studenten Hebreeuws, scholieren of andere geïnteresseerden in de Hebreeuwse taal.

Gegevens

  • titel: Melet een grammatica van modern Hebreeuws voor beginners en gevorderden
  • auteur: Arjeh Gebhard
  • jaar: 1988, 2de druk
  • uitgeverij: Dick Coutinho, Muiderberg
  • ISBN: 90 6283 514 7

Inhoud van het boek 'Melet' -grammatica modern Hebreeuws

Zonder kennis van Hebreeuwse grammatica kan men niet goed Hebreeuws spreken. Met Melet leert u waar het cement van de taal uit bestaat. In sommige gevallen heeft het Hebreeuwse cement een heel andere samenstelling dan de Nederlandse.

Wat wordt er in het boek behandeld? Er zijn 16 hoofdstukken:
  • taal en klank: over de geschiedenis van het Hebreeuws, het alefbet, uitspraak medeklinkers, klinkertekens, etc.
  • het gestructureerde woord: opbouw, simplex- en complex werkwoorden
  • het ongestructureerde woord: voornaamwoorden, lidwoord, voorzetsel, voegwoord, het woordje 'et'
  • werkwoord met affix: verleden tijd en toekomende tijd
  • ongestructureerde woorden met suffixen
  • onvolkomen simplex werkwoord: verleden tijd
  • onvolkomen simplex werkwoord: toekomende tijd
  • zinsdelen
  • volkomen complex werkwoorden
  • onvolkomen complex werkwoorden
  • het naamwoord met suffix
  • klinkervariatie bij naamwoorden
  • persoonsvorm en onbepaalde wijs met suffix
  • praktische betekenisleer van het gestructureerde naamwoorden
  • de zin: enkelvoudig, samengesteld

Naast grammatica ook nog een aantal tussenlessen over de Hebreeuwse namen, maanden van het jaar, het Joodse en burgerlijke jaar, Joodse feest- en treurdagen, Hebreeuwse dierennamen, Hebreeuwse namen van vruchten, het gebruik van het woordenboek, boeken en schrijvers.

Mening van Etsel

Dit is een knap in elkaar gezet boek over de grammatica van het modern Hebreeuws. Persoonlijk vind ik het boek handiger om als naslagwerk te gebruiken dan als leerboek. De nadruk ligt op het Hebreeuwse werkwoord en de verbuiging daarvan. Uiteraard kunnen rijtjes uit het hoofd worden geleerd, maar beter is om te begrijpen hoe en waarom de werkwoorden worden verbogen. Dat leert makkelijker. Het beste is overigens om het leerboek Habjit sjelanoe ook aan te schaffen zodat gezien wordt hoe de grammatica in de praktijk wordt gebruikt.

Het grote nadeel van dit grammatica boek is dat er geen oefeningen worden opgegeven. Grammatica leert men het beste door oefeningen te doen: Hebreeuwse zinnen vertalen in het Nederlands of omgekeerd. In het boek Habajit sjelanoe worden bij de eerste hoofdstukken wel zinnetjes gegeven, maar dat krijgt bij de latere hoofdstukken geen vervolg. Bovendien had dit beter in het grammatica boek kunnen staan.

Verder is het een leerzaam boek dat menig Nederlander geholpen zal hebben om de Hebreeuwse taal onder de knie te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: woordenboek Hebreeuws-Nederlands  PimentelrecensieBoekrecensie: woordenboek Hebreeuws-Nederlands PimentelHet woordenboek Hebreeuws-Nederlands van Yitschak Pimentel en uitgebreid door dr. Arjeh Gebhard is een onmisbaar woorden…
Joodse denkers: Rasji  Bijbelcommentaar; een uiteenzettingJoodse denkers: Rasji Bijbelcommentaar; een uiteenzettingIn dit artikel een algemene uiteenzetting van het Bijbelcommentaar van Rasji. Rasji werkte tegelijk aan zijn commentaren…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Duitse grammatica: complete vervoeging sein, haben en werdenDuitse grammatica: complete vervoeging sein, haben en werdenDit artikel behandelt de vervoeging van de belangrijkste drie werkwoorden in de Duitse grammatica: sein, haben en werden…
Duitse grammatica: zwakke werkwoord - kenmerken & vervoegingDuitse grammatica: zwakke werkwoord - kenmerken & vervoegingIn dit deel van deze special over Duitse grammatica wordt uitgebreid stilgestaan bij de basisregels voor de vervoeging v…
Bronnen en referenties
  • Melet een grammatica van modern Hebreeuws voor beginners en gevorderden - Arjeh Gebhard

Reageer op het artikel "Melet (Hebreeuwse grammatica) Arjeh Gebhard"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Hebreeuws
Schrijf mee!