InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezen

Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezen

Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezen Begrijpend luisteren gaat vooraf aan begrijpend lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen, kunnen op die manier een grote woordenschat opbouwen. De titel van een boek kan hen nieuwsgierig maken waarover het gaat. Illustraties zijn niet weg te denken uit de prentenboeken voor kinderen. Zij ondersteunen de gedachtegang van het kind en laten zien wat in de tekst wordt verteld.

Begrijpend luisteren als basis voor begrijpend lezen

Als basisschoolkinderen in groep vier te maken krijgen met begrijpend lezen, is daar al een hele stap aan voorafgegaan. Leerkrachten en ouders leren het kind eerst begrijpend luisteren. Dit kan spelenderwijs gebeuren. Prentenboeken zijn voor kinderen een bron van plezier. Ouders kunnen, behalve het voorlezen ervan, de boeken gebruiken om hun kinderen te laten begrijpen wat voorgelezen wordt.
  • Voor het lezen van een prentenboek wordt eerst naar de titel gekeken. Met het kind kan besproken worden waar het boek over zal gaan.De voorkennis wordt geactiveerd. Illustraties dragen bij aan het verhaal.
  • Tijdens het lezen kunnen vragen gesteld worden door de voorlezer: hoe zou het boek nu verder gaan? Wat vind jij van wat er gebeurt? Kinderen leren hoe een verhaal is opgebouwd en worden er actief bij betrokken.
  • Na het voorlezen worden conclusies getrokken: had jij dit verwacht? Hoe zou jij dat gedaan hebben/gezegd hebben/opgelost hebben?

Verhaalbegrip en woordenschat

De bibliotheek moet voor kinderen een van de plaatsen zijn, waar ze het vaakst komen. Als een kind eenmaal wordt voorgelezen, zal dit deel van de dag een belangrijke gebeurtenis voor hen worden. Tijdens het voorlezen van prentenboeken worden ze actief betrokken bij het verhaal, ze denken mee, ze voorspellen, er is interactie. Door het vele voorlezen krijgen kinderen begrip van hoe een verhaal is opgebouwd. Ze onderscheiden gaandeweg een inleiding, een kern met hoogtepunten en een slot. Tevens werkt het vele voorlezen mee aan de opbouw van een ruime woordenschat. Prentenboeken spelen zich af in de meest normale én de meest fantastische omgevingen. Een kind of een dier in de hoofdrol maakt dingen mee die kleine kinderen herkennen én dingen die helemaal nieuw voor hen zijn. Kinderen smullen van prentenboeken.

Technisch lezen

In groep 3 leren kinderen technisch lezen: tekens omzetten in klanken. Het doel is natuurlijk woordherkenning en tekstbegrip.
Er wordt heel veel energie gevraagd van kinderen om te leren lezen, om te verklanken. Bij het ene kind zal dat langer duren dan bij het andere. Van leerkrachten van groep 3 zal dus heel veel geduld worden gevraagd. Ze zullen veel individuele hulp moeten geven. Kinderen die goed begrijpend kunnen luisteren, zullen sneller begrijpen wat ze verklanken. Zij zijn dus al snel, tegelijk met het verklanken, bezig met het begrijpend lezen. Zowel voor ouders als voor leerkrachten is het van belang de strategieën van begrijpend lezen structureel te laten terugkomen.

Dus: Laat een kind vooraf nadenken over titel, illustraties en laat het zoeken naar bekende woorden in de tekst. Het zal dan snel begrijpen waar een tekst, een boek over gaat. Door bekendheid met woorden en woordbetekenissen zal een kind snel tot verklaring van woorden en zinnen komen. En dat is wat we met lezen willen bereiken: begrijpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Begrijpend lezenBegrijpend lezenBegrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het leren lezen op de basisschool. Om begrijpend te kunnen lezen zal er…
Oefenen voor de CITO-toets: TaalHet onderdeel Taal uit de CITO-Eindtoets is voor veel kinderen een lastig onderdeel. Spelling, begrijpend lezen en woord…
Lezen op de basisschoolDe belangrijkste vakken op de basisschool zijn rekenen en lezen. Het leesonderwijs op de basisschool zit echter nogal in…
Help uw kind met lezenRegelmatig komt het voor dat leerkrachten uit het basisonderwijs vragen aan ouders of er thuis geoefend kan worden met l…
Begrijpend lezen van geschreven taal en leesstrategieënBegrijpend lezen van geschreven taal en leesstrategieënIn bijna elk beroep, in bijna alle omstandigheden in een mensenleven is het nodig dat men kan lezen én begrijpt wat men…
Bronnen en referenties
  • Marijke Bouwhuis, Begrijpend luisteren

Reageer op het artikel "Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezen"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Nederlandse grammatica
Schrijf mee!