InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Laat je inspireren per mail door Lenthe KriQs

Laat je inspireren per mail door Lenthe KriQs

Laat je inspireren per mail door Lenthe KriQs Elke dag een Lenthe KriQ in je mail box om je taalgevoel verder te prikkelen en stimuleren. Wie wil dat niet? Je wordt er nog slimmer van zelfs, het vergroot je woordenschat en het is vooral leuk tijdverdrijf. Het is puzzelen met woorden, immers wat betekent een bepaald onbekend woord en waar komt het vandaan? De Lentekriqs brengen het allemaal in beeld

Wat is Lenthe Kriq

Lente KriQ is een e-mailmagazine. Het is een vrolijk, creatief en gratis medium. Elke dag worden de media nageplozen op een woord waarvan u denkt dat u die wel kent, maar niet precies weet waar het vandaan komt en wat er achter steekt. Eenmaal lid krijgt u dagelijks zo'n woord in uw mailbox, voorzien van context en verder uitleg. Spelenderwijs wordt zo uw woordenschat verder vergroot.

Lenthe Publishers

Lenthe Kriq wordt uitgegeven door Lenthe Publishers in Amstelveen. Lenthe Publishers wil met Lenthe KriQ op een originele manier invulling geven aan nieuwe redactie formules en media concepten. Lenthe Publishers is opgericht in 1995 en is inmiddels actief in de sectoren Charitas, Cultuur en Marketing. De eindredactie is in handen van de taal adviseurs van het Genootschap Onze Taal.

Genootschap Onze Taal

Het Genootschap Onze Taal is een vereniging voor taalliefhebbers. De vereniging heeft een tijdschrift en een Taaladviesdienst, die vragen over de Nederlandse taal beantwoordt. Het Genootschap werd op 16 mei 1931 door dertig taal puristen opgericht. Dat wil zeggen ruim 75 jaar geleden. Inmiddels heeft het genootschap ongeveer 38.000 leden. Een grote club dus met interessante ideeën en publicaties. Dat het niet altijd zo serieus hoeft te zijn blijkt wel uit de publicatie van allerlei Nederlandse mondegreens.

Mondegreens

Mondegreens zijn mis verstane woorden, die qua klank erg lijken op wat ervoor in de plaats komt. Zo wordt in "Op een mooie pinksterdag" van Annie M.G. Schmidt duidelijk gesproken over “vader is een nul”. Velen verstonden toch wel degelijk wat anders. Er zijn voldoende hilarische voorbeelden te vinden. Ze worden veroorzaakt door een slechte spreker of zanger, en verstaander. Wellicht is het ook freudiaans. Wat te denken van inzenders die van “Het panterbloesje en de spijkerbroek” in “Stiekem Gedanst” van Toontje Lager maakten: “Het spant haar bloesje en haar spijkerbroek”. Het gebeurt met opzet, of gewoon onbewust.

Charitatief en commercieel

Het charitatieve aspect komt ook tot uitdrukking doordat de Lenthe mensen en organisaties helpt met het ontwikkelen en opzetten van professionele media, waar ze dat zelf onvoldoende lukt. Bijvoorbeeld door het ontbreken van kennis, budget of vrijheid. Ook worden prijsvragen uitgeschreven voor inspirerende en creatieve projecten en acties. Daarnaast is het een gewoon commercieel bedrijf dat onder andere voor een grootbank als ABNAMRO verschillende media verzorgt.

Interactieve mail

Als u zichzelf als gratis lid hebt aangemeld, ontvangt u elke dag een door Lenthe Kriq gekozen woord. Maar iedereen kan suggesties voor zo’n woord doen. De inzendingen zijn van harte welkom. Ook als u fouten of onjuistheden ontdekt kunt u die gewoon doorgeven. Tot slot kunt u zich ook als donateur aanmelden. Afmelden is ook zo gebeurd, via één klik op de website.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Communicatie: Moeilijk?Communicatie: Moeilijk?De hele dag doen we niets anders dan communiceren. We praten, chatten, mailen, bellen, smsen, noem het maar op. En verge…
E-mail weetjes - Alles over e-mailsE-mail weetjes - Alles over e-mailsHet is bijna onmogelijk voor te stellen dat er een tijd was dat e-mail niet bestond. Een tijd dat je een paar dagen moes…
Italiaans: brief of e-mailEr is een aantal handige zinnetjes om een Italiaanse brief of e-mail te beginnen en af te sluiten. Ook voor het middenst…

Reageer op het artikel "Laat je inspireren per mail door Lenthe KriQs"

Reactie

Miriam, 15-01-2013 15:26 #1
Waar kan ik me aanmelden? Ik vond vooral de bargoense woorden erg leuk. Reactie infoteur, 15-01-2013
Hoi Miriam.
Ik geloof niet dat het nog bestaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Symboliek
Reacties: 1
Schrijf mee!