InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > De nationale voorleesdagen 2011

De nationale voorleesdagen 2011

De achtste editie van de Nationale Voorleesdagen zal in 2011 plaatsvinden van woensdag 19 tot en met zaterdag 29 januari. Traditioneel worden de voorleesdagen op woensdagochtend geopend met het Nationaal Voorleesontbijt waar bekende Nederlanders peuters en kleuters voorlezen op de kinderdagverblijven en in basisscholen. 'Fiet wil rennen' van Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit is verkozen tot het prentenboek van het jaar.

De Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen worden vanaf 2004 elk jaar georganiseerd door de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) in samenwerking met de Stichting Lezen. Doel van de Nationale Voorleesdagen is het stimuleren van het voorlezen aan kinderen die nog niet zelf kunnen lezen. Vele bekende Nederlanders verlenen hun medewerking door tijdens de traditionele aftrap van de Nationale Voorleesdagen, het Nationaal Voorleesontbijt, op scholen te komen voorlezen. Vorige jaar werden met name jonge vaders uitgenodigd. Onder anderen lazen Wouter Bos, Xander de Buisonjé, Bastiaan Ragas, Waldemar Torenstra, Lange Frans, Beau van Erven Dorens en André Rouvoet toen voor.

Prentenboek van het jaar

Een belangrijke rol in de Nationale Voorleesdagen spelen natuurlijk de boeken, de prentenboeken die speciaal zijn geschreven en getekend voor kinderen die nog niet zelf kunnen lezen. Elk jaar selecteert een jury bestaande uit jeugdbibliothecarissen tien prentenboeken voor peuters en kleuters die centraal zullen staan tijdens de voorleesdagen. Voor de voorleesdagen van 2011 zijn dat prentenboeken voor het eerst uitgeven in 2009. Uit deze tien boeken verkiest de jury één boek tot 'Prentenboek van het jaar'. De 10 titels voor De Nationale Voorleesdagen 2011 zijn:

  • Balotje en het tasje van Oma: Auteur en illustrator: Yvonne Jagtenberg
  • Boe! roept klein konijn: Auteur en illustrator: Jonathan Allen
  • Bout en Moertje: Auteur en illustrator: Nicole de Cock
  • De coole cowboy: Auteur en illustrator: Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp
  • Fiet wil rennen: Auteur en illustrator: Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit
  • Ik moet zÓ nodig!: Auteur en illustrator: Fiona Rempt & Noëlle Smit
  • Naar het strand: Auteur en illustrator: Thomas Docherty
  • O, o, octopus: Auteur en illustrator: Elle van Lieshout, Erik van Os en Mies van Hout
  • Waar is mijn sok?: Auteur en illustrator: Marijke ten Cate
  • Wie?: Auteur en illustrator: Guido van Genechten

'Fiet wil rennen' van Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit is het 'Prentenboek van het jaar' 2011!

Fiet wil rennen

Fiet is een struisvogel en Fiet houdt van rennen. Het liefst rent hij de hele dag. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Zelfs als het regent rent Fiet. De regen klettert dan zo lekker tegen zijn kop. Vooral als hij hard gaat.Maar vandaag gaat Fiet niet hard. Hij staat zelfs bijna stil. Het waait. Het waait verschrikkelijk.Maar Fiet moet en zal rennen!

'Fiet wil rennen' is geschreven door Bibi Dumon Tak. Bibi Dumon Tak (1964) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan der Universiteit van Utrecht. Ze debuteerde als kinderboekenschrijfster in 2001 met 'Het koeienboek'. Er volgden meer boeken zowel voor kinderen, voor jongeren als voor volwassenen. Dieren zijn een favoriet onderwerp van Bibi. In 2006 schreef ze het kinderboekenweekgeschenk 'Laika tussende sterren'. Haar werk werd drie keer bekroond met een Zilveren Griffel. Noëlle Smit (1972) studeerde aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Sinds haar afstuderen werkt ze ls grafisch vormgever en illustrator. Haar eerste echte prentenboek was 'Super Vrienden' daarna illustreerde ze talloze prentenboeken (bijvoorbeeld 'De Peperdans van Panzibas', 'Het Vliegfeest' en ' De Liefste Vraag'). Haar inspiratie haalt ze uit oude prentboekjes (zoals verfrommelde boekjes van Max Velthuis, Annie M.G.Schmidt of Wim Bijmoer), ansichtkaarten en andere rommeltjes die ze vindt op rommelmarkten of in kringloopwinkels. .

Voorgaande winnaars Prentenboek van het Jaar:

  • 2004: Ik wil de maan van Jonathan Emmett en Vanessa Cabban
  • 2005: Wat nu, Olivier van Phyllis Root en Christopher Denise
  • 2006: Dat ben jij, Kiki van Amy Hest en Jill Barton
  • 2007: Kleine Kangoeroe van Guido van Genechten
  • 2008: Kleine Muis zoekt een huis van Petr Horacek
  • 2009: Anton kan toveren van Ole Könnecke
  • 2010: De wiebelbillenboogie van Guido van Genechten
© 2010 - 2018 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kinderboekenblog.nl www. gottmerkinderboeken.nl www.nationalevoorleesdagen.nl www.queridokinderenjeugdboeken.nl

Reageer op het artikel "De nationale voorleesdagen 2011"

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 30-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!