InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > De Nationale Voorleesdagen 2010

De Nationale Voorleesdagen 2010

De zevende editie van de Nationale Voorleesdagen zal in 2010 plaatsvinden van woensdag 20 tot en met zaterdag 30 januari 2010. Traditioneel worden de voorleesdagen op woensdagochtend geopend met het Nationaal Voorleesontbijt waar bekende nederlanders peuters en kleuters voorlezen op de kinderdagverblijven en in basisscholen. 'De wiebelbillenboogie' van Guido van Genechten is gekozen tot het Prentenboek van het Jaar.

Doel Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen worden vanaf 2004 elk jaar georganiseerd door de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) in samenwerking met de Stichting Lezen. Een belangrijke rol in het project spelen de Openbare Bibliotheken, zij benaderen de doelgroepen (de peuterspeelzalen, de kinderdagverblijven en de eerste twee klassen van de basisschool) en informeren hen. Doel van de Nationale Voorleesdagen is het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet leesvaardig zijn.

Prentenboek van het Jaar

Elk jaar selecteert een jury bestaande uit jeugdbibliothecarissen tien prentenboeken voor peuters en kleuters die centraal zullen staan tijdens de voorleesdagen. Voor de voorleesdagen van 2010 zijn dat prentenboeken voor het eerst uitgeven in 2008. De 10 titels voor De Nationale Voorleesdagen 2010 zijn:

  • De koe die een ei legde - Andy Cutbill & Russel Ayto (Lemniscaat)
  • De wiebelbillenboogie - Guido van Genechten (Clavis)
  • Giraf heeft het koud - Judith Koppens (Clavis)
  • Ik wil een hond - David LaRochelle & Hanako Wakiyama (Lemniscaat)
  • Niels wil nog niet slapen - Marcus Pfister (Vier Windstreken)
  • Ik voel een voet! - Maranke Rinck & Martijn van der Linden (Lemniscaat)
  • Jarig - Liesbet Slegers (Clavis)
  • Agent en boef - Tjibbe Veldkamp & Kees de Boer (Lannoo)
  • Raf - Anke de Vries & Charlotte Dematons (Lemniscaat)
  • Tandenpoetsen! - Helga Warmels & Barbara de Wolf (Kimio)

Uit deze titels heeft de jury vervolgens 'De Wiebelbillenboogie' van Guido Genechten tot Prentenboek van het Jaar gekozen.

'De Wiebelbillenboogie'

Guido van Genechten werd op19 augustus 1957 geboren in Mol (België). Hij werkte 15 jaar als graficus in een drukkerij. In zijn vrije tijd legde hij zich toe op zijn werkelijke liefde: tekenen en schilderen. In de avonduren volgde hij de Academie voor Beeldende Kunsten. Nu werkt Guido fulltime als illustrator. Hij is vooral bekend geworden met zijn prentenboekenreeks over 'Rikki'.
De Wiebelbillenboogie gaat over een olifantenfamilie waarvan de moeder soms het huis verlaat (bijvoorbeeld om te werken). Dan zorgt papa voor de kinderen, op een manier zoals alleen papa dat kan. Hij maakt er een heerlijke bende van en leert de kinderen de wiebelbillenboogie. Als mama weer thuiskomt schrikt ze eerst een beetje van de troep maar wanneer papa en de kinderen de wiebelbillenboogie ook voor haar zingen en dansen, moet ze heel erg lachen.
Het is de tweede keer dat een boek van Guido van Genechten tot Prentenboek van het Jaar is verkozen, in 2007 was 'Kleine Kangoeroe' hét prentenboek van dat jaar.
Vanaf 20 januari 2010 is er een mini editie van de ‘Wiebelbillenboogie’ met DVD verkrijgbaar voor 5 euro per stuk.

Voorgaande winnaars Prentenboek van het Jaar:

  • 2004: Ik wil de maan van Jonathan Emmett en Vanessa Cabban
  • 2005: Wat nu, Olivier van Phyllis Root en Christopher Denise
  • 2006: Dat ben jij, Kiki van Amy Hest en Jill Barton
  • 2007: Kleine Kangoeroe van Guido van Genechten
  • 2008: Kleine Muis zoekt een huis van Petr Horacek
  • 2009: Anton kan toveren van Ole Könnecke
© 2009 - 2018 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.de nationale voorleesdagen.nl www.cpnb.nl www.depelgrim.nl

Reageer op het artikel "De Nationale Voorleesdagen 2010"

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 28-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!