InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Langewoordenangst: stress en taalfouten door lange woorden

Langewoordenangst: stress en taalfouten door lange woorden

Langewoordenangst: stress en taalfouten door lange woorden Het bestaat echt en komt niet alleen maar voor onder mensen met dyslexie die na het lezen van drie lettergrepen de draad kwijt zijn: langewoordenangst. De benaming voor deze fobie, eigenlijk een irritatie, is hippopotomonstrosesquippedaliofobie, een monsterlijk lang woord dat de lading volledig dekt wanneer je het probeert te lezen en uit te spreken. De Nederlandse taal kent wat dat betreft veel samengestelde woorden dat voor menigeen aanleiding geeft tot een meer of mindere mate van stress, wanneer dit soort woorden ze onder de ogen komt. Woordstresssituaties leiden dan tot prikkelingsverschijnselen. Taalfouten zijn het gevolg. Is er iets aan te doen?
Langste plaatsnaam Europa / Bron: G1MFG at English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC0)Langste plaatsnaam Europa / Bron: G1MFG at English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC0)

Onnodig gebruik van spaties door angst lange woorden

Soms worden woorden die aan elkaar vast geschreven horen te worden, omdat ze een samenstelling vormen, los van elkaar geschreven, met een spatie tussen de woorden. In een woord als 'parkinsonpatientenverenigingsvergadering' of het eenvoudiger 'arbeidsongeschiktheidsverzekering' worden nog wel eens wat spaties gebruikt. Wanneer dit soort los geschreven, foutief gespelde woorden dan ook nog eens in een zin staan, dan wordt er iets anders begrepen dan dat er door de schrijver wordt bedoeld. Voor sommige mensen is het moeilijk om samengestelde woorden aan elkaar te schrijven omdat ze zich enorm onzeker voelen als zo'n woord verkeerd uitgesproken dreigt te worden. Het kan het gevolg zijn van een vroegere gebeurtenis waar de bewuste persoon mee te maken heeft gehad. Een spreekbeurt op school die niet goed ging, onzekerheid bij het spellen van woorden tijdens een examen of een vorm van dyslexie oftewel woordblindheid waardoor de lezer als snel de draad kwijt is bij het lezen. Er ontstaat een soort vluchtreactie wanneer bepaalde woorden herinneringen oproepen in het geheugen. Er wordt een bepaalde weerstand opgeroepen. Vooral mensen die van zichzelf toch al erg onzeker zijn, zijn vatbaarder voor langewoordenangst.

Hartkloppingen door langewoordenangst

Lange woorden kunnen onnatuurlijk aanvoelen. Omdat zulke woorden vaak bestaan uit samenstellingen van woorden, worden ze al snel onbewust los van elkaar geschreven zodat er een zekere herkenbaarheid in te bespeuren valt. Omdat lange woorden onnatuurlijk aanvoelen kunnen mensen letterlijk last krijgen van hartkloppingen of het zweet in de handen wanneer zij met lange woorden te maken krijgen. Dit kan van invloed zijn op het functioneren van diegene die er last van heeft. Werksituaties zoals het tijdens vergaderingen moeten notuleren, het schrijven van e-mails of andere gelegenheden waarin geschreven taal gebruikt wordt, worden een regelrechte uitdaging voor de lijder van de fobie in kwestie.

Bron: MorningbirdPhoto, PixabayBron: MorningbirdPhoto, Pixabay

Oefenen om fobie tegen te gaan

Er zijn met een fobie als langewoordenangst maar een paar oplossingen die kunnen helpen van de angst af te komen. Door simpelweg de confrontatie aan te gaan en te accepteren dat je over complexe woorden gaat struikelen en ze verkeerd op zult schrijven, zal de lijder van de fobie op gegeven moment zijn angst voelen verdwijnen. En thuis oefenen waar niemand bij is haalt een stukje onzekerheid weg. Inschrijven voor een taalcursus kan de angst voor lange woorden verkleinen. Of tijdens het lezen een voorwerp zoals een pen gebruiken om deze al lezend mee te bewegen over de tekst zal helpen de concentratie vast te houden. In ieder geval zal veel oefenen zijn vruchten afwerpen.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.hippopotomonstrosesquippedaliofobie.be/
  • http://www.angsten.nl/angst-voor-lange-woorden/
  • https://www.trouw.nl/home/waarschuwing-dit-artikel-kan-lange-woorden-bevatten~a91bb479/
  • https://www.goedmettekst.nl/onjuist-spatiegebruik-regels-lange-woorden/
  • Afbeelding bron 1: G1MFG at English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 2: MorningbirdPhoto, Pixabay

Reageer op het artikel "Langewoordenangst: stress en taalfouten door lange woorden"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 13-06-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!