InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Hoe zorg je voor een hoger cijfer voor gespreksvaardigheid?

Hoe zorg je voor een hoger cijfer voor gespreksvaardigheid?

Hoe zorg je voor een hoger cijfer voor gespreksvaardigheid? Bij spreekvaardigheid is er maar één spreker aan het woord. Bij gespreksvaardigheid zijn er twee of meerdere sprekers betrokken. Spreekvaardigheid is daarom gemakkelijker te oefenen dan gespreksvaardigheid. Naast dat je kunt oefenen op de taal zelf, kun je ook gebruiken maken van trucs om het gesprek wat gemakkelijker te laten verlopen. De volgende tips gelden niet alleen voor de Engelse taal maar ook voor de Duitse taal en Franse taal.

Oefenen voor de gespreksvaardigheidstest of het spreekvaardigheidtentamen

Wil je goed leren spreken in het Engels, of een andere taal, dan helpt het om zoveel mogelijk naar muziek te luisteren in de taal waarin je je test moet doen. Dit is niet alleen goed voor je uitspraak. Als je een liedje vaak luistert ga je steeds beter begrijpen waar het over gaat. Je kunt ook naar de Engelse of Duitse t.v. kijken. Zeker als je de ondertiteling voor slechthorenden aanzet via teletekst kun je veel leren. De Engelse zenders hebben hiervoor pagina 888. De Franse zenders hebben pagina 888. TV5MONDE zendt verschillende films en documentaires uit met Nederlandse ondertiteling via teletekstpagina 893. De Duitse zenders gebruiken meestal 150 of 777. Je kunt ook Engelstalige games doen om je Engels te verbeteren.

In gedachte spreekvaardigheid oefenen

Je kunt je Engels oefenen op allerlei manieren. Je kunt bijvoorbeeld als je alleen van school naar huis fietst proberen in jezelf in de vreemde taal te praten. Je kunt dan aan een denkbeeldig iemand uitleggen wat er allemaal te zien is, alsof je een reisleider bent. Je kunt ook doen alsof je een vlogger bent, die in het Engels zijn publiek toespreekt.

Native speakers

Het helpt goed als je met iemand kunt praten die de taal als moedertaal kent, een native speaker dus. Voor het Engels is dit niet zo heel moeilijk. Je kunt bijvoorbeeld naar een Engelse pub gaan, of een Iers café. Daar komen vaak mensen die van huis uit Engels spreken.

Bijles gespreksvaardigheid of spreekvaardigheid

Op internet kun je gemakkelijk zoeken naar bijlessen. Soms heb je gewoon wat extra lessen nodig voor een hoger punt.

Tijdens de gespreksvaardigheidstest

Het maakt niet uit op welk niveau je zit, VMBO, Havo of VWO. Er zijn wat algemene dingen die je kunt doen om het gesprek beter te laten verlopen.

Luisteren tijdens een gesprek

Als je tijdens het gesprek goed oplet zul je merken dat je docent woorden gebruikt die jij ook kunt gebruiken. Als je een woord hoort waar je iets mee kunt, onthoud dit dan en gebruik het in je antwoord.

De klik tijdens een gesprek

Wanneer je een klik hebt met iemand gaat alles makkelijker, ook praten. Dat geldt ook voor gespreksvaardigheid in een andere taal. Meestal ontstaat de klik (of juist niet) bij het eerste contact. Als je je gespreksvaardigheid test aflegt bij je eigen leraar dan is dat eerste contact al geweest. Als er geen klik is kun je proberen tijdens de komende lessen het contact te verbeteren. Zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet en neem een actieve, positieve houding aan.

Wanneer je voor het gesprek moet wachten totdat je aan de beurt bent, zorg dan dat je staat wanneer je docent je komt halen. Zorg dat je geen klamme handen hebt (wrijf ze van tevoren af aan je broek, of was je handen op het toilet). Geef de docent een stevige hand als je het lokaal in gaat. Probeer ook te glimlachen. Als dat niet vanzelf gaat kun je aan iets geks denken. Bedenk iets van tevoren. Slijmen helpt ook. Dat hoef je er niet dik op te liggen. Een aardige opmerking is al goed.

Non-verbale communicatie tijdens een gesprek

Er zijn mensen die in een vreemd land de lekkerste gerechten kunnen bestellen zonder vloeiend de taal te spreken. Of die wanneer de campingplaats niet bevalt met grote levendige handgebaren kunnen uitleggen dat ze een andere willen. Met handgebaren, uitstraling en gezichtsuitdrukkingen kun je ook een boodschap overbrengen. De weinige woorden die je gebruikt kunnen dan extra duidelijkheid geven. Als je de taal nog wat beter spreekt gaat de communicatie nog beter. Probeer tijdens het gesprek zoveel mogelijk je gesprekspartner aan te kijken als je praat. Op die manier kunnen je ogen meehelpen je boodschap over te brengen. Je kunt op deze manier ook zien of de ander je begrijpt. Neem dezelfde houding aan of maak dezelfde bewegingen als je gesprekspartner. Door te spiegelen kun je je beter inleven in de ander, en gaat de communicatie wat gemakkelijker.

Wanneer je op een hoger niveau komt

Het is moeilijk te praten over iets dat je niet interesseert. Dat is al zo in je eigen taal. Een gesprek verloopt vlotter wanneer je kunt praten over iets dat je bezig houdt. Bedenk voorafgaand aan het gesprek zinnen die je kunt gebruiken om het gesprek in een andere richting te sturen. Probeer voor de test te achterhalen wat de interesses van je gesprekspartner zijn. Bij gedeelde interesses verloopt een gesprek wat gemakkelijker. Facebook en andere social media zijn een bron van informatie. Maar je kunt de docent ook direct vragen om zijn hobby’s. Voorafgaand aan de test kun je dan de woorden uit je hoofd leren die je zeker nodig hebt om een gesprek te voeren hierover.
Gerelateerde artikelen
Shuttle run testIedereen heeft wel eens gehoord van de shuttle run test of de piepjestest. Deze test wordt wereldwijd gebruikt en aanger…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Excel Formules - Verticaal ZoekenExcel Formules - Verticaal ZoekenMicrosoft Excel is een software programma dat binnen bedrijven, scholen en/of privé huishouding gebruikt wordt om dageli…
Cursus Engels volgenCursus Engels volgenDe meeste mensen in Nederland spreken redelijk Engels. Toch hebben veel van hen de behoefte om dit te verbeteren. Dat do…
Studeren: voorbereiden op het tentamenStuderen: voorbereiden op het tentamenEen aantal weken voor het tentamen moet de student zich gaan voorbereiden. Beheerst de student de stof voldoende? Of moe…
Bronnen en referenties
  • Mijn afstudeerscriptie: 'Is gespreksvaardigheid objectief te testen?'
  • Ervaring als lerares Engels
  • Ervaring in het bedrijfsleven
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hoe zorg je voor een hoger cijfer voor gespreksvaardigheid?"

Infoteur: Gway
Laatste update: 07-02-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!