InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Snellezen: De voordelen van sneller lezen

Snellezen: De voordelen van sneller lezen

Snellezen: De voordelen van sneller lezen Snellezen verhoogt niet alleen je leessnelheid, het zorgt ook voor een verhoogd tekstbegrip. Als je je leessnelheid weet te verdubbelen, kun je in dezelfde tijd twee keer zoveel lezen; of je kunt dezelfde teksten in de helft van de tijd lezen. Je tekstbegrip neemt hierbij toe: doordat je sneller leest zie je eenvoudiger verbanden. Het loont dus nogal de moeite om energie en tijd te steken in de kunst van het snellezen en het aantal woorden per minuut langzaam op te voeren. Door één of meerdere technieken te toe passen kun je je leessnelheid aanzienlijk verhogen. De meeste volwassenen lezen met een snelheid van 200 tot 250 woorden per minuut. Dat is dezelfde snelheid waarmee een twaalfjarig kind leest. Veel scholieren en studenten lezen tijdens hun school- en studietijd wel wat sneller (vaak tot 400 woorden per minuut), maar als de noodzaak om veel en snel te lezen minder wordt, gaat de leessnelheid vaak ook weer behoorlijk achteruit.

Je leessnelheid verhogen

Door je toe te leggen op snellezen kun je je snelheid eenvoudig verdubbelen van 200 naar 400 woorden per minuut. Maar je ogen en hersenen zijn tot veel meer in staat dan dat. Tijdens internationale wedstrijden snellezen worden snelheden gehaald tot 4000 woorden per minuut. Dat is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar voor de meeste mensen is 1000 woorden per minuut wel degelijk haalbaar.

1000 woorden per minuut betekent voor de meeste mensen een verviervoudiging van hun huidige snelheid. Dat houdt dus in dat ze dezelfde tekst in een kwart van de tijd kunnen lezen. Of andersom, dat ze in dezelfde tijd vier keer zoveel kunnen lezen.

Snelheden behalen van 1000 woorden per minuut of meer kost tijd en energie. Maar het levert wel ongelooflijk veel op, zeker wanneer je voor je studie of werk veel moet lezen. En ook voordat je je volle potentieel qua leessnelheid bereikt, profiteer je als van je inspanningen. Ook de eerste stappen waarbij je vordert van bijvoorbeeld 200 naar 220 woorden per minuut leveren je tijdswinst op: op een heel boek kan je dat al gauw een uurtje lezen schelen.

Snellezen en tekstbegrip

Op school leren we dat als we een tekst goed willen begrijpen, we aandachtig en vooral langzaam moeten lezen. Soms wordt daaraan toegevoegd dat we het beste woord voor woord kunnen lezen. Dit zijn goed bedoelde adviezen, maar ze hebben veelal het tegenovergestelde effecten. De waarde van de teksten die we lezen zit namelijk niet in de woorden, maar in de samenhang tussen de woorden. Door langzamer te lezen kunnen we weliswaar meer aandacht besteden aan ieder individueel woord, maar tegelijkertijd verliezen we het zicht op de samenhang tussen de woorden.

Voor een juist tekstbegrip is het daarom juist van belang om niet te langzaam te lezen. Langzamer lezen zorgt juist voor minder begrip; wat tot gevolg heeft dat onze aandacht verslapt en dat het tekstbegrip nog minder wordt. Bij snellezen is onze geest ontspannen, maar heeft een duidelijke focus en we leggen sneller verbanden waardoor we meer van de tekst onthouden en begrijpen.

Wanneer je toch het idee hebt dat je met snellezen te veel informatie mist, is het te overwegen om de tekst twee keer te lezen. Stel jezelf de vraag wat meer oplevert: de tekst één keer lezen met een snelheid van 200 woorden per minuut; of de tekst twee keer lezen met een snelheid van 400 woorden per minuut; of (als je die vaardigheid bezit) de tekst drie keer lezen met een snelheid van 1000 woorden per minuut.

Een snellezer worden

Snellezen is niet een kwestie van het omschakelen van een knop in je hersenen of je ogen. Het gaat erom dat je het potentieel van je hersenen en ogen optimaal gebruikt. Daarvoor zijn verschillende methoden en technieken vereist. Naast het gebruik van één of meer van deze technieken zijn ook aandacht en concentratie van groot belang. Alleen al door de aandacht volledig op het lezen te richten en niet afgeleid te worden door andere zaken, kunnen veel mensen hun snelheid verhogen tot 400 woorden per minuut.

Naast aandacht en concentratie kan het ook enorm helpen wanneer je weet hoe je ogen en hersenen functioneren tijdens het lezen. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat de ogen tijdens het lezen over de letters en woorden glijden. In werkelijkheid maken je ogen sprongetjes. Wanneer je dit weet kun je jezelf erin trainen om de sprongen groter te maken en om de pauzes tussen de sprongen te verkorten.

Door alle mogelijke tips uit te proberen, te trainen en consequent toe te passen verander je langzamerhand van een gemiddelde lezen in een snellezer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sneller lezen en leren met snellezenDoor middel van lezen kun je informatie opnemen. Op deze manier kun je nieuwe dingen leren. Langzaam lezen zou het begri…
Snellezen: oude leesgewoonte aflerenSnellezen: oude leesgewoonte aflerenAls je veel te maken krijgt met het lezen van teksten, bijvoorbeeld op je werk of voor je opleiding, is het handig als j…
Snellezen en sneller lezenSnellezen en sneller lezenSnellezen is een manier om zeer snel teksten en stof op een efficiënte wijze door te nemen, zonder het risico dat de tek…
Hoe kun je sneller leren lezen: de basisHoe kun je sneller leren lezen: de basisAls je dagelijks veel moet lezen voor je werk of voor school, is het handig dat je snel en begrijpend kun lezen. Iederee…
Snellezen: hoe kun je leesvaardigheden verbeteren?Snellezen: hoe kun je leesvaardigheden verbeteren?Als je voor je werk, school of andere redenen veel moet lezen, is het fijn als je dit snel kunt doen en dat je begrijpt…
Bronnen en referenties
  • Tony Buzan (1971). The speed reading book.

Reageer op het artikel "Snellezen: De voordelen van sneller lezen"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!