InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Spelling: Schrijven van werkwoorden met een -d, -t of -dt?

Spelling: Schrijven van werkwoorden met een -d, -t of -dt?

Spelling: Schrijven van werkwoorden met een -d, -t of -dt? De Nederlandse taal is een van de moeilijkste talen wat betreft spelling. Het is dus niet gek dat veel mensen de fout ingaan met het schrijven van de Nederlandse taal. Een van de grootste fouten die gemaakt wordt is het schrijven van werkwoorden met een -t wanneer er een -d moet staan of het schrijven of vergeten van de -t achter de -d. In dit artikel staan handige hulpmiddelen om uw schrijfvaardigheid wat betreft het schrijven met een -d of -dt beter te maken. Er zijn enkele regels om het schrijven met een -d of -dt gemakkelijker te maken. Hieronder staan twee ezelsbruggetjes voor de spelling genoemd.

Het werkwoord 'lopen'

Het werkwoord 'lopen' is een gemakkelijk geheugensteuntje als u vast loopt bij het schrijven van een werkwoord. Want bij welke personen schrijft u nu wel een -d, -t of -dt achter het werkwoord en wanneer niet? Als u het volgende geheugensteuntje met het werkwoord 'lopen' in uw achterhoofd houdt weet u voortaan bij welke personen er een -d, -t of -dt achter het werkwoord komt te staan.

  • Ik loop (enkelvoud)
  • Hij zij jij u het of men loopt (enkelvoud)
  • Wij of zij lopen (meervoud)

Zoals in het voorbeeld te zien schrijft u bij personen anders dan uzelf, de ik-persoon, een -t, -d of -dt achter het werkwoord. Nu u dit snapt kunt u verder naar de volgende stap.

Om voor uzelf na te gaan of u de bovenstaande theorie snapt kunt u de volgende drie oefeningen uitwerken. De antwoorden staan onderaan in dit artikel vermeld.

  • Ik fietsen/fiets/fietst
  • Hij wandel/wandelt/wandelen
  • U kies/kiest/kiezen

Ex-fokschaap

Het woord 'ex-fokschaap' is erg bekend als het gaat om spelling. Uit dit woord moet u de medeklinkers halen: x,f,k,s,c,h,p. Deze medeklinkers zijn belangrijk voor de spelling van werkwoorden.

De regel is als volgt:
  • Maak het werkwoord langer, vaak komt er dan -en achter het werkwoord te staan.
  • Haal -en van het werkwoord af en kijk wat de laatste letter is.
  • Is de laatste letter een medeklinker uit het woord 'ex-fokschaap' dan komt er een -te of -ten achter.

Voorbeeld:
  • U wilt het werkwoord fietsen in de hij-persoon weten.
  • Als u de ik persoon weet: ik fiets, moet u dit langer maken in meervoud.
  • Het werkwoord is dan fietsen. Haal hier -en vanaf, zo blijft er fiets over.
  • De laatste letter van fiets is een -s, deze letter zit in het ex-fokschaap.
  • Er komt dus een -te achter fiets in de hij-persoon.

Om te kijken of u de bovenstaande theorie snapt staan hieronder drie oefeningen. De antwoorden staan onderaan de pagina beschreven.

  • Hij lachde/lachte
  • Zij voetbalte/voetbalde
  • U miste/misde

Antwoorden bij de oefeningen

  • Ik fiets, want de ik-persoon krijgt geen -d, -t of -dt achter het werkwoord
  • Hij wandelt, want de hij-persoon krijgt een -d, -t of -dt achter het werkwoord
  • U kiest, want de u-persoon krijgt een -d, -t of -dt achter het werkwoord

  • Hij lachte, want de -h zit in het ex-fokschaap
  • Zij voetbalde, want de -l zit niet in het ex-fokschaap
  • U miste, want de -s zit in het ex-fokschaap
Gerelateerde artikelen
Regelmatige en onregelmatige werkwoorden in de o.t.tIn de Nederlandse taal worden werkwoorden in de presens (onvoltooid tegenwoordige tijd) vervoegd op een vaste manier. In…
[Frans] Franse Werkwoorden[Frans] Franse WerkwoordenDit is een artikel over de verbuigingen van de franse werkwoorden. Het is een schema waarin de werkwoordsgroepen met hun…
Duitse werkwoorden tegenwoordige tijdWelke uitgangen krijgen Duitse werkwoorden in de tegenwoordige tijd? De werkwoorden die hiervan afwijken, kunnen onderve…
Duitse Sterke/Zwakke WerkwoordenIn het Duits heb je, net als in het Nederlands, '"Sterke'" en '"Zwakke'" werkwoorden. Deze zijn soms lastig te ondersche…
Regelmatige werkwoorden vervoegen in de o.v.tIn de Nederlandse taal worden werkwoorden in het imperfectum (onvoltooid verleden tijd) vervoegd op een vaste manier. In…

Reageer op het artikel "Spelling: Schrijven van werkwoorden met een -d, -t of -dt?"

Reacties

Milou, 01-07-2015 09:00 #3
Waar vind ik de uitleg over de d of t twijfelachtige woorden die geen werkwoord zijn? Zoals knapperd of knappert? Leukerd etc?
Dank, Milou

Brookes, 03-10-2014 13:49 #2
Het algoritme voor de dt-spellingregels.
Hier http://www.jeanninebeeken.eu/index.php/nl/home-nl/dt-manie-software

Shayan, 20-03-2013 22:25 #1
Mooie uitleg heb morgen een Nederlands toets over werkwoordspelling. Dit heeft me lekker geholpen.

THX

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 20-12-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 3
Schrijf mee!