InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Vijf minuten spelletjes, leuke spelletjes voor tussendoor

Vijf minuten spelletjes, leuke spelletjes voor tussendoor

Vijf minuten spelletjes, leuke spelletjes voor tussendoor Je kent het wel. Je hebt een minuten tijd over tussen twee activiteiten of aan het eind van een dagdeel. Je wilt nog even wat leuks met je groep kinderen doen, maar wat? Vaak kun je deze paar minuten op een leuke, speelse en leerzame manier opvullen. Daarom zijn er een aantal vijf minuten spelletjes op een rijtje gezet. Ongetwijfeld zit er voor jou een nieuw en passend vijf minuten spelletje tussen en ontdek je een leuk nieuw tussendoortje. Veel plezier!

Het krijtgezicht

Op de stoep teken je met een krijtje een groot gezicht. De neus en ogen teken je nog niet, wand daarvoor moet je dadelijk drie stenen in het gezicht gooien. De eerste speler gaat op ongeveer drie meter van het gezicht staan en probeert de drie stenen zo in het gezicht te gooien dat ze op de plaats van de neus en de ogen komen te liggen. Dat lukt vaak niet de eerste keer, wat een grappig resultaat geeft Als je wilt, kun je de stenen voor gebruik verven. Blauw voor de ogen en rood voor de neus.

In het rond

Voor dit spel heb je veel ruimte nodig. Een tuin is een ideale plaats. De kinderen gaan in tweetallen tegenover elkaar staan en geven elkaar de hand. Zodra de muziek speelt, gaan de paren met gesloten ogen cirkels draaien en zweven in het rond. wanneer wee stellen tegen elkaar aan botsen, geven ze elkaar een hand en draaien ze met z'n vieren verder. Het spel eindigt als alle kinderen in een grote kring draaien.

Eitje butsen

Twee kinderen gaan tegenover elkaar staan. Ze hebben allebei een hardgekookt ei in hun hand. De twee tegenstanders roepen tegelijkertijd; 'Op de plaats, klaar af! 'en slaan de eieren met een zwaai tegen elkaar aan. En zie, slechts een van de eieren is kapot!. De winnaar gaat direct opzoek naar een nieuwe tegenstander met een ei.

Rosa koopt rozen in Roosendaal

De groep met kinderen wordt in tweeën gedeeld. Iedereen krijgt een nummer: 1-1, 2-2, 3-3, enz. De Kringleider zegt een nummer, die kinderen staan op. De Kringleider noemt een letter, bijv. R. Dan moeten de kinderen een zin bedenken met: - een naam - wat kopen ze - waar kopen ze dat Bijv. Rosa koopt rozen in Roosendaal.

Drie minuten stilte

De spelleider wijst de kinderen op het feit dat het gedurende de komende tijd muisstil moet zijn en dat niemand (behalve de spelleider) op zijn/ haar horloge mag kijken. Het gaat er hierna om dat de kinderen precies drie minuten stil blijven en dat jij als spelleider eens wil bekijken wie er een goed besef heeft van de tijd.

Zodra een kind denkt de tijd voorbij is, gaat deze op een stille en rustige manier staan. Het spel is afgelopen als iedereen staat.

Wat een kippenhok

De spelleider verdeelt de groep in een aantal kleinere groepjes, die elk van een andere dierennaam wordt voorzien (kippen, honden, leeuwen enz.). Als de spelleider de naam roept van een dierengroep, mag deze zich laten horen. Zodra een groep het geluid maakt terwijl zij niet aan de beurt zijn, krijgen zij een strafpunt. Tip: Door het tempo steeds meer te verhogen, wordt de kans dat kinderen fouten maken, groter.
Gerelateerde artikelen
Trainingsschema 10 km hardlopenTrainingsschema 10 km hardlopen10 kilometer hardlopen is voor veel beginnende hardlopers een pittige, maar haalbare uitdaging. Afhankelijk van je basis…
Pasen: eieren vervenPasen: eieren vervenEen leuke bezigheid als het Pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspann…
Hoe verbeter ik mijn conditie?Hoe verbeter ik mijn conditie?Wil je je conditie gaan verbeteren omdat je conditie verminderd is de afgelopen jaren? Lees dan hieronder hoe je dit kan…
De Nederlandse BeweegnormIn Nederland worden er twee bewegingsnormen gehanteerd. Dit zijn de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen, ofwel de NNGB,…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Bronnen en referenties
  • http://www.jufanke.nl/Groep3/tussendoortjes.html

Reageer op het artikel "Vijf minuten spelletjes, leuke spelletjes voor tussendoor"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-03-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!