InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Je baby leren lezen met 'Your baby can Read'

Je baby leren lezen met 'Your baby can Read'

Kan je baby leren lezen met een speciaal leerprogramma? De reclame van 'Your baby can read' doet geloven van wel. Het leerprogramma is ontwikkeld door een Amerikaanse kinderonderzoeker, Dr. Robert C. Titzer, en bestaat uit een aantal dvd's en woordkaarten. In dit artikel lees vind je alle informatie over 'Your baby can read'.

Wat is 'Your baby can read'?

Op Net5, Sbs6 en RTL wordt de minutendurende reclame van 'Your baby can read' regelmatig uitgezonden. Tijdens de reclame komen verschillende baby's in beeld die woordjes en soms zinnen oplezen. Ouders zijn dolenthousiast en vertellen uitgebreid hoe hun baby's hebben leren lezen met het leerprogramma 'Your baby can read'. Het leerprogramma, welke is ontwikkeld door ene Dr. Robert C. Titzer, bestaat uit een aantal dvd's en woordkaarten. Titzer ontwikkelde het programma bij toeval; hij maakte zelf een dvd waarvan hij dacht dat zijn kinderen het een en ander konden leren.

Hoe leren baby's lezen met 'Your baby can read'?

Baby's leren met 'Your baby can read' met name lezen door de dvd's van het leerprogramma te bekijken. De dvd's laten steeds wisselend woorden naar voren komen met daarna bijhorende handelingen. Een voorbeeld: op het televisiescherm verschijnt 'Arms up'. De woorden blijven even staan, worden dikgedrukt of onderstreept, waarna een plaatje verschijnt van een kind dat zijn armen omhoog houdt. Als een baby vaak genoeg 'Arms up' ziet staan en daarna de bijhorende handeling ziet, zal het de woorden gaan herkennen en zijn armen omhoog doen bij het zien van 'Arms up'. Belangrijk bij het leerprogramma van Dr. Titzer is dus herhaling. Naast de dvd's horen bij het leerprogramma ook woordkaarten. Met de woordkaarten kunnen woorden geoefend worden en ook kunnen peuters zelf een woord leren schrijven. Dr. Titzer geeft in de reclame meerdere malen aan dat de hersens van baby's en kinderen de eerste vijf jaren van hun leven het hardst groeien en ontwikkelen. Juist daarom zouden de eerste vijf jaren geschikt zijn om baby's en kinderen te leren lezen.

Hoe kinderen leren lezen - algemeen

De eerste vijf jaren voor het leren van een (nieuwe) taal zijn cruciaal bij baby's en kinderen. Na de eerste vijf jaren wordt het voor kinderen steeds moeilijker om een taal te leren; dit heeft te maken met de snelle ontwikkeling van de hersens gedurende de eerste vijf jaren. Toch is er een groot verschil in het leren van een taal en het leren lezen. In principe kan iedereen die het wil (op vroege en late leeftijd) leren lezen; de grondslag van een taal is al gelegd in de eerste jaren.

Kritiek op 'Your baby can read'

Vanuit verschillende hoeken is kritiek geleverd op het leerprogramma 'Your baby can read'. De belangrijkste punten van kritiek zijn:
  • Baby's leren met 'Your baby can read' niet echt lezen, maar gewoon de woorden (en handelingen) herkennen
  • Peuters die wel leren lezen (klanken herkennen enzovoorts) zijn vaak erg slim
  • De bewering dat je baby het in de toekomst beter zal doen als hij snel leert lezen is niet (helemaal) waar; het zegt hooguit iets over de intelligentie van je baby
  • Baby's leren niet lezen volgens de principes van de basisschool
  • Het is de vraag of het verstandig is je baby al zo vroeg te willen leren lezen
  • Dr. Titzer heeft geen of onvoldoende scholing gehad in het leren lezen en de ontwikkeling van baby's en jonge kinderen

'Your baby can read' aanschaffen

Het leerprogramma 'Your baby can read' is verkrijgbaar op de website van Tommy Teleshopping (www.tommyteleshopping.nl) en kost 99 euro. Bij het leerprogramma zitten o.a. diverse dvd's en woordkaarten.
Gerelateerde artikelen
Baby Einstein, een educatief programmaBaby Einstein, een educatief programmaBaby’s moeten tijdens het eerste levensjaar zoveel mogelijk van de buitenwereld zien. Een eenzijdig en beperkt aanbod va…
Waarom baby’s lachen in hun slaapWaarom baby’s lachen in hun slaap‘Waarom lacht mijn baby in zijn slaap?’ is een vraag die elke ouder zich waarschijnlijk weleens heeft afgevraagd. Een sl…
Televisieserie Go Diego GoGo Diego Go is een tekenfilmserie die gaat over Diego een jongen van 8 jaar. Met zijn beste vriend Baby Jaguar beleeft h…
Baby verkouden – Wat moet je doen?Baby verkouden – Wat moet je doen?Wanneer een baby verkouden is, kan dat erg vervelend zijn. Als volwassene kunnen we ons best voorstellen hoe beroerd de…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…

Reageer op het artikel "Je baby leren lezen met 'Your baby can Read'"

Reactie

Juf Michelle, 08-02-2010 12:37 #1
Je moet kinderen de kans geven om zich breed te ontwikkelen, altijd! Daarbij is lezen niet het herkennen van woorden, maar het herkennen van letters, deze aan elkaar plakken en dan pas weten wat het betekent. In de literatuur, de studies en onderzoeken wordt duidelijk verteld hoe een kind leert lezen: volgens de elementaire leeshandeling!
Pabo duurt niet voor niets 4 jaar!

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 19-12-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!