InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Landelijke kennisbasistoets voor leraren en data 2015 - 2016

Landelijke kennisbasistoets voor leraren en data 2015 - 2016

Landelijke kennisbasistoets voor leraren en data 2015 - 2016 Sinds het schooljaar 2012-2013 is het verplicht voor elke leraar in opleiding om de landelijke kennisbasistoets te maken. Deze toets test de vakkennis die je als startende docent hoort te beheersen. Er moet minstens een voldoende worden behaald, anders zal er geen diploma worden uitgereikt. De toets vindt plaats in het laatste jaar van de studie. Wat zijn de toetsdata voor het schooljaar 2015-2016?

Basisniveau

Als controlemiddel heeft de overheid de landelijke kennisbasistoets ingevoerd. Om de kwaliteit van de leraren te waarborgen is er een toets die door elke leraar in opleiding gemaakt moet worden. Over het algemeen krijg je alle inhoudelijke stof in de opleiding die je volgt. Tijdens de kennisbasistoets wordt alle stof nog een keer getoetst. Er zijn twee toetsmomenten per jaar.

Opleidingen

Bij de volgende tweedegraads lerarenopleidingen worden de toetsen afgenomen
  • Frans
  • Duits
  • Scheikunde
  • Omgangskunde
  • Algemene- en Bedrijfseconomie
  • Aardrijkskunde
  • Biologie
  • Gezondheidszorg en welzijn
  • Wiskunde
  • Geschiedenis
  • Engels
  • Natuurkunde
  • Maatschappijleer
  • Pabo

Aanmelden voor de kennisbasistoets

Het aanmelden voor de toets loopt via de school waar de opleiding gevolgd wordt. Je zult een uitnodiging ontvangen per mail, vanaf daar word je doorgestuurd naar een online aanmeldformulier. Als je je wel aangemeld hebt maar niet bij de toets aanwezig bent dan is deze kans verloren en zul je moeten wachten op het volgende toetsmoment. Er worden geen individuele toetsen afgenomen.

Extra tijd

Het kan zijn dat je bij jouw school de afspraak hebt om extra tijd te krijgen bij het maken van toetsen. De toetsen worden alleen digitaal afgenomen. Mocht je een chronische ziekte of handicap hebben dan kun je de examencommissie van jouw school verzoeken om verlenging van de tijd. Het verzoek aan de examencommissie moet gelijk met de aanmelding voor de toets gedaan worden.

Uitslag

Ondanks dat het een meerkeuzetoets is, laat de uitslag wat langer op zich wachten. De organisatie gaat naar de gemaakte fouten kijken en naar de manier waarop de vragen zijn gesteld. Als foutieve vragen eruit zijn gehaald en er een cesuur is bepaald, worden de cijfers toegekend. Deze worden eerst doorgegeven aan de opleiding waar je de opleiding volgt. Zij zullen dit vervolgens aan jou mededelen. Als je het niet eens bent met de uitslag dan kun je bezwaar aantekenen bij de examencommissie van de school waar je de opleiding volgt. Dit moet binnen 2 weken gebeuren. Binnen enkele dagen na bekendmaking van de uitslag kun je via de website jezelf aanmelden voor de inzage van de toets. Hier kun je enkel zien wat je goed en fout hebt gedaan en verdere uitleg wordt er niet gegeven.

Toetsgids

Elke opleiding heeft een eigen toetsgids. In de gids staat welke stof je hoort te beheersen. Deze toets gaat enkel en alleen over vakkennis die je volgens de overheid dient te beheersen. Didactische vaardigheden worden niet door de overheid getest maar daar hebben de opleidingen zelf de verantwoordelijk voor. Dit testen ze gedurende de jaren in de stages en praktijkopdrachten.

Regels

  • Elke deelnemer moet zich legitimeren met je paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs. Daarnaast zul je ook je collegekaart bij je moeten hebben.
  • Deelnemers moeten minimaal 30 minuten in het toetslokaal blijven voordat ze weg mogen gaan.
  • Je zult altijd moeten afsluiten door op 'beëindigen' te drukken en uit te loggen.
  • Kladpapier en hulpmiddelen moeten na afloop ingeleverd worden.
  • Standaardegels die in het tentamenreglement staan van de hogeschool zijn ook van toepassing

Toetsdata voor tweedegraads lerarenopleidingen voor het schooljaar 2015-2016

Toetsperiode 1 (30/11/2015 tot en met 11/12/2015)
30 novemberFrans, Duits en scheikunde
1 decemberAlgemene- en bedrijfseconomie
2 decemberOmgangskunde
3 decemberAardrijkskunde en biologie
4 decemberNatuurkunde en maatschappijleer
7 decemberWiskunde
8 decemberNederlands
9 decemberGezondheidszorg en welzijn
10 decemberEngels
11 decemberGeschiedenis
Toetsperiode 2 (23/05/2016 tot en met 03/06/2016)
23 meiNatuurkunde en maatschappijleer
24 meiAardrijkskunde en biologie
25 meiFrans, Duits en scheikunde
26 meiAlgemene- en bedrijfseconomie
27 meiOmgangskunde
30 meiGeschiedenis
31 meiEngels
1 juniNederlands
2 juniWiskunde
3 juniGezondheidszorg en welzijn

Toetsdata Pabo voor het schooljaar 2015-2016

Toetsperiode 1 (05/10/2015 tot en met 15/10/2015)
05/10/2015 tot en met 08/10/2015Rekenen-wiskunde
12/10/2015 tot en met 15/10/2015Nederlandse taal
Toetsperiode 2 (18/01/2016 tot en met 28/01/2016)
18/01/2016 tot en met 21/01/2016Rekenen-wiskunde
25/01/2016 tot en met 28/01/2016Nederlandse taal
Toetsperiode 3 (14/03/2016 tot en met 24/03/2016)
14/03/2016 tot en met 17/03/2016Rekenen-wiskunde
21/03/2016 tot en met 24/03/2016Nederlandse taal
Toetsperiode 4 (23/05/2016 tot en met 02/06/2016)
23/05/2016 tot en met 26/05/2016Rekenen-wiskunde
30/05/2016 tot en met 02/06/2016Nederlandse taal
© 2015 - 2017 Ecotravel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tegemoetkoming studiekosten leraren en docentenTegemoetkoming studiekosten leraren en docentenWie leraar wil worden in 2017 of 2018 kan gebruik maken van de tegemoetkoming studiekosten leraren en docenten, een soor…
Salaris in het onderwijsHoeveel verdient een docent? Voor salarissen in het voortgezet onderwijs zijn er drie salarisschalen, namelijk LA, LB, L…
EK voetbal 2016: Kwalificatie Groep AVan de 53 deelnemende landen aan de kwalificatie voor het Europees kampioenschap voetbal 2016 zullen er uiteindelijk 23…
Lerarenbeurs en tegemoetkoming leraren VOLerarenbeurs en tegemoetkoming leraren VOBent u nog niet werkzaam in het voortgezet onderwijs maar overweegt u een bevoegdheid te halen? Werkt u al wel in het VO…
Hoe vind ik een baan als leraar?Hoe vind ik een baan als leraar?Er zijn veel verschillende redenen te bedenken om het onderwijs in te gaan: een lang gekoesterde droom, het verlangen na…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • https://www.10voordeleraar.nl/toetsen/toetskalender

Reageer op het artikel "Landelijke kennisbasistoets voor leraren en data 2015 - 2016"

Reactie

Anouk van Duin, 29-06-2016 19:06 #1
Ik haal nu mijn diploma niet omdat ik ben gezakt voor de landelijke kennistoets. Toevallig net met een 9 mijn scriptie afgerond en btw mijn assessment met een 10. Ongelofelijk dit. Wie the fuck heeft dit bedacht!

Wauw het moet niet gekker worden in Nederland. Op deze manier houden we geen goede docenten meer over.

Infoteur: Ecotravel
Gepubliceerd: 27-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!