InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Thuisstudie: voordelen en nadelen van thuis studeren

Thuisstudie: voordelen en nadelen van thuis studeren

Thuisstudie: voordelen en nadelen van thuis studeren Wil je de kans vergroten om werk te vinden door het behalen van een bijkomend diploma? Of wil je promotie maken op je werk? Dan kan je ervoor kiezen om een cursus te volgen en verder te studeren via thuisstudie. Thuisstudie gebeurt helemaal van thuis uit, wat voor studenten die graag hun eigen leerritme volgen een groot voordeel is. Wel mis je dan weer het rechtstreeks contact met een leraar of coach, wat de feedback van je studeerprestaties wat moeilijker maakt. Wat zijn de voordelen en nadelen van thuis studeren?

Bijkomend diploma

Wie tevergeefs naar een baan zoekt, krijgt vaak te maken met de uitleg dat hij te weinig ervaring kan voorleggen. Maar naast ervaring zijn ook bijkomende diploma’s of getuigschriften steeds handig om op je CV te kunnen bijschrijven. Daarom is het interessant om tijdens je werkloosheid geen tijd te verliezen en te blijven studeren. Elk vermeldenswaard diploma dat je bij je sollicitatie kan vermelden is een extra troef om werk te vinden. Een van de mogelijkheden om je CV uit te breiden is om van thuis uit te studeren. Elk extra diploma dat je kan voorleggen aan een toekomstige werkgever kan de kans op een baan vergroten.

Bijscholingscursus

Stel je bent bezig aan een interessante loopbaan maar je wil hogerop. Soms kan dit alleen maar door te slagen in bijkomende testen of examens. Dan is het opportuun om een bijscholingscursus of een thuisstudie te volgen die je carriére tot een hoger niveau kan brengen. Als je erin slaagt dan kan je promotie maken in de onderneming waar je werkt en succesvol werken aan de weg naar de top.

Thuisstudie: voordelen

Afleiding

Studeren kan in een leslokaal of in een openbare ruimte waar je samen met andere studenten les krijgt van een lesgever. Bij een thuisstudie is dit helemaal anders: je staat er helemaal alleen voor. Net dit kenmerk kan een groot voordeel zijn voor wie snel afgeleid is in een leslokaal en wie genoeg heeft aan de cursus zelf. Je hebt bij een individuele thuisstudie dus alle mogelijkheden om je op de leerstof te focussen.

Leerritme

Bij een thuisstudie hoef je je niet beperkt te voelen door het ritme van de groep. Je gaat zo snel en zo traag als je zelf wilt. Leer je snel of kom je eerder traag op gang? Bij een thuisstudie bepaal alleen jijzelf hoe snel de cursus vordert en welk leerritme je verkiest.

Flexibiliteit

Voor een thuisstudie kan je je doorgaans online inschrijven, terwijl je ook kan kiezen voor een online feedback via email. Mogelijk is er een lesgever of coach die je vragen beantwoordt en je begeleidt in het leerproces. Eens ingeschreven ben je niet gebonden aan bepaalde data; ook voor je examen kan je vaak zelf de gewenste datum kiezen, althans binnen een bepaalde termijn.

Thuis studeren: nadelen

Geen rechtstreeks contact

In een klaslokaal volg je les aan de hand van onderwijs dat gegeven wordt door een leraar of coach. Dit verloopt allemaal via rechtstreeks contact waarbij je je vragen meteen op de lesgever kan afvuren. Ook na de les kan je eventueel nog even bij de leraar langs voor een bijkomende vraag. Bij een thuisstudie mis je dit fysieke contact.

Discipline

Of je de aangewezen student bent om een thuisstudie te gaan volgen, hangt helemaal van je eigen persoonlijkheid en karakter af. Zonder discipline zal je er nooit in slagen succesvol van thuis uit te studeren. Er is immers niemand die zegt dat je moet gaan studeren, of niemand die zegt dat je op dat bepaalde uur aan het leren moet zijn. Je moet dus op de een of andere manier een disciplinaire routine weten te vinden waardoor je op regelmatige basis achter de boeken kan kruipen om de leerstof in te studeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thuisstudie: de voordelen en nadelenThuisstudie: de voordelen en nadelenEen goede opleiding is tegenwoordig een waardevol bezit. Helaas beschikt niet iedereen over de mogelijkheid, tijd en/of…
Een thuisstudie doenEen thuisstudie doenEr zijn een aantal bedrijven die een thuis studie aanbieden. Dit is lekker te combineren met het huishouden, werk, kinde…
Is een thuisstudie iets voor jou?Is een thuisstudie iets voor jou?Wil jij je verder ontwikkelen, maar zie je geen mogelijkheid naast je drukke baan en/of gezin om hier de tijd en het gel…
Thuisstudie: Studeren voor volwassenenThuisstudie: Studeren voor volwassenenEen thuisstudie kan veel betekenen als het gaat om salaris, een nieuwe baan of andere carrièremogelijkheden. Om een thui…
Cursus of opleiding volgen via thuisstudieCursus of opleiding volgen via thuisstudieSteeds vaker volgen mensen thuis een opleiding of cursus. Het grote voordeel aan thuis een opleiding, cursus (of ander s…
Bronnen en referenties
  • http://www.hoe-waar.be/tag/voor-en-nadelen-thuisstudie/, bezocht op 16/10/2015.

Reageer op het artikel "Thuisstudie: voordelen en nadelen van thuis studeren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Studeertips
Schrijf mee!