InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Plannen: hoe doe je dat?

Plannen: hoe doe je dat?

Plannen: hoe doe je dat? Hoe maak je een goede planning? Een planning is niet alleen handig om je huiswerk op tijd af te hebben, maar het kan je ook helpen om je doelstellingen te halen. Het opstellen van een goede planning zorgt ervoor dat je meer overzicht hebt én, als je het goed doet, dat je je doelen sneller behaald.

Waarom plannen?

Sommige mensen zweren bij het maken van planningen en to-do-lijstjes. Anderen zeggen dat ze helemaal geen planning nodig hebben. Uiteindelijk heeft iedereen zo zijn eigen methode om het werk af te krijgen. Toch zal een planning in de meeste gevallen voor meer overzicht zorgen en kan het een waardevol hulpmiddel zijn.

Enkele voordelen van het gebruiken van een planning:
  • Je kunt er je doelstellingen in opschrijven
  • Het biedt een helder overzicht in de taken die je moet doen
  • Het is een methode om je gedachten op een rijtje te zetten
  • Het zorgt ervoor dat je je taken sneller af hebt en dat je je doelen sneller bereikt
  • Je kunt een planning met anderen delen en zo het proces volgen

Hoe maak je een planning?

Het maken van een goede planning kan lastig zijn en er bestaat niet maar één juiste methode. Uiteindelijk zul je moeten ontdekken wat voor jou het prettigst werkt. Het belangrijkste is dat de planning een hulpmiddel is voor het behalen van je taken en dat het je een goed gevoel geeft.

Doelstellingen

Het belangrijkste van een planning is het bepalen van een aantal doelstellingen. Meestal is het handig om hierbij slechts één maand vooruit te denken. Wát is voor jou deze maand het belangrijkste? Probeer vijf doelstellingen op te schrijven waar je je deze maand op gaat focussen. Je kunt natuurlijk ook minder doelen hebben, maar probeer niet meer dan vijf doelen op te stellen, want dan kan het al snel teveel worden. De doelstellingen kunnen van alles zijn, bijvoorbeeld het halen van een toets of tentamen, het vinden van een nieuwe (bij)baan, het verbeteren van je conditie, enz. Als je je doelen hebt samengesteld, probeer dan te bedenken welke doelen voor jou het belangrijkst zijn en zet ze in die volgorde. Vervolgens ga je je doelstellingen sterker maken, zodat je duidelijk weet wanneer je het doel behaalt hebt.

  1. Het halen van een tentamen met minstens het cijfer 7
  2. Het vinden van een nieuwe (bij)baan voor minstens 12 uur per week
  3. Het verbeteren van conditie door minstens 30 minuten aan een stuk hardlopen
  4. ...
  5. ...

Taken

Daarna is het belangrijk dat je bedenkt welke taken noodzakelijk zijn om die doelen te behalen. Soms is het niet helemaal duidelijk welke stappen je allemaal moet nemen, maar je kunt je taken later altijd nog aanvullen of wijzigen. Begin met opschrijven wat voor jou nu de belangrijkste taken zijn.

  1. Het halen van een tentamen met minstens het cijfer 7: hoofdstuk 1 t/m 7 lezen, werkboek hoofdstuk 1 t/m 7 maken, samenvatting schrijven, oefententamens maken
  2. Het vinden van een nieuwe (bij)baan voor minstens 12 uur per week: vacatures zoeken, sollicitatiebrieven schrijven, netwerken
  3. Het verbeteren van conditie door minstens 30 minuten aan een stuk hardlopen: nieuwe sportschoenen kopen, het volgen van een hardloopschema, meedoen aan een hardloopwedstrijd
  4. ...
  5. ...

Planning

Nu is het eindelijk tijd voor het maken van een planning. Pak je agenda erbij en plan alle belangrijke deadlines in. Noteer alle afspraken die belangrijk kunnen zijn. Vervolgens ga je per doel bekijken of er deadlines zijn en wat je voor de deadline af moet hebben. Als je geen deadline hebt dan is de deadline natuurlijk gewoon het eind van de maand voor het halen van je doelstelling.

Nu moet je gaan bepalen hoeveel uur je per week aan je doelen gaat werken en hoeveel taken je daarvoor gaat maken. De belangrijkste doelen verdienen natuurlijk de meeste aandacht, dus zorg dat je hier iedere dag wat tijd aan besteedt. Als een doel belangrijk voor je is dan is het altijd het best om hier iedere dag mee bezig te zijn. Je kunt er beter elke dag kort aan werken dan een aantal dagen de hele dag. Zo zorg je dat het in je systeem komt en dat je er automatisch altijd aan denkt. De minder belangrijke taken hebben ook minder aandacht nodig en daar kun je gerust bijvoorbeeld een of twee dagen in de week voor inplannen. Houd in ieder geval één dag van je week helemaal vrij zodat je ook nog wat vrije tijd hebt.

ochtendmiddagavond
maandagtentamen lerententamen lerensporten
minsdagtentamen lerententamen lerenv
woensdagtentamen lerensolliciterensporten
donderdagtentamen lerententamen lerenv
vrijdagtentamen lerensolliciterenv
zaterdagvsportenv
zondagvvv

Het schema hierboven is een voorbeeld van hoe je weekplanning eruit zou kunnen zien. Zorg dat je altijd genoeg vrije dagdelen hebt. Houd hierbij rekening met jouw eigen voorkeuren. Kun je je 's ochtends het beste concentreren? Plan dan je belangrijkste taak 's ochtends in. Kijk je op donderdagavond graag naar je favoriete programma op tv? Houd die avond dan vrij. Slaap je op zaterdag altijd uit? Plan 's ochtends dan geen taken in. Zo heb je een perfect schema dat goed bij jou past en heb je ook een reden om je aan het schema te houden: je weet waarom je 's avonds vrij hebt gepland en dat je je taken liever voor die tijd af hebt.

To-do-lijstje

Nu je een duidelijk schema hebt gemaakt voor wanneer je aan welke taak gaat werken kun je beginnen met het maken van een takenlijstje voor de komende week. Gebruik daarvoor het schema. Deel het schema met duidelijk omschreven taken in.

ochtendmiddagavond
maandaghoofdstuk 1 lezenhoofdstuk 1 makenschema dag 1 lopen
dinsdaghoofdstuk 2 lezenhoofdstuk 2 makenv
woensdagsamenvatten hoofdstuk 1 en 22 vacatures zoekenschema dag 2 lopen
donderdaghoofdstuk 3 lezenhoofdstuk 3 makenv
vrijdaghoofdstuk 3 samenvatten2 sollicitatiebrieven schrijven en versturenv
zaterdagvschema dag 3 lopenv
zondagvvv

Vervolgens moet je de taken natuurlijk ook afstrepen als je ze gedaan hebt. Gebruik hiervoor een markeerstift. Je kunt ook verschillende kleuren gebruiken voor de verschillende taken. Als je een taak niet afkrijgt dan kun je hier je vrije uren voor opofferen of het schuift door naar de volgende dag. Als je aan het eind van de week niet alles af hebt dan moet je die taken de week erop nogmaals inplannen. Natuurlijk komt het geregeld voor dat iets niet af is, dat hoeft op zich niet zo erg te zijn. Het is best moeilijk om altijd goed in te schatten hoeveel tijd je voor een taak nodig hebt. Het belangrijkste advies is: gebruik alle tijd die je hebt ingepland! Als je eerste taak sneller af is dan verwacht, neem dan even lekker een kwartiertje pauze, maar ga dan gelijk verder met je tweede taak. Als die net zo snel af is als je gepland had dan heb je mazzel en kan je lekker van de rest van je dag genieten. Heb je hier langer voor nodig? Dan heb je de extra tijd goed kunnen gebruiken en ben je alsnog op tijd klaar.

Heb je echt moeite met het halen van je planning? En komt dat omdat je je er niet toe kunt zetten om aan het werk te gaan? Dan kan het een goed idee zijn om je uren bij te houden. Schrijf op hoe lang je ergens aan gewerkt hebt en houd dit per dag bij. Aan het eind van de week kun je dan goed zien of je wel hard genoeg gewerkt hebt en of je er wel genoeg tijd in gestopt hebt.

Handige hulpmiddelen

Het bijhouden van lijstjes op papier is best leuk en het voordeel is dat je er allerlei aantekeningen bij kunt maken. Het nadeel is dat je ze maar moeilijk kunt aanpassen en dat kan soms best vervelend zijn. Er zijn tegenwoordig een heleboel handige apps die je helpen bij het maken van een planning en die veel flexibeler zijn dan een papieren lijstje. Ze houden alles voor je bij en je kunt ze op elk moment aanpassen waardoor je lijstje altijd up-to-date is.

Een erg handige app voor het maken van takenlijstjes is todoist. Deze app kun je zowel op je computer gebruiken als op je telefoon en ook voor je e-mails. Hierdoor heb je altijd alles bijdehand. Heel handig!

Lees verder

© 2014 - 2018 Mar88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Project planning maken, voorbeeldProject planning maken, voorbeeldEen projectplanning stem je af op de grootte van het project. Soms kun je verschillende fasen in het project samenvoegen…
Huiswerk maken, de rol van ouders en huiswerkbegeleidingHuiswerk maken, de rol van ouders en huiswerkbegeleidingOnenigheid over het maken van huiswerk, het onderwerp staat in de top vijf van zaken waarover ouders en kinderen ruzie m…
Hoe maak ik een planning en hoe houd ik me eraan?Plannen, een planning maken en vooral: je eraan houden. Een planning maken lukt vaak nog wel, maar de uitvoering gaat va…
Studeren - zo maak je een goede studieplanningStuderen - zo maak je een goede studieplanningVeel studenten weten niet hoe ze hun dikke cursussen moeten doorworstelen. Vaak wachten ze er dan ook mee tot vlak voor…
Plannen: baas zijn over je eigen tijdPlannen: baas zijn over je eigen tijdVeel mensen zien plannen als iets negatiefs, als iets wat ze zichzelf opleggen. Dit is echter een verkeerde interpretati…

Reageer op het artikel "Plannen: hoe doe je dat?"

Infoteur: Mar88
Gepubliceerd: 25-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!