InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > De beste apps voor peuters en kleuters

De beste apps voor peuters en kleuters

De beste apps voor peuters en kleuters Steeds meer kinderen maken gebruik van apps. Volgens voorstanders leren zij daardoor snel vaardigheden, zoals rekenen en lezen. In Nederland staan zelf de eerste Steve Jobs-scholen waar kinderen vooral worden opgeleid met behulp van de iPad. Het is wel belangrijk flink kritisch te zijn ten opzichte van de verschillende aanbieders van apps. Niet alle apps zijn even educatief en leerzaam. Lees er alles over in dit artikel. De iPad wint aan populariteit onder kinderen. Het is een makkelijk apparaat dat ook door peuters en kleuters makkelijk te begrijpen is. De meeste peuters en kleuters kunnen tikken en vegen op scherm. Dat vinden ouders leuk om te zien. Bijna 1 op de 3 gezinnen met jonge kinderen heeft intussen een iPad of een andere tablet in huis. Kinderen van 0 tot 2 jaar spelen meestal nog het liefst muziekspelletjes, tekenspelletjes en kleurspelletjes. Vanaf een jaar of vijf krijgen ze ook belangstelling voor apps waarmee ze schoolse vaardigheden, zoals woordjes en rekenen, kunnen leren. In onderwijsland is momenteel een discussies gaande in hoeverre deze apps echt kunnen bijdragen aan het verbeteren van de vaardigheden van kinderen. Tegenstanders wijzen er vooral op dat de kinderen vanaf veel te jonge leeftijd intensief met computers in aanraking komen. In plaats daarvan zouden ze veel meer moeten buitenspelen.

Gebruik iPad door kinderen

De grootste voorstanders van het gebruik van de iPad voor jonge kinderen zijn waarschijnlijk te vinden op de zogeheten Steve Jobs-scholen. Dit zijn scholen die hun kinderen volledig opleiden met behulp van de iPad. Dit is volgens een concept van Apple. In Nederland zijn onlangs de eerste scholen volgens dit concept van start gegaan. In Nederland is Maurice de Hond een warm pleitbezorger van dit concept. Volgens hem krijgen kinderen door gebruik te maken van bepaalde apps een voorsprong ten opzichte van andere leerlingen bij het herkennen van kleuren, cijfers en letters. Er zijn overigens geen onderzoeken die de claims van Maurice de Hond bevestigen. Daar is het ook nog te vroeg voor omdat de Steve Jobs-scholen pas te kort bestaan om te onderzoeken wat de effecten zijn op de lange termijn.

Welke apps zijn geschikt voor kleuters en peuters?

Bij het zoeken naar geschikte apps voor peuters en kleuters is het wel belangrijk om kritisch te zijn. De meeste aanbieders van apps voor kinderen zullen claimen dat hun app educatief en leerzaam is voor kinderen. Dit geldt ook voor de zeer stompzinnige apps. Apps die kinderen aanspreken moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de spelervaring goed zijn en de instructies begrijpelijk. Er moet een uitdaging zitten in de opdrachten, maar ze moeten ook niet frustreren. Verder moet er aandacht zijn besteed aan de stemmen en muziek. Die moeten prettig in het gehoor liggen.

Recensiesites van apps voor kinderen

Er zijn een aantal sites die apps voor kinderen kritisch recenseren. Een van die sites is www.digidreumes.nl. Op die site worden apps voor kinderen van 0 tot 6 jaar besproken. De site is duidelijk doorzoekbaar op thema. Een andere site waar veel ouders gebruik van maken, helaas iets minder overzichtelijk, is www.mediasmarties.nl. Yolanda van Meel, moeder van twee jonge kinderen, heeft op ww.ikind.nl, ook een groot aantal apps gerecenseerd die door haar kinderen gebruikt worden. Als laatste heeft ook de iTunes-store een uitgebreid en goed feedbacksysteem. Bij het zoeken naar geschikte apps is het ook aan te bevelen om deze zorgvuldig door te lezen.

Beste apps voor kleuters en peuters

In 2013 waren er verschillende apps die met elkaar concurreerden om de meeste afnamen. Een populaire app was de De drie biggetjes van de Gottmer Uitgevers Groep. Dit is een kinderboekenapp met het bekende verhaal dat gecombineerd wordt met muziek en zoekopdrachten. Een andere populaire app is Jokie van de Efteling. In deze app is de gebruiker Jokie die op reis gaat door acht werelden. Er gelden geen regels of high scores. Een laatste populaire app is Kenny van Kennisnet. Samen met de vogel Kenny is het mogelijk vier uitdagende spelen te spelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kennisnet.nl/themas/laptops-tablets/de-5-beste-nederlandse-apps-voor-peuters-en-kleuters-van-2013/

Reageer op het artikel "De beste apps voor peuters en kleuters"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!