InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Eco-kleding: Voor veel winkels nog een maatje te groot

Eco-kleding: Voor veel winkels nog een maatje te groot

In dit werkje word besproken wat eco-kleding is en waar je het kan vinden. Welke stoffen vervuilend zijn en welke niet. En de problemen rond eco-kleding. 1) Als het gaat om inspanningen op gebied van eco-kleding zijn er drie grote groepen van bedrijven. Welke houding nemen ze aan tegenover eco-kleding en wat zijn hun motieven?
De bedrijven die zeer bewust gekozen geen eco-kleding verkopen hebben vaak een prijsprobleem. Winkels die op een publiek met een kleine beurs mikken kunnen het zich niet veroorloven zulke dure kleding in hun assortiment op te nemen. Gewone katoen is al duurder dan synthetische stoffen. Katoenen kleding die voldoen aan milieu-eisen zijn nog duurder.Voor klanten met een laag inkomen (doelgroep van deze winkels) is dit niet betaalbaar.
Vb: M&S mode, Zeeman, …

In de winkels met een hogere prijsklasse en waar het imago minstens zo zwaar weegt als de prijs vinden we wel eco-kleding.
Vb: Esprit, Hennes & Mauritz, …

Verder zijn er ook nog de bedrijven waarbij eco-kleding past in het overige assortiment of de algehele bedrijfsfilosofie.
Vb: Awareness Winkel, Alver, …

2) Wat verstaat men precies onder eco-kleding?

Eco-kleding is kleding waarbij de productie van het volledige begin tot het einde verbeterd word naar het milieu toe. De kleding is vaak gemaakt van katoen die met weinig of geen bestrijdingsmiddelen is geteeld, bij de veredeling wordt geen formaldehyde gebruikt, kankerverwekkende en anderszinds schadelijke kleurstoffen en chemicaliën worden gemeden en chloor bij het bleken is taboe. Soms zijn er ook eisen aan de arbeidsomstandigheden en aan de zuivering van het afvalwater.

3) Geef een overzicht van de verschillende types textiel en hun perspectieven naar de toekomst toe.

De stoffen met het meest perspectief zijn linnen,katoen,wol en zijde indien zij milieuvriendelijker geproduceerd worden. De stoffen met het minst perspectief zijn bont, pvc en goretex. Bont is dieronvriendelijk en voor pvc en goretex zijn bij de productie sterk giftige en milieubelastende stoffen nodig. Stoffen zoals leer, suède, viscose, polyurethaan, nylon, acryl en polyester zullen pas na fikse aanpassingen in het productieproces voor milieuvrienden aanvaardbaar kunnen zijn.

4) Welke bijkomende factor –naast teelt en verwerking- speelt een rol bij de milieuvervuiling?

Het aantal transportkilometers; hoe meer transportkilometers hoe slechter voor het milieuprofiel van de kleding. Kleding die volledig in Nederland of West-Europa is gemaakt heeft de voorkeur.

5) Wat is het grote probleem bij de verloop van eco-kleding? Waar moet men op aansturen?

Het grote probleem is dat de vervuiler niet betaalt.Niet eco-kleding is goedkoper aangezien er geen extra kosten zijn om het product milieuvriendelijk te produceren. Hierdoor komt het aan op de mentaliteit van het kopende publiek en het ethisch besef van ondernemers. Men moet aansturen op een keurmerk voor kleding en een lijst van criteria voor eco-katoen. In dat geval kunnen de fabrikanten het excuus dat ze niet weten welke eisen zij aan hun toeleveranciers moeten stellen niet meer gebruiken.

6) Hoe staan jullie hier zelf tegenover?

Eco-kleding is uiteraard een uitstekend idee maar zolang het niet betaalbaar word voor iedereen zal het niet kunnen doordringen tot de volledige markt. Het is normaal dat mensen die het minder goed hebben geen 20€ meer gaan betalen aan een broek omdat deze beter is voor het milieu.
© 2007 - 2018 Kitana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Als de dagen koud zijn, groeit de behoefte naar warme kleding. Wollen kleding voldoet aan die behoefte. Er is een nadeel…
Wollen kleding, wat zijn de voordelen?Tijdens koude dagen verlangen we naar warme en behaaglijke kleding. Wollen kleding is ideaal. Wat zijn de voordelen van…
Dress for successDress for successDress for success: hoe ga je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek, wanneer je niet de middelen hebt om nieuwe kle…
Bedrijfskleding: gratis of niet?Bedrijfskleding: gratis of niet?Bedrijfskleding: Het kopen van kleding voor het werk is voor veel mensen een kostbare zaak. Maar wat mag een bedrijf nu…
Voordelige kleding en schoenen: tipsVoordelige kleding en schoenen: tipsKleding en schoenen kopen kunnen een dure aangelegenheid zijn. Vooral wanneer het shoppen van mode een hobby is kan het…

Reageer op het artikel "Eco-kleding: Voor veel winkels nog een maatje te groot"

Reacties

Costa, 30-05-2011 11:56 #3
Geachte ik ben en starter die in de kleding gat en zou willen informatie over u product in de maten wat en niet kan met mijn project? ik heb en nieuw gadget bedacht waar ik en teken model heb laten vast legen in een model bureau zo als en octrooi, en ben ook bezig met unizo belgie voor alles perfect af te werken daarom mijn schrijven aan jullie, gr costa Reactie infoteur, 10-12-2011
Beste,

Ik vrees dat ik u hier niet mee kan helpen. Ik heb dit werk geschreven als student creatie en mode, ik ben zelf niet werkzaam in deze sector. Alleszins heel veel succes met uw project!

Vriendelijke groeten

Daan, 12-08-2008 17:43 #2
Hallo, ik ben gek op leer: zou graag een leren broek willen, maar alleen als er eco-keurmerk van is. Is dit er? Zoja, waar wordt dit verkocht?

Jeannine, 30-08-2007 09:36 #1
Waar een wil is is een weg!

Inkopers van winkels moeten bewust om gaan met dit gegeven, en eco en ook fair trade gemaakt is nog beter!

Naast eco kleding zijn nu ook sneakers op de markt met een FSC keurmerk voor de zool als eerste in de wereld
De rubber voor de zool komt uit het binnenland van Sri lanka van eer fair trade en milieuvriendelijke plantage.
De sneaker zelf wordt gemaakt in een fair trade fabriekje in Sialkot Pakistan. www.ethletic.nl en www.fairdealtrading.nl

Infoteur: Kitana
Gepubliceerd: 15-03-2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 3
Schrijf mee!