InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Vuurwerk spreekbeurt; wat moet je weten?

Vuurwerk spreekbeurt; wat moet je weten?

Vuurwerk spreekbeurt; wat moet je weten? Als jij een spreekbeurt over vuurwerk wilt houden, dan kun je natuurlijk veel vertellen over de soorten vuurwerk die er bestaan. Hier kun je zeker een kwartier en zelfs een half uur mee vullen, want er is ontzettend veel verschillend vuurwerk. Tijdens een vuurwerk spreekbeurt is het wel belangrijk dat je informatie vertelt die anderen nog niet weten, en de meeste soorten vuurwerk zijn vaak toch wel bekend. Wat kun je nog meer verwerken in je vuurwerk spreekbeurt?

Wat is vuurwerk eigenlijk?

Je kunt je vuurwerk spreekbeurt goed beginnen door te vertellen wat vuurwerk nu eigenlijk is. Vuurwerk bestaat uit meerdere elementen, als buskruit en diverse chemische stoffen. Eigenlijk zijn het bommen die exploderen als zij in brand worden gestoken. Natuurlijk worden er wel bijzondere elementen aan toegevoegd, om te zorgen voor kleur en het spetterende effect.

De gevaarlijkste soort vuurwerk

Het is niet aan te raden om in je vuurwerk spreekbeurt alle soorten vuurwerk op te noemen. Er zijn namelijk duizenden soorten vuurwerk, zowel gevaarlijke als minder gevaarlijke soorten en als je alle soorten in je vuurwerk spreekbeurt wilt noemen, dan ben je zeker een paar dagen bezig. Daarom kun je het beter houden op de gevaarlijkste en de minst gevaarlijke soort. De minst gevaarlijke soort is natuurlijk het kindervuurwerk, als sterretjes, dat werkt met zogeheten koud vuur. Als het vuur van de sterretjes op je hand komt, dan voel je geen hitte, zoals bij echt vuur wel het geval is. De gevaarlijkste soort vuurwerk is de mortierbom. Deze gigantische bom mag niet zomaar door iedereen worden aangestoken, maar alleen door mensen die hiervoor getraind zijn. De mortierbom geeft een vreselijke knal en heeft heel veel kleur in de lucht.

Hoe werkt een mortierbom?

Een mortierbom is niet zomaar een vuurpijl die in één keer de lucht in gaat. Het zit eigenlijk best ingewikkeld in elkaar. Daarom, en omdat de mortierbom de gevaarlijkste soort vuurwerk is, is het heel boeiend om in je vuurwerk spreekbeurt te vertellen hoe de mortierbom precies werkt. De mortierbom werkt in zeven stappen.

Stap 1: De lont

Op de eerste plaats wordt de lont aangestoken. Het vuur van de lont komt bij het buskruit terecht, waardoor dit vlam vat en de lucht in schiet.

Stap 2: De sterren

Als het eerste buskruit de lucht in is geschoten, dan blijft de lont branden. De mortierbom heeft namelijk verschillende lagen, welke niet tegelijk maar juist na elkaar de lucht in schieten. In de bovenste laag van de mortierbom zitten de sterren, welke dus pas worden aangestoken door de brandende lont wanneer het eerste deel van de bom zich al in de lucht bevindt. De sterren zijn gemengd met kleurstoffen voor kleurrijke effecten.

Stap 3: De eerste ontploffing

Als de laatste sterren de lucht in worden geschoten, ontploffen de eersten al in de lucht.

Stap 4: De tweede ontploffing

Nadat het eerste deel van de mortierbom is ontploft, volgt de tweede ontploffing. Tussen de twee ontploffingen zit een paar seconden.

Stap 5: De laatste sterren

Pas in deze stap wordt de laatste laag van de mortierbom de lucht in geschoten. Deze laag bestaat eveneens uit sterren in verschillende kleuren.

Stap 6: Alle sterren in de lucht

Na het ontsteken van de laatste sterren bevinden alle sterren zich nu in de lucht, waar zij binnen heel korte tijd voor een groot spektakel gaan zorgen. De mortierbom, en de lont, branden nu niet meer.

Stap 7: Explosie

De laatste stap is natuurlijk de enorme ontlading van alle delen van de bom die zich nu in de lucht bevinden. De sterren, die in twee aparte delen van de bom zitten, ontploffen na elkaar. Hierdoor ontstaat er een langer effect vol flitsen en kleuren.

De geschiedenis van vuurwerk

Leuke informatie om in je vuurwerk spreekbeurt te verwerken, is wel waar vuurwerk eigenlijk vandaan komt en hoe lang het al bestaat. Vuurwerk bestaat al langer dan de jaartelling, namelijk circa 2200 jaar. Vuurwerk is ook zeker niet altijd iets geweest dat vooral gebruikt werd bij feestelijke gelegenheden. De Chinezen hebben vuurwerk ontworpen en gebruikten het om kwade geesten te verdrijven. In de middeleeuwen werd vuurwerk pas in Europa bekend. In die tijd werd het vuurwerk niet alleen meer ingezet om kwade geesten te verdrijven, maar voornamelijk als wapen in oorlogen. Deze vuurwerkbommen hadden dan ook het vermogen om hele muren te doen instorten. Een mislukte poging om een heel parlementsgebouw op te blazen met vuurwerk heeft ervoor gezorgd dat vuurwerk als iets feestelijks werd gezien. In het jaar 1605 werd geprobeerd dit parlementsgebouw in Londen met de grond gelijk te maken. Dit mislukte, waarna ieder jaar vuurwerk werd afgestoken om deze mislukking te vieren. Zo werd vuurwerk dus verbonden aan feestelijke zaken in plaats van aan kwade geesten en oorlogen.

Buskruit voor kleur

Veel mensen weten niet hoe de kleur in vuurwerk komt, dus dat is heel goed om te vertellen tijdens je vuurwerk spreekbeurt. In het verleden had vuurwerk namelijk geen kleur, alleen maar de kleur van de explosie als de vuurwerkbom ontplofte. Het buskruit zorgt voor de vele kleuren die terug te vinden zijn in vuurwerk. Zowel de kleuren als de bijzondere effecten in de lucht worden veroorzaakt door het buskruit dat in het vuurwerk verwerkt is.

Waarvoor wordt vuurwerk gebruikt?

Vuurwerk wordt niet alleen gebruikt voor feestelijke gelegenheden, als met Oud & Nieuw en bijvoorbeeld de afsluiting van de kermis. Ieder jaar worden er verschillende vuurwerkshows georganiseerd, de grootste in Scheveningen, en vuurwerk wordt ook gebruikt als noodsignaal door schepen die in nood verkeren op zee.
Gerelateerde artikelen
Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken tijdens oud en nieuw met vuurwerk. Het kabinet heeft in 2014 preventiemaatregelen…
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Wat is illegaal vuurwerk?Er kunnen verschillende redenen zijn waarom vuurwerk wordt gezien als illegaal. In Nederland is het niet alleen verboden…
Vuurwerk, kleurtjes in de luchtVuurwerk, kleurtjes in de luchtHet enige moment in het jaar dat we het zien is vanaf 12 uur ís nachts op 31 december; vuurwerk! Mooie kleuren, harde kn…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vuurwerk spreekbeurt; wat moet je weten?"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 08-04-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Schrijf mee!