InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Notre dame de Paris (boekbespreking)

Notre dame de Paris (boekbespreking)

Notre dame de Paris (boekbespreking) Notre dame de Paris is het boek dat Victor Hugo schreef in 1831 dat zich bijna volledig afspeelt rond de Notre dame de Paris. Dat het leven vertelt van 'le soneur des cloches' Quasimodo, zijn adoptie vader Frollo en hun liefde voor de beeldschone Esméralda.

de hoofdstukken

Hoofdstuk 1

Er is een groot feest om de koning en het feest van de gekken te vieren. In "la Cité" is er een mysterie die is bedacht door Gringoire. Normaal gezien moeten de mensen wachten op het mysterie tot de Vlaamse delegatie arriveert maar ze kunnen niet wachten en beginnen toch. Maar helaas is het spektakel veel te serieus en moeilijk en worden de mensen verveeld. Wanneer de Vlaamse delegatie arriveert zijn ze teleurgesteld dat er geen ambiance is dus stellen ze een wedstrijd voor om de paus van de gekken te kiezen. Ze verzamelen een groep mensen en iedereen moet om de beurt zijn raarste gezicht tonen en diegene die het meest lelijke gezicht trekt is de winnaar. Quasimodo, de klokkenluider van de Notre Dame wint de wedstrijd en iedereen is verrast dat dit zijn eigen gezicht is. Quasimodo wordt op een soort van troon door de straten van Parijs gedragen en hij is blij dat hij voor één keer in het middelpunt van de belangstelling staat.

Hoofdstuk 2

Gringoire is aangetrokken door een vuur omdat hij het koud heeft. Op deze plaats is een zigeunerin aan het dansen , Esméralda. Ze danst samen met haar geit, Djali om geld te verdienen want ze heeft geen ouders meer. Claude Frollo de aartsdiaken is ook daar en roept dat ze een heks is maar hij wordt afgeleid door zijn adoptie zoon, Quasimodo die aankomt met heel de stoet. Esméralda loopt weg voordat de gemene Frollo haar te pakken kan krijgen en Grigoire besluit van haar te volgen omdat hij geen eten heeft en hoopt dat zij er wel heeft. Wanneer hij haar volgt hoort ze een schreeuw van Esméralda die wordt aangevallen door Quasimodo en een andere dan nog onbekende man ( Frollo). Phouebus de Châteaupers redt haar. Gringoire verliest zijn weg in “ la cours des Miracles” ( plaats voor zigeuners) en voor hen is hij een indringer die moet trouwen met een van hen. Esméralda biedt zich aan maar alleen om hem te helpen.

Hoofdstuk 3

Quasimodo wordt gearresteerd omdat hij heeft geprobeerd Esméralda te ontvoeren. Hij wordt ondervraagd door meester Floridan Barbedienne die net zoals Quasimodo doof is. Messire Robert d’Estouteville weet dat zijn collega doof is en probeert de situatie te redden. De mensen in de zaal vinden het gewoon hilarisch dat ze beiden elkaar niet begrijpen. Meester Floridan wordt woest en veroordeeld Quasimodo tot één uur op de schandpaal en 10 zweepslagen. Quasimodo die niet weet wat hij fout heeft gedaan ziet Esméralda en begrijpt dat het voor haar is dat hij wordt gestraft. Esméralda helpt hem en heeft hem eten en drinken.

Hoofdstuk 4

De rijke erfgenamen van Parijs verzamelen zich bij de weduwe Aloise de Gondelaurier en haar dochter Fleur-de-Lys. Ook Phoebus haar verloofde is daar. De vrouwen praten over de zigeunerin die op de straat danst voor hun huis en tot ieders verrassing herkent ze Phoebus die naar hem toegaat. Fleur-de-Lys is jaloers. De aartsdiaken kan Esméralda maar niet vergeten en stelt een hele hoop vragen aan de ‘man’ van haar, Gringoire.

Hoofdstuk 5

Jehan Frollo de broer van Claude Frollo heeft een lege portemonee en besluit om zijn rijke broer eens te gaan bezoeken. Hij is niet daar, hij is misschien in zijn cel onder de daken van de Notre Dame. Claude Frollo roept met een luide stem mysterieuze woorden met nog steeds de gedachte aan Esméralda. Wanneer hij zijn broer ziet stopt hij en zegt hij dat hij de procureur van de koning verwacht waarmee hij een oplossing moet zoeken voor de zigeunerin. Jehan moet zich dus verstoppen, maar niets voor niets. Met het geld dat hij heeft gekregen van zijn broer gaat hij iets drinken met Phoebus, die vertelt dat hij een afspraak heeft met Esméralda. Helaas heeft de aartsdiaken dit ook gehoord en besluit geld te geven aan Phoebus dat hij kan geven aan la Falourdel ( baas van het ‘ hotel’) op voorwaarde dat hij bewijst dat hij echt een afspraak heeft met haar. Toen ze daar waren verstopte Frollo zich en luisterde het gesprek af. Esméralda vertelt dat ze echt van Phoebus houdt maar hij wil alleen maar seksueel contact. Plots duikt de aartsdiaken op en steekt Phoebus neer en Esméralda valt flauw.

Hoofdstuk 6

Esméralda wordt van hekserij beschuldigt. Ze wordt ondervraagt en ook haar geit, Djali. Na al de martelingen geeft ze toe. Frollo zegt haar dat hij haar kan redden en verklaart zijn liefde voor haar. Esméralda daarentegen vertelt dat ze van Phoebus houdt. Op de dag van de executie herkent ze Phoebus die niet dood is. Frollo en Fleur-de-Lys zijn verveeld met de zaak. Gelukkig redt Quasimodo de zigeunerin en ze blijft in de kathedraal wat een soort van plaats is waar geen justitie geldt.

Hoofdstuk 7

De aartsdiaken is nog steeds woedend door de afwijzing van de zigeunerin en hij weet dat ze veilig is in de kathedraal. Quasimodo geeft een fluitje aan Esméralda voor als er gevaar zou dreigen. In de nacht gaat Frollo een bezoekje brengen aan Esméralda, ze blaast op haar fluitje en Quasimodo komt. Quasimodo durft echter niks doen tegen zijn vader. Frollo is weer al eens vol woede en jaloezie.

Hoofdstuk 8

Frollo heeft een duivels plan bedacht. De inwoners van “La cour des Miracles” (zigeuners) mogen de kathedraal aanvallen om haar te redden en mogen zelfs goud stelen. Het is echt een massamoord tijdens de aanvaal. Quasimodo gooit met allemaal projectielen op de mensen en hij mist nauwelijks. Maar de mensen stoppen niet ook Jehan Frollo zit tussen de bende en sterft er zelfs. Gringoire vlucht en de aartsdiaken dwingt hem te volgen maar eerst gaan ze Esméralda redden. Ook Phoebus zoekt Esméralda maar vindt een lege kathedraal.

Hoofdstuk 9

Claude Frollo en Grignoire zeggen tegen Esméralda dat ze haar willen reden. Er is namelijk een boot klaar om te vluchten. Frollo dwingt Esméralda te kiezen tussen de dood of hem. Ze kiest de dood. Dankzij een klein sokje vindt Esméralda haar moeder terug, Agnès . Angnès probeert haar nog te redden van de soldaten maar het is te laat. De beul doet een koort rond haar nek. Quasimodo die het nieuws verneemt is zo boos dat hij zijn vader van de kathedraal afduwt en hij verdwijnt. Een jaar later vindt iemand restanten terug van 2 lichamen één van een vrouw met een koord rond haar nek en een ander skelet van iemand met heel wat misgroeingen.
© 2011 - 2018 Mvg2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Notre-Dame de Paris en de nieuwe klokkenNotre-Dame de Paris en de nieuwe klokkenDe Notre-Dame de Paris is een beeldbepalend pand van de Franse hoofdstad. Wie een stedentrip naar Parijs maakt heeft de…
Wie was Victor Hugo?Wie was Victor Hugo?Victor Hugo kennen velen als schrijven en dan m.n Les Miserables en nog alleen maar omdat het als musical wereldwijd een…
Goedkope hotels ParijsGoedkope hotels ParijsParijs wordt ook wel gezien als de stad van de liefde. Geen wonder dat veel mensen graag een stedentrip naar Parijs will…
Paris en Chartres - 2 maal de Notre DameDe meeste mensen kennen de Notre Dame in Parijs, vooral ook omdat er een Walt Disney film over opgenomen is. De "Klokken…
Le Marais in ParijsDeze wijk is onlosmakelijk verbonden met de Franse Revolutie. In 1789 heeft Lodewijk XVI de situatie niet meer in de han…
Bronnen en referenties
  • " notre dame de paris " par Victor hugo

Reageer op het artikel "Notre dame de Paris (boekbespreking)"

Infoteur: Mvg2011
Gepubliceerd: 10-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!