InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Samenvatting 'Het oog van de Engel' van Nelleke Noordervliet

Samenvatting 'Het oog van de Engel' van Nelleke Noordervliet

Samenvatting 'Het oog van de Engel' van Nelleke Noordervliet Dit artikel gaat over het boek 'Het oog van de engel' van Nelleke Noordervliet. Het verhaal gaat over Elisabeth Lestevenon, die samen met haar zusje Maaike en haar vader in Haarlem woont. Dankzij haar vader weet Elisabeth veel over wetenschap, literatuur en filosofie. In deze samenvatting staan een korte inhoud en een uitgebreide persoonlijke reactie. Het is niet mijn bedoeling dat je alles letterlijk overneemt en als je dat wel doet ben je er zelf verantwoordelijk voor!

Korte Inhoud.

De vader van Elisabeth verspreidt pamfletten voor de patriotten, die tegen de Oranjegezinden vechten. Het wordt daardoor te gevaarlijk voor hem in Nederland, dus besluiten ze te vluchten naar familie in Frankrijk. Ze komen terecht bij Maître Mounier de Bresse in Saint-Omer. Op een dag sterft haar vader aan een hersenbloeding en wil Elisabeth zijn werk overnemen (het drukken van pamfletten en het verspreiden ervan), maar ze wordt niet serieus genomen omdat ze een vrouw is. Hierdoor kan ze de huur niet meer betalen. Als ze een keer flauwvalt langs een weg neemt een boer haar mee naar zijn huis. Daar komt ze er achter dat Maître Mounier een bastaardkind heeft en de boerin betaalt om ervoor te zorgen. Daarmee chanteert ze hem om hem over te halen Maaike en haar te laten blijven. Daarvoor wil hij wel met haar naar bed. Elisabeth krijgt steeds meer last van haar linkeroog, dat uitpuilt omdat er een tumor achter zit. Ze slikt opiumpillen tegen de pijn. Op een bijeenkomst in het huis van Maître Mounier ontmoet ze arts Dieudonné Doppet, die strijdt voor de omverwerping van de monarchie (het is dan 2 jaar voordat de Franse REvolutie begint).

Doppet gaat daarna experimenten uitvoeren en na de pauze vraagt hij of Maaike mee wil werken aan een experiment. Hij brengt haar in trance en zij zegt iets. Iedereen is verbaasd omdat ze doof is en dus niet kan praten. Doppet biedt aan om Maaike en Elisabeth mee te nemen en onderweg experimenten te tonen aan het publiek. Elisabeth speelt in het eerstvolgende experiment voor dove. Ze doet alsof ze in trance raakt en zegt dan allemaal bijbelse dingen. Dit heeft zo'n succes dat ze voortaan voor apocalyptische engel doorgaat, met een oog waar iedereen van onder de indruk raakt. Doppet en Elisabeth krijgen een vage relatie, ze vergelijken zichzelf met Apollo en Kassandra. Elisabeth haat Doppet, maar tegelijkertijd houdt ze van hem. Maaike wordt naar een doveninstituut gebracht, waar ze kan communiceren met mensen die ook doof zijn en waar ze dingen leert. Ze komen op een gegeven moment aan bij Hornmann in Parijs. Deze verkarcht Elisabeth en doet alsof Doppet er vanaf weet. Dit blijkt niet zo te zijn. Als Elisabeth hem (Hornmann) tijdens een 'experiment'(het is meer een sort show geworden) aanvalt wordt hij kwaad en stuurt hij hen weg. Het hongerige volk in Parijs komt in opstand en Elisabeth en Doppet lopen mee in de stoet. Ze raken elkaar echter kwijt en Lebrun (het voormalige hulpje van Dopet, waarschijnlijk hadden ze een relatie) komt om. Doppet geeft zichzelf de schuld.

Hierna gaan Elisabeth en Doppet uit elkaar. Doppet wordt generaal en Elisabeth gaat bij een oude vriendin in huis wonen en werken. Haar oog wordt echter steeds erger. Zo erg zelfs, dat ze het niet meer dicht kan krijgen. Het gaan helemaal ontsteken. Als zij voelt dat het bijna gedaan is stuurt ze Doppet een brief met het verzoek of hij wil komen. Hij komt en verwijdert het oog. Hij zegt tegen haar dat hij wist dat ze zou sterven vanaf het moment dat hij haar voor het eerst zag. Ze zegt dat ze geen pijn meer heeft en sterft in haar slaap, terwijl Doppet naast haar in een stoel slaapt.

UPR

Onderwerp.

Het onderwerp is volgens mij de manier waarop de Franse Revolutie begon en hoe het leven in de verschillende bevolkingslagen was. Ik vind dit onderwerp best interessant. Ik had verwacht dat er iets meer zou gebeuren, dit was niet zo. Het onderwerp ligt niet in mijn belevingswereld, maar ik denk er heel soms wel eens over na, als ik er iets over gelezen heb bijvorbeeld. Ik ben er wel anders over gaan denken. Ik had namelijk wel gedacht dat de mensen toen heel godsdienstig waren, maar niet zo erg als in dit boek besproken wordt.
Het onderwerp is redelijk goed uitgewerkt, zo merk je bijvoorbeeld door heel het boek heen dat er iets dreigt te gebeuren, wat heel groot kan gaan worden, maar dat gebeurt pas op ongeveer driekwart van het boek. Daarna wordt er echter niet bijzonder diep op ingegaan, alsof de wereld van Elisabeth er volledig buiten staat. Ik heb wel eens een boek over de Franse Revolutie gelezen, maar dat ging meer over een persoon dat middenin de Franse Revolutie stond en er ook actief mee te maken kreeg. Ik kreeg het idee dat de hele revolutie Elisabeth voor het grootste gedeelte is ongaan, behalve in het gedeelte waarin ze meelopt in de stoet.

Gebeurtenissen.

Ik vind het moment dat ze meelopen in de stoet het belangrijkst, omdat je daar merkt dat de revolutie écht is begonnen. Er is goed beschreven wat zij daarbij voelt en wat er precies gebeurt.
Haar gedachten en de gedachten van Doppet spelen de belangrijkste rol, de gebeurtenissen lijken maar bijzaak. Ik vind dat het verhaal hierdoor soms een beetje langdradig wordt. De gebeurtenissen volgen wel logisch op elkaar en doodat de personages heel goed worden uitgelegd is hun handelen makkelijk te verklaren.
De gebeurtenissen zijn wel geloofwaardig, maar meestal niet echt boeiend. Het zou makkelijk echt gebeurd kunnen zijn. Het moment dat haar oog eruit wordt gehaald en ze zegt: "Ik heb geen pijn meer" vond ik het indrukwekkendst.

Personages.

Elisabeth is niet echt een heldin, ze doet niet uitzonderlijk dappere dingen of zoiets. Ik vind het wel goed van haar dat ze een beetje opkomt voor haar eigen rechten (ookal is ze vrouw en kijken mannen op haar neer, ze is vaak slimmer dan zij). Je leert haar heel goed kennen, wat ze wel en niet leuk vindt kom je precies te weten. De personages zijn beslist levensecht, zoals ik eerder heb gezegd zou het verhaal makkelijk echt gebeurd kunnen zijn. Elisabeth vind ik best sympathiek, maar Doppet en Lebrun niet echt. Doppet omdat hij eigelijk vooral aan zichzelf denkt en Lebrun omdat hij seks heeft met oude mannen om aan informatie te komen. De beslissingen van de personen zijn wel aanvaardbaar, ik weet niet of ik het zelfde had gedaan als ik in die situatie had gezeten, maar het is wel begrijpelijk wat de personages doen.
De personages zijn soms voorspelbaar, maar soms ook niet. Dit leest wel prettig omdat je wel een beetje weet waar je aan toe bent dan, maar dat er ook een keer verrassende dingen in zitten.

Opbouw.

Het verhaal is niet echt moeilijk van opbouw, niet veel flashbacks of zoiets. Het verhaal is ook niet echt spannend. Er zijn wel een aantal open plekken. Je ziet de gebeurtenissen door de ogen van Elisabeth en soms door die van Doppet, dit is wel een interessante manier van schrijven, maar soms heb je het niet echt door dat er van persoon wordt gewiseld. Aan het einde is eigenlijk alles wel duidelijk geowrden, dat vind ik altijd wel prettig.

Taalgebruik.

Het taalgebruik is redelijk makkelijk, maar soms zitten er wel moeilijke zinnen tussen. Elisabeth en Doppet zijn namelijk allebei niet dom en gebruiken soms wel termen die niet echt makkelijk te begrijpen zijn. Er zi best veel beschrijving in verhouding tot de dialogen, misschien een beetje te veel beschrijving. De tekst leverde verder niet echt grote problemen op. Soms wordt er wel een Franse term gebruikt die ik dan niet begrijp. Het taalgebruik past wel goed bij de personages.
© 2006 - 2019 Ridepi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het feest van Maria BoodschapHet feest van Maria BoodschapNegen maanden voordat Jezus Christus geboren werd kreeg Maria een bezoek van de Engel Gabriël. Gabriël werd als Hemelse…
Boekverslag: Karel en de ElegastHier vindt u het boekverslag van Karel en de Elegast. Dit is een oud middeleeuws verhaal dat bewaard is gebleven en vert…
recensieHet Masker - Dean Koontz (recensie)Een prachtige blonde engel landt op aarde. Het tienermeisje kent geen familie, weet niets van een verleden en zoekt naar…
Blaue Engel LabelBlaue Engel LabelDe Blaue Engel is het oudste en eerste milieu-gerelateerd label voor producten en diensten ter wereld. Het is ontstaan i…
Je bent een engel; Wouter StipsrecensieJe bent een engel; Wouter StipsVan de hand van beeldend kunstenaar Wouter Stips verscheen het kleurige platenboek Je bent een engel. Een boek om vrolij…

Reageer op het artikel "Samenvatting 'Het oog van de Engel' van Nelleke Noordervliet"

Infoteur: Ridepi
Gepubliceerd: 05-12-2006
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!