InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Nicci French: Losing You of Verloren

Nicci French: Losing You of Verloren

Nicci French: Losing You of Verloren Losing You of de nederlandse titel Verloren is een boek geschreven door Nicci French. Het boek gaat over een vermist meisje Charlie die opeens spoorloos verdwenen is. Niemand weet waar ze is, maar ze heeft wel gewoon haar krantenwijk gedaan. Is ze weggelopen of is er toch meer aan de hand? En waarom doet de politie niks, behalve ondervragen?

Samenvatting van het boek

Nina Landry is een vrouw die woont op Sandling Island met haar twee kinderen. Charlie, haar dochter, is verdwenen op de dag van haar moeders 40e verjaardag en de dag dat ze met z'n allen, inclusief Nina's nieuwe vriend Christian, op vakantie zouden gaan. Iedereen is op de surpriseparty behalve Charlie. Charlie is niet te bereiken. Charlie was bij vriendinnen blijven slapen en had daarna een krantenwijk gedaan. Eenmaal thuis komt Jackson, Charlie's zus, ermee dat er spullen weg zijn uit de badkamer, het lijkt er dus op dat ze weg is gelopen. Met behulp van Ashleigh, een vriendin van Charlie, komt Nina in contact met Charlie's geheime vriend Jay Birche. Nina komt erachter dat het slaapfeestje helemaal niet zo leuk was, Charlie kreeg alcohol in haar drankje en heeft overgegeven en is bewusteloos geraakt. Charlie is toch maar kranten gaan bezorgen, maar heeft dat niet afgemaakt.

Nina is ondertussen ook boos op de politie, omdat die alleen maar verklaringen afnemen en geen actie ondernemen. Charlie zet kruisjes in haar agenda bij de tijd van de menstruatie, maar die kruisjes stoppen op een gegeven moment, maar dat zou dan niet van Jay zijn, omdat Nina uit hem krijgt dat ze nooit seks gehad hebben. Nina en Jay gaan naar de plek waar ze vaak kwamen, hier vinden ze Olivia Mullen een vriendin van Charlie. Zij ligt dood in een boot. In Rory's auto vindt Nina de sjaal van Charlie. Ze verdenkt Rory van de verdwijning van haar dochter, omdat hij boos was dat hij zijn kinderen niet gezien heeft met Kerst. Rory bekent dat hij Charlie nog even heeft gesproken tijdens haar krantenwijk. Nina komt er dan achter dat Charlie naar bed is geweest met Eamonn, een gothiczoon van Nina's vrienden Rick en Karen.

Nina doet heel veel in vergelijking met de politie, ze gaat naar strandhuisjes. Ze verdenkt Rick, omdat hij raar reageerde toen ze zei dat Charlie verdwenen was. Ze haalt haar zoontje Jackson dan ook snel weg bij Rick en Jackson vertelt haar dat Rick een getijdenboekje gekocht heeft. Ze achtervolgt Rick en belt de ambulance en politie als Rick uitstapt. Ze slaat Rick neer en loopt naar een bijna-onderwater-staande bunker. Hier vindt ze Charlie vastgebonden en ze krijgt haar met moeite los. Ze beademt Charlie op het strand. Ze probeert ook Rick nog te helpen, maar tevergeefs. Hij wordt opgeslokt door de golven. Nina is er zelf ook niet goed aan toe, maar ze overleeft het wel net als haar dochter Charlie. Rick overleeft het drama echter niet. Rick wilde Charlie vermoorden omdat zij wist tussen de verhouding tussen Olivia Mullen en Rick die was ontstaan tijdens het zomerkamp.

Belangrijkste personages in het boek

  • Nina Landry - de moeder van Charlie. Zij gaat op onderzoek uit naar de verdwijning van haar dochter Charlie.
  • Charlie - Zij heeft een surpriseparty georganiseerd voor haar moeder, maar ze is er zelf niet bij. Ze blijkt ontvoerd te zijn door Rick en wordt nog maar net op tijd gered door haar moeder.
  • Jackson - Het zoontje van Nina en dus de broer van Charlie.
  • Rick - een schijnbare vriend van Nina, maar hij blijkt Charlie ontvoerd te hebben omdat zij wist tussen de verhouding tussen hem en Olivia Mullen
  • Olivia Mullen - Rick had een verhouding met haar en wilde niet dat dit uitkwam. Zij is vermoord teruggevonden op een boot.
  • Jay Birche - de vriend van Charlie, haar moeder Nina wist hier niks van.

Over Nicci French

Nicci French is geen echte naam, het is een mengsel van het schrijversechtpaar Nicci Gerrard en Sean French, wat dus samen Nicci French maakt. Ze werken samen en hebben daar grote successen mee behaald.

Boeken van Nicci French (de eerste naam is de nederlandse titel en de tweede de Engelse):
  • Het geheugenspel of The Memory Game
  • Het veilige huis of The Safe House
  • Bezeten van mij of Killing me Softly
  • Onderhuids of Under the Skin
  • De rode kamer of The Red Room
  • De bewoonde wereld of Land of the Living
  • De verborgen glimlach of Secret Smile
  • Vang me als ik val of Catch me if I Fall
  • Verloren of Losing You
  • Tot het voorbij is of Until it's Over
  • Wat te doen als iemand sterft of What To Do When Someone Dies
  • Medeplichtig of Complicit

Mening over het boek

Over het algemeen vind ik de boeken van Nicci French erg goed. Je kan je eigenlijk altijd wel verplaatsen in de hoofdpersoon en ook nu is dat weer zo. Je zou er toch niet aan moeten denken dat je dochter vermist wordt en dat de politie er niks aan doet! Doordat je jezelf kan spiegelen in de hoofdpersoon wordt het een heel spannend boek die je in één zucht uitleest. Voor iedereen die van een beetje spanning houdt zeker een aanrader, net als de andere boeken van Nicci French!

Lees verder

© 2009 - 2018 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Literaire thrillers: schrijvers & boekenDe literaire thriller is een genre dat behoorlijk in opkomst is. Steeds meer boeken krijgen het label "literaire thrille…
Secret Smile of de Verloren GlimlachSecret Smile of de verborgen glimlach is alweer het zevende boek van het schrijversduo Nicci Gerrard en Sean French. Dit…
recensieMedeplichtig van Nicci French: boekrecensieMedeplichtig van het schrijversduo Nicci French is een spannende thriller zoals we van het echtpaar gewend zijn. In dit…
Killing me Softly of Bezeten van MijKilling me Softly of Bezeten van MijKilling me Softly en Bezeten van Mij zeggen eigenlijk al een beetje waar het boek over zou gaan. Een vrouw wordt verlief…
recensieBoekrecensie: Nicci French - Tot het voorbij isTot Het Voorbij Is gaat over zeven twintigers en dertigers die samen in één huis vertoeven. Astrid krijgt een fietsongel…
Bronnen en referenties
  • www.niccifrench.nl

Reageer op het artikel "Nicci French: Losing You of Verloren"

Infoteur: Mellie
Laatste update: 06-11-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Special: Nicci French
Schrijf mee!