InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boek: Marisha Pessl ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’

Boek: Marisha Pessl ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’

Boek: Marisha Pessl ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’ Marisha Pessl (1977) is een Amerikaanse schrijfster. Haar debuutroman ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’ werd geprezen voor de combinatie van spanning en litteraire kwaliteiten. Nadien schreef ze ook nog 'Nachfilm', die het verhaal vertelt over Scott McGrath, die na de vermeende zelfmoord van Ashley Cordova, die onderzoek doet naar heer familie en meer bepaald haar vader.

Gegevens

  • Titel: Calamiteitenleer voor gevorderden
  • Oorspronkelijke titel: Special Topics in Calamity Physics
  • Auteur: Marisha Pessl
  • Eerste druk: 2006

Samenvatting

Wanneer Blue samen met haar vader verhuist naar Stockton, komt ze als nieuwe studente terecht in de eliteschool St.Gallway. vrij snel wordt ze uitgenodigd bij Hannah, de docente filmkunde. Ze organiseert zondagse soirees, waar op een select groepje van studenten is uitgenodigd. Blue is wel welkom bij Hannah, maar wordt daarom niet onmiddellijk geaccepteerd door de studenten : Charles, Jade, Milton, Nick en Lu. Ook wel samen de Bluebloods genoemd. Langzaam aan verbetert de relatie tussen hen. En Blue vindt het dan ook fijn om in hun aanwezigheid te zijn.

Alles verandert echter wanneer Smoke Harvey, een vriend van Hannah en een tijdje later Hannah zelf sterven. Toevallig of moet hier over moord worden gesproken? Gedreven om haar gelijk te bewijzen gaat Blue alles onderzoeken, met of zonder de steun van haar vrienden.

Hoofdpersonen

Blue Van Meer

De hoofdpersoon van het verhaal, Ze is een optimistisch 16 jarig meisje, die samenwoont met haar vader en wiens moeder gestorven is. Ze is voor haar leeftijd heel belezen en heeft een opvallende intelligentie voor die leeftijd.

Pap

Gareth Van Meer, hij is de vader van Blue, die ook nog een aantrekkelijke en verstandige man is. Na zijn carrière als hoogleraar politicologie en wereldorde "conflictoplossingen in de derde wereld" had hij genoeg naam gemaakt om overal gastdocent te zijn bij een vakgroep politicologie.

Hannah Schneider

De mysterieuze 44 jarige docente filmkunde van Blue.

De Bluebloods

De groep bestaat uit vijf jongeren. Charles is de knappe jongen. Jade is de knappe vrouwelijke versie. Nigel, was de gewone, onopvallende jongen. Milton, die er veel ouder uitziet dan dat hij is met een zuidelijk accent. En Leulah of ook wel Lu genoemd.

Zach Sodenburgl

Jongen die verliefd is op Blue. '(..) de jongen die leek op een kantine, zo rechthoekig en helder verlicht dat er nergens een pikant donker hoekje of spannend geheim was (...) Je kreeg geen enge schaduw op zijn muur tevoorschijn getoverd, hoe hard je dat ook probeerde.' (blz 216)

Structuur

Het boek bestaat uit 3 delen en 36 hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft de naam van bekende boeken, zoals bijvoorbeeld 'Othello', 'Wuthering heights', 'Moby Dick' en 'A room with a view'. Er zitten ook tekeningen in, die Blue heeft getekend.
Het heeft een open einde.

Thema

  • Wordt het lot bepaald door de grillen van zijn omgeving of door zijn vrije wil ? (blz. 249)
  • We bevinden ons in een straal van volstrekte blindheid voor de ware aard der dingen. (blz. 280)

Symbolen en motieven

  • Vaderliefde : 'Haar vader was het enige dat Blue nog had en dat koesterde ze dan ook enorm.
  • Jaloersheid : De jongeren strijden elk op hun manier om de volle aandacht te krijgen van Hannah en hebben het er dan ook moeilijk mee als een ander met de eer gaat lopen. 'Het was net een troep uitgehongerde leeuwen in een dierentuin waarvan er eentje apart wordt genomen om gevoed te worden.' (blz. 112)
  • Betrouwbaarheid/twijfel : Blue heeft moeite met het geloven van de verhalen van Jade over Hannah en ook over de dingen die Hannah vertelt over de Bluebloods.

Tijd en plaats

Het verhaal gaat over een schooljaar, namelijk het jaar waarin Blue afstudeert. Alles speelt zich af in het dorpje Stockton, Noord-Carolina, USA.

Perspectief/Vertelwijze

Het verhaal is een personale vertelsituatie. De ik-figuur = Blue Van Meer

Evaluatie

Volgens mij ben je compleet pro of contra dit boek. Wat je meestal tegenkomt met een boek dat een hype is. De eerste driehonderd pagina's blijven maar hangen rond het wel of niet accepteren van Blue in het elite-clubje van Hannah: de Bluebloods. Wanneer Hannah overlijdt , verdwijnen de Bluebloods op de achtergrond en ontstaat er een hele conspiracy theorie, die kant noch wal raakt. Het boek werd onmiddellijk vergeleken met 'De verborgen geschiedenis' van Donna Tartt. Maar buiten het feit dat beide auteurs jonge vrouwen zijn en de sfeer in het boek, stopt dan ook elke gelijkenis.

Lees verder

© 2009 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een boek uitkiezen en efficiënt lezenSommige mensen vinden het een nachtmerrie om boeken te lezen. Toch hoort boeken lezen bij je opleiding en als je een sam…
recensieRecensie: Het geheim van de wisselvogelsHet boek het geheim van de wisselvogels is geschreven door Anna van Praag. Dit is het tweede deel van een trilogie over…
Melet (Hebreeuwse grammatica) – Arjeh GebhardrecensieMelet (Hebreeuwse grammatica) – Arjeh Gebhard'Melet', dat cement betekent, is een modern Hebreeuws grammatica boek voor beginners en gevorderden. Het boek is geschre…
Het boek ‘Het meisje in de trein’ van Paula HawkinsHet boek ‘Het meisje in de trein’ van Paula HawkinsIn mei 2015 verscheen het debuutboek van Paula Hawkins: ‘Het meisje in de trein’. Het boek breekt alle verkooprecords en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: bol.com
  • http://www.hebban.nl/auteurs/marisha-pessl#offset_0 - bezocht op 27/09/2015

Reageer op het artikel "Boek: Marisha Pessl ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!