InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Je bent zelf een heks! door Erna Sassen

Boekverslag: Je bent zelf een heks! door Erna Sassen

Een verhaal over vriendschap en hekserij. En is die ene belediging, nou eigenlijk wel echt een belediging?

Algemene informatie:

  • Auteur: Erna Sassen
  • Titel: Je bent zelf een heks!
  • Verschenen in: 2005
  • Uitgeverij: Leopold
  • Aantal blz: 122
Geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.

Korte samenvatting van de inhoud:

Loes en Jurriaan zijn goede vrienden en zitten op dezelfde basisschool. Loes maakt altijd de vreemdste drankjes en zalfjes, en schroomt er niet voor om die op andere uit te proberen. Ze heeft het niet zo op juf Gertie, die ze dit jaar heeft. En juf Gertie mag haar ook niet zo. Loes wordt vaak de klas uitgestuurd en heeft al een hele reeks waarschuwingen. Als Loes haar spreekbeurt moet houden, probeert ze een drankje uit op de juf en dat had ze beter niet kunnen doen. Het pakt verkeerd uit en Loes wordt van school gestuurd.

Ze gaat op zoek naar een andere school en herinnerd zich een school waar haar vader over verteld had, waar je de hele dag zelf mag verzinnen wat je wilt doen. Dat lijkt haar wel wat en ze haalt Jurriaan over om mee te gaan. Ze worden samen aangenomen op de school.

De verdieping:

Tijd en ruimte:

Het verhaal speelt zich af in het heden. Het speelt zich eerst af op de basisschool en vervolgens op de nieuwe school waar Loes en Jurriaan heen gaan. Er wordt niet echt aangegeven over hoe lange tijd het boek speelt, maar het lijkt op tussen een half jaar en een jaar.

Wijze van vertellen:

Het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller.

Personages:

  • Loes: Zij is 10 jaar oud en maakt vaak rare drankjes en zalfjes. Ze heeft vaak ruzie met juf Gertie en wordt uiteindelijk van school gestuurd.
  • Jurriaan: Hij is de beste vriend van Loes. Hij is goed in leren en wordt als Loes erbij is veel gepest. Daarom besluit hij om met Loes mee te gaan naar de andere school.

Titelverklaring:

Loes wordt erg boos als iemand haar of haar moeder of oma een heks noemt. Ze roept dan hard ‘Je bent zelf een heks’.
© 2009 - 2018 Lyssophietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekverslag: Je bent zelf een heks! door Erna Sassen"

Infoteur: Lyssophietje
Gepubliceerd: 08-01-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!