InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'

Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'

Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex' Christian De Coninck (1960) is een Vlaamse auteur van politieromans. Door zijn werk als politieman, kan hij zich baseren op echte feiten die hij gebruikt in zijn thrillers. De Praagse Connectie, Dodendans en Het Boemerangprincipe zijn enkele titels. 'Het octopus complex' is het tweede boek waarin het speurdersduo Stijn Goris en Stef Pauwels aan bod komen.

Gegevens

  • Titel: Het octopus complex
  • Auteur: Christian De Coninck
  • Eerste druk: 2008

Samenvatting

Brussel wordt opgeschrikt door een moord. Stijn Goris en zijn stagiair Luc Lietaert krijgen de opdracht deze zaak op te volgen. Niet lang daarna volgen er weer twee moorden. Luc Lietaert komt echter snel tot de conclusie dat de moorden een verband hebben met elkaar. En vanaf dan is het een race tegen de klok, aangezien er steeds meer mensen worden vermoord. Zij hebben allemaal één ding gemeen, ze zijn beheerders van het bedrijf Sopomin. Elk slachtoffer krijgt een visitekaartje van 'Le homard bleu', een hotel in Bretagne.

De onderzoekers vinden de moordenaar niet. Zou er ergens een mol tussen de politie en de magistraten zitten? De zaak wordt duidelijker van zodra Stijn Goris wordt opgeroepen bij een gijzeling van kinderen, waar ook de zoon van zijn vrienden bij betrokken is.

Hoofdpersonen

Stijn Goris

Hij is een jonge Brusselse onderzoeker die enorm gedreven is om de zaak op te lossen. Zijn vriendin Sacha, die hij dagelijks belt, woont in het buitenland. Zijn familie en vrienden liggen hem nauw aan het hart.
(blz. 18) 'De familie Machiels had hem opgevangen na zijn traumatische ervaringen in het gezinsvervangend tehuis. Zijn natuurlijke ouders waren bij een ongeval omgekomen. Jurgen en Julie Machiels hadden ervoor gezorgd dat hij de draad van zijn leven weer kon opnemen. Het was grotendeels aan Thomas, hun zoon, te danken dat Stijn zijn vertrouwen in de mensen had teruggevonden.'
Stijn heeft het niet zo voor Luc, maar bezorgt hem in ieder geval een interessante stage. Hij is echter wel onder de indruk wanneer Luc de link legt tussen de drie moorden.

Luc Lietaert

Als kandidaat-officier moet hij een stage volgen en wordt hij de partner van Stijn Goris voor deze zaak. (blz. 16) 'Stijn Goris bekeek de jonge man : groot en slank, een scherp gezicht met grijze ogen. Opvallende grijze ogen, moeilijk te schatten leeftijd. Net een wolf.'

Thomas Machiels

De stiefbroer van Stijn Goris is procureur van beroep. Hij is getrouwd met Céline en samen hebben ze een zoon : Jason, waarvan Stijn Peter is.

Titelverklaring

De titelverklaring vind je op blz. 193 'De dader is als een octopus die met zijn tentakels alle slachtoffers kan raken, waar en wanneer hij maar wil. Gelukkig heeft een octopus maar acht tentakels en er zijn al acht slachtoffers gevallen. De octopus die wij achterna zitten heeft blijkbaar ook een complex vulde Van Deuren ironisch aan.'

Structuur

Het verhaal bestaat uit drieëntwintig hoofdstukken.

Opdracht

Het boek is opgedragen aan alle collega's van de auteur die tijdens hun dienst om het leven kwamen. Christian De Coninck is naast auteur ook een Brusselse politiecommissaris en -woordvoerder.

Thema

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt ze wel.

Symbolen en motieven

  • Eerste indruk : Stijn Goris moet Luc Lietaert in het begin helemaal niet. Na verloop van tijd slaagt Luc er in om Stijn zijn visie aan te passen. (blz. 17) 'Hij taxeerde iedereen op de eerste indruk. Lietaert was niet in zijn smaak gevallen. Hij zuchtte, sloot zijn dossier en vertrok naar huis.'
  • Wraak : Iemand neemt wraak op de beheerders van het bedrijf Sopomin.
  • Geld en machtszucht : Het eerste slachtoffer Marcel Bontemps, heeft in het verleden er alles voor gedaan om de aandelen van één van de beheerders over te kopen.
  • Broederliefde : De broers Stijn en Thomas helpen elkaar door dik en dun.

Tijd

Het heden.
(blz. 5) 'De marineblauwe auto, een S80, was uitgerust met alle laatste snufjes : een speciale geluidsinstallatie, gekoppeld aan de gsm, allebei met bediening aan het stuur. Een geavanceerd gps-systeem, dat niet alleen de exacte reisroute aangaf, maar ook de files en de vaste flitspalen. De zetels waren ergonomisch en volledig elektrisch bestuurbaar.'

Plaats

De stad Brussel.

Perspectief/Vertelwijze

Personale vertelsituatie : de vertelvorm is in de derde persoon.

Evaluatie

Ik heb dit boek in één keer uitgelezen. Het is zeker en vast een aanrader. Wat ik bijvoorbeeld fijn vind aan dit boek dat politietermen worden uitgelegd en er ook gebruik wordt gemaakt van officiële documenten. Bijvoorbeeld op blz. 24 : OGP = officier van gerechtelijke politie en op blz. 66 wordt zo'n officieel document getoond. Er is ook heel veel tijd gestoken in hem omschrijven van situaties, zodat je het jou levendig kan voorstellen. Bijvoorbeeld de aanrijding van de inspecteur op blz. 165. De relaties van de hoofdpersonen zijn een rode draad tussen het vorige boek en dit boek. Er wordt bijvoorbeeld gerefereerd naar gebeurtenissen die in het vorig verhaal hebben afgespeeld. Dat is een minpuntje die ik heb ondervonden, aangezien ik 'De Praagse connecties' niet gelezen heb. De gijzeling vond ik nogal lang duren, waarschijnlijk omdat ik nieuwsgierig was hoe het boek ging eindigen.

Lees verder

© 2008 - 2018 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Over de octopusDe octopus is van de orde Octopoda en van de klasse Cephalopoda. Ze kunnen van kleur veranderen en hun lievelings voedse…
De kleinste octopussoort ter wereld: Octopus WolfiDe kleinste octopussoort ter wereld: Octopus WolfiAl eeuwen lang wordt er door verschillende volkeren gesproken over gigantische octopussen. Deze zouden diep in de oceaan…
Takoyaki  Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituur…
De gevaarlijkste zeedieren ter wereldDe gevaarlijkste zeedieren ter wereldDe zee is een heerlijke plek om in te zwemmen, maar pas op want er leven toch een aantal gevaarlijke wezens in die diepe…
Bronnen en referenties
  • http://www.hebban.nl/auteurs/christian-de-coninck#offset_0 - bezocht op 26/09/2015

Reageer op het artikel "Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 27-09-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!