InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het graf van Campo Santo'

Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het graf van Campo Santo'

Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het graf van Campo Santo' Philipp Vandenberg (1941) is een Duitse auteur. Hij is gekend als auteur van historische romans zoals 'Het Sixtijnse geheim', 'Het geheim van de madonna' en 'Het perkament van Montecassino'. 'Het graf van Campo Santo' speelt zich af in München, Wenen en Rome. Alexander Brodka speelt hier de hoofdrol.

Gegevens

  • Titel: Het graf van Campo Santo
  • Oorspronkelijke Titel: Purpurschatten
  • Auteur: Philipp Vandenberg
  • Pagina's: 376
  • Vertaald uit het: Duits
  • Vertaald naar het Nederlands door: Peter de Rijk
  • Eerste druk: 1999

Samenvatting

Alexander Brodka is een veelgevraagde fotograaf, die een relatie heeft met de gehuwde galerijhoudster Juliette. Na de dood van zijn moeder, waar hij weinig of geen contact mee had, verandert zijn hele leven. Terwijl hij de opeenvolgende mysteries probeert op te lossen, wordt hij met de dood bedreigd. Wie hier achter zit De heilige maffia, die als thuisbasis Rome heeft.
Naast de zoektocht naar oplossingen voor de verschillende vragen die blijven komen, blijkt ook zijn romantisch leven een puinhoop te worden.

Hoofdpersonen

Alexander Brodka

Hij is het spilfiguur, een echte doorzetter die zich niet zomaar laat kisten. Hij houdt van Juliette, ook al is hun relatie niet ideaal.

Juliette

Ze is een galeriehoudster, die getrouwd is met Hinrich, maar haar hart verloren heeft voor Brodka.

Hinrich Collin

De drankverslaafde man van Juliette, die compleet geobsedeerd is door haar.

Smolenski

Een kardinaalstaatssecretaris, die graag de volgende paus wil worden. Hij speelt een belangrijke rol binnen de Heilige maffia.

Von Spydow

Hij is een journalist, die Brodka helpt met zijn speurtocht in Rome.

Titelverklaring en boekomslag

Campo Santo is een begraafplaats, die zich in Rome situeert. Daar wordt Brodka geconfronteerd met een mysterieus graf. Door op zoek te gaan naar een antwoord, geraakt hij verder en verder in het kluwen van de Heilige maffia.
Op de boekomslag zie je in sepia, een monnik, die geknield zit voor een graf. Ook dit is een verwijzing naar de titel en één van de locaties in het verhaal.

Structuur

Het boek bestaat uit 17 hoofdstukken en heeft een gesloten einde.

Symbolen en motieven

Moederliefde

Ook al ging de relatie niet goed met zijn moeder, Brodka kan niet rusten tot hij de mysteries rond zijn moeder opgelost heeft.

Hoogmoed is een zonde

Smolenski heeft duidelijk geen gebrek aan hoogmoed en dit zorgt ook voor de nodige problemen.

Liefde overwint alles

Ook al moeten Brodka en Juliette heel wat verdragen van elkaar en hun omgeving, ze vinden elkaar steeds terug.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden. Dit vanaf de maand november (dood moeder) tot en met april (paaszegen Paus). München, Wenen en Rome zijn de locaties, waar het verhaal zich afspeelt.

Perspectief / Vertelwijze

Het verhaal is in derde persoon geschreven. Er wordt steeds gesprongen tussen de twee kampen. Het kamp van Brodka die op zoek is naar antwoorden en de Heilige maffia, die er voor zorgen dat Brodka meer mysteries moet oplossen.

Evaluatie

Het verhaal is soms moeilijk te volgen door het aantal personages. Sommigen onder hen hebben dan ook nog een bijnaam waardoor het helemaal verwarrend word. De focus op de amoureuze relatie tussen de hoofdpersonages, zorgt er voor dat de essentie, de zoektocht om alle vragen op te lossen, in het niets verdwijnt. Uiteindelijk zorgt het plot er voor dat het boek nog ok is.

Lees verder

© 2008 - 2018 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtCrisis geen gevolgen voor Italiaanse maffiaIn tegenstelling tot de bovenwereld ondervindt de onderwereld geen negatieve gevolgen van de financiële crisis die de we…
Boekverslag  Pizza Maffia, Khalid BoudouBoekverslag Pizza Maffia, Khalid BoudouBrahim weet wat hij wil; leren voor een topbaan en zijn leven delen met Alice. In zijn vrije tijd werkt hij in de pizzer…
De maffia, politici en anti-maffiaDe georganiseerde misdaad in Italie wordt ook wel de maffia genoemd. Welgeteld zijn er in Italië 4 grote maffia bendes.…
Maffia: Van de oorsprong tot de code'sMaffia betekent vrij vertaald eigenlijk georganiseerde misdaad. Voordat een criminele organisatie echter als maffia word…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: bol.com
  • Hebban.nl - http://www.hebban.nl/artikelen/interview-philipp-vandenberg - bezocht op 09/09/2015

Reageer op het artikel "Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het graf van Campo Santo'"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!