InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Aimee Carter 'Marionet' (Blackcoat Rebellion 1)

Boekverslag: Aimee Carter 'Marionet' (Blackcoat Rebellion 1)

Boekverslag: Aimee Carter 'Marionet' (Blackcoat Rebellion 1) Marionet is het eerste deel van de van de young adult-trilogie Blackcoat Rebellion met Kitty in de hoofdrol. Deze trilogie is geschreven door de Amerikaanse schrijfster Aimee Carter. In 2011 debuteerde Aimee Carter met de roman De Godinnentest, wat het eerste deel van haar Goddess Test-serie is. Kitty Doe leeft in een dystopische maatschappij, waarin je als zeventienjarige een test moet doen die jouw toekomst bepaalt. Door haar slechte resultaat, weet ze dat ze geen rooskleurige toekomst zal hebben. Maar als bij wonder krijgt ze een tweede kans. Kitty ontmoet de minister-president Daxton Hart, die haar ziet als de ideale kandidaat om zijn nichtje Lila's dubbelganger te zijn. Ze komt terecht in een wereld vol intriges, geheimen en harteloze mensen. Slaagt ze erin om haar eigen weg in te slaan en samen met haar vriendje Benjy er het beste van te maken of laat Kitty de familie Hart aan haar touwtjes trekken?

Gegevens

  • Originele titel: Pawn
  • Titel: Marionet
  • Reeks: Blackcoat Rebellion (1)
  • Auteurs: Aimee Carter
  • Eerste druk: 2015
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2015
  • Vertaling: Sandra Hessels
  • Aantal pagina's: 318
  • ISBN: 978 94 025 1180 2

Samenvatting

De test

Kitty had het verknald tijdens de test, waardoor ze nu voor eeuwig een III zou zijn. Het bewijs is de getatoeëerde drie in haar nek, die iedereen kan zien. Ze heeft als taak rioolonderhoud in Denver gekregen, wat Kitty helemaal niet ziet zitten. Ze weet enkel dat Denver ver weg is en ze nooit meer haar vriendje Benjy zou zien.

Benjy stelt voor om weg te lopen. Maar Kitty weet dat hoe verleidelijk het ook klinkt, weglopen geen oplossing is. De enige die haar zou kunnen helpen is haar vriendin Tabs en die zou ze vanavond spreken. Wanneer Kitty samen met Tabs naar een club gaat om te werken, ontmoet ze Daxton Hart, de minister-president, die haar een opmerkelijk voorstel doet. Hij kan ervoor zorgen dat ze net als de leden van de familie Hart een VII krijgt. Het idee dat ze in Washington DC kan blijven om dicht bij Benjy te zijn overtuigt Kitty om ja te zeggen. Haar woorden zijn nog niet koud of Tabs wordt neergeschoten en Kitty wordt gedrogeerd.

Familie Hart

Als Kitty wakker wordt heeft ze haar nieuwe tatoeage in haar nek, maar heeft ze ook een nieuw gezicht, hetzelfde als dat van Lila Hart. Lila, het nichtje van Daxton, was verongelukt tijdens een skireisje. Niemand buiten sommige familieleden is op de hoogte van haar dood. Vanaf nu zal Kitty haar plaats innemen. Kitty moet een keuze maken: sterven of het leven van een ander leiden.

Celia, de moeder van Lila, belooft Kitty te helpen. Ze zou samen met Knox, de verloofde van Lila, Kitty alles leren wat ze moet weten om door het leven te gaan als Lila. Door al het oefenen en bekijken van speeches verandert Kitty geleidelijk in Lila Hart, de rebelse dochter die speeches gaf tegen het rangenstelsel. Ze slaagt zelfs in de test die Augusta, Lila's grootmoeder, en Daxton hebben voorzien. Vanaf nu is ze Lila tot de Harts haar niet meer nodig hebben en dan zouden ze haar doden, beseft Kitty. Kitty weet dat ze geen kant op kan en Daxton haar compleet in zijn macht heeft. Zeker wanneer hij haar duidelijk maakt dat Benjy's leven in haar handen ligt.

Niet veel later wordt ze op de hoogte gebracht dat de Blackcoats, de Zwarte rebellen, een aanslag op zeventien overheidsgebouwen hebben opgeëist. De rebellen eisen dat Daxton aftreedt en er echte verkiezingen plaatsvinden. Ook willen ze dat Elders en het rangenstelsel worden afgeschaft. Kitty vraagt zich af of Lila iets met de rebellen te maken had, omdat ze dezelfde dingen willen waarover Lila speechte.

Tijdens een avondje stappen betrapt ze Knox op het kopen van wapens. Hij legt haar uit dat hij haar enkel kan vertellen dat hij deze koopt voor de mensen die Lila steunden en dat Celia Lila had gebruikt om Daxton ten val te brengen. Daxton en Augusta kunnen niet vertellen dat Lila dood is, want dan zou het publiek ervan overtuigd zijn dat Lila gelijk had. Wat Kitty in een machtige positie brengt, aangezien Augusta en Daxton haar nodig hebben om ervoor te zorgen dat alles wat Lila had verteld in haar speeches tegen te spreken en alles weer in de richting te brengen die zij voor ogen hebben.

Kitty heeft het gevoel dat ze Knox kan vertrouwen, wat wel handig is in een omgeving vol vijanden. Haar gevoel wordt extra bevestigd wanneer ze ontdekt dat hij Benjy heeft aangenomen als zijn nieuwe assistent. Eindelijk is ze terug bij Benjy en kan ze hem alles vertellen wat er gebeurd is. Benjy begrijpt er in het begin niets van, hij herkent Kitty niet eens. Maar wanneer Kitty hem dingen vertelt die zij alleen weet is hij overtuigd en heeft ze haar vriendje terug.

Kitty merkt dat Greyson, de zoon van Daxton, niet op de hoogte is van zijn nichtjes dood. Maar aangezien Lila en Greyson close waren, merkt hij al snel dat er iets niet klopt. Ondanks de dreigingen van Augusta om Greyson in het ongewisse te laten, besluit Kitty hem alles te vertellen. Ze wil zijn vertrouwen niet kwijtspelen, toch zeker niet door te liegen.

Celia Hart

Celia geeft Kitty een belangrijke opdracht, zij moet Daxton vermoorden. Celia zou de bewakers afleiden en zo kan Kitty ongezien naar Daxton gaan. Ze moet enkel een dodelijke dosis injecteren en dan doen alsof ze van niets weet. Het lijkt een simpel plan en Kitty slaagt erin om de injectienaald in Daxton te steken, maar dan twijfelt ze. Als ze Daxton zou vermoorden, is ze geen haar beter dan hem en dat kan ze niet doen. Dus in paniek geeft ze hem een halve dosis. Ze ontdekt dat zijn tatoeage net als haar vals is, hij is niet de echte Daxton. Maar wil dat dan zeggen dat de echte Daxton dood is of is hij ergens anders? Helemaal in de war keert ze terug naar kaar kamer. Ze had nooit Celia mogen vertrouwen, maar nu is het laat.

Maar Daxton ligt in een coma, wat er voor zorgt dat ze voorlopig veilig is, want als hij wakker wordt zal hij haar direct aanwijzen als de dader. Terwijl Kitty hoopt dat Daxton niet meer bijkomt, vreest Greyson dat hij zijn vader moet opvolgen als minister-president en dat ziet hij helemaal niet zitten. Ook Celia ziet dat niet zitten, aangezien ze weet dat Augusta nog steeds invloed gaat hebben op de manier van regeren over het land. Dus ze wil er alles aan doen om dit tegen te houden.

Wanneer Kitty dit hoort beslist ze om Greyson te verwittigen. Maar Greyson ziet niet direct een probleem, hij weet dat zijn tante soms dreigt en kwaad kan zijn, maar daar blijft het volgens hem dan ook bij. Niet veel later zijn Greyson en Celia verdwenen. Augusta maakt zich zorgen en is overtuigd dat ze haar kleinzoon zal terugvinden.

Lila Hart

Knox heeft zijn eigen manier om op zoek te gaan naar Greyson en hij neemt Kitty mee naar iemand die hij op de hoogte wil brengen van de verdwijning. Wanneer Kitty ziet wie het is, staat ze helemaal versteld. Het is Lila Hart in levende lijve. Lila legt haar uit dat Knox de enige is die weet dat ze nog leeft. Celia wou ze niet op de hoogte brengen omdat zij de schuldige is van alles. Celia had de speeches geschreven en aan Lila gevraagd om ze te gebruiken. En op die manier kon ze het volk overtuigen van haar goede bedoelingen en ervoor zorgen dat Celia minister-president werd. Maar Celia heeft nog een geheim. Ze is de aanvoerder van de Zwarte Rebellen en Knox haar eerste luitenant. Kitty begrijpt beter na al die info waarom Celia zo gedreven is om Daxton te vermoorden.

Knox heeft een plan waarin hij Lila wil ruilen voor Greyson. Celia zou haar dochter nooit iets aandoen en op die manier is Greyson veilig. Knox brengt Augusta op de hoogte van zijn plan en ze gaat hiermee akkoord. Als ze al verrast is dat haar kleindochter nog leeft laat ze hier weinig van merken. De volgende dag krijgen ze een bericht van Celia die akkoord gaat met de ruil. Maar Augusta heeft andere plannen. Ze neemt zowel Kitty als Lila mee en geeft Celia de keuze. Ze moet goed kiezen, aangezien het meisje dat ze achterlaat zal sterven. Celia kiest voor Kitty en Lila wordt onmiddellijk neergeschoten. Maar Kitty ziet dat dat Lila gelukkig nog leeft en enkel verdoofd is.

Celia is razend wanneer ze merkt dat ze de verkeerde dochter heeft gekozen. Maar samen met Knox bedenken ze een plan om Benjy, Lila en Greyson in veiligheid te brengen, weg van Augusta. Wanneer Celia en Lila niet op de afgesproken plaats zijn, beslist Kitty om terug te keren. Ze zou het zichzelf nooit vergeven moest ze zonder Lila vertrekken. Ze vindt al snel Lila terug, maar ook Augusta vindt hen allebei. Wanneer Lila Augusta confronteert met het feit dat het haar schuld is dat de familie compleet uit elkaar aan het vallen is, steekt Augusta haar neer. Ze geeft Knox een keuze, Lila kan naar de ziekenboeg maar dan moet hij Benjy vermoorden of hij laat Lila sterven.

Kitty maakt impulsief een keuze en vermoordt Augusta. Ze is ervan overtuigd dat alles goed zal komen met de steun van Knox, Greyson en Lila, als ze het overleeft. Ook Daxton is geen probleem meer. Hij is terug bij bewustzijn maar herinnert zich niets meer.

De toekomst

Maar Celia en Knox hebben andere plannen. Door al de heisa is het voor Celia en Lila het moment om te verdwijnen en aan te sluiten bij de Zwarte Rebellen, waar Lila ook verzorgd kan worden. Knox garandeert Kitty dat ze weer een gewoon leven kan leiden als Kitty Doe op kosten van de familie van zodra alles in orde is. Overtuigd dat ze nu Lila kan zijn op haar eigen voorwaarden stemt Kitty toe.

Maar wanneer ze Daxton tegenkomt maakt hij haar duidelijk dat hij zich toch nog alles herinnert. Kitty maakt hem duidelijk dat zij ook zijn geheim kent door over zijn tatoeage in zijn nek te wrijven. Nu is het aan Daxton om een keuze te maken, maar voorlopig is ze nog veilig.

Hoofdpersonen

Kitty Doe

Ze is een eigenwijze zeventienjarige. Ze is het tweede kind van een gezin, waardoor ze een Extra is en in een jeugdhuis terecht is gekomen. Als Extra had ze eigenlijk niet geboren mogen zijn en is ze vrij nutteloos voor de maatschappij. Kitty kan schrijven noch lezen. Ondanks dit alles weet ze wat ze wil en geeft ze nooit op. Soms is ze wat naïef, maar ze herpakt zich elke keer weer.

Lila Hart

Lila is het opstandige nichtje van de minister-president Daxton Hart. Ze is enorm populair en heeft een ongewone blauwe kleur van ogen, die dezelfde is als Kitty. Ze was gevaarlijk doordat het volk naar haar luisterde, waardoor Augusta haar liever kwijt wou om het land weer in evenwicht te brengen.

Benjy

Hij is het vriendje van Kitty, op wie ze steeds kan rekenen. Hij heeft lang rood haar, is lang en gespierd. Benjy is door de test een VI geworden, wat vrij uniek is voor een Extra.

Daxton Hart

Hij is de minister-president. Vorig jaar waren zijn vrouw en oudste zoon omgekomen in een auto-ongeluk. Ook hij is omgekomen in dit ongeluk, maar dat weten enkel Augusta en Greyson. Augusta heeft dan ook een vervanger voor hem gevonden, zodat het leven gewoon verder kon gaan.

Celia Hart

Celia is Daxtons jongere zus en de moeder van Lila. Haar man was vermoord door Daxton, omdat hij hem als een verrader beschouwde. En Celia is ervan overtuigd dat haar broer ook achter de dood van Lila zit.

Greyson

Hij is de achttienjarige zoon van Daxton, maar ziet er jonger uit dan dat hij is. Greyson is lang en heeft blond haar. Hij houdt van uitvinden en is er goed in.

Lennox Creed

Hij wordt Knox genoemd. Hij is de zoon van een van de ministers van de Unie en de verloofde van Lila. Hun bruiloft staat gepland voor oudejaarsavond. Knox is een knappe jongen en krijgt veel aandacht van de meisjes.

Augusta Hart

Ze is de moeder van Celia en Daxton. Augusta is een harde vrouw die nauwelijks glimlacht. Er wordt vaak geroddeld dat haar man Edward, die al een tijdje gestorven is, niet meer dan een stroman was terwijl Augusta over het land heerste. Nu neemt ze ook de touwtjes in handen met Daxton. Augusta houdt enorm veel van macht, misschien zelfs meer dan van haar eigen familie. Enkel Greyson is een uitzondering, hij is de kleinzoon waarvan ze echt houdt en voor wie ze alles wil doen.

Symbolen en motieven

Macht

Ook al heeft ze Lila's gezicht, niemand kan ervoor zorgen dat Kitty's gedachten en karakter veranderen.

Haat

Kitty kan geen sympathie opbrengen voor de man die haar leven compleet overhoop heeft gehaald. Ze weet dat hij haar in zijn macht heeft, maar als ze een kans ziet om weg te gaan zal ze die ook nemen, zolang ze zeker is dat Benjy in veiligheid is.

Intriges

Alles blijkt een grote leugen te zijn. Lila is dood, maar blijkt te leven, Daxton leeft, maar blijkt dood te zijn. Celia rebelleert in haar familie, maar blijkt ook de aanvoerder van de Zwarte rebellen te zijn. Is er iets of iemand die nog gewoon is?

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek is opgedragen aan Caitlin Straw. Het verhaal geeft het standpunt van Kitty Doe dat in de ik-persoon is geschreven en bestaat uit 318 bladzijden, die verdeeld zijn over 20 hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft een aparte titel:
  1. Pech
  2. Veiling
  3. Celia
  4. Knox
  5. Augusta
  6. Jagen
  7. Vertrouwen
  8. Somerset
  9. Sleutel
  10. De leugen regeert
  11. Benjy
  12. Bloedvergieten
  13. Grijs gebied
  14. Onder gelijken
  15. Verzet
  16. Lila
  17. Impasse
  18. Wachtwoord
  19. Bloedrood en wit
  20. Beslissing

Thema

Aan de touwtjes trekken is een gevaarlijk spel. Marionet zijn nog meer.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden in het District of Columbia, de Vesting, Somerset, Elders en New York City.

Evaluatie

De titel Marionet is de perfecte keuze voor dit boek, dat zowel geschikt is voor young adults als volwassenen. Je moet echt wel in het boek komen, voordat je kan volgen wie verbonden is met wie en wat nu de bedoeling is. Het is allemaal wat vaag. De Zwarte Rebellen komen af en toe aan bod, maar je weet nog niet goed wat hun rol is noch wat de verborgen agenda is van de verschillende familieleden. Zo wordt er ook commentaar gegeven op het rangenstelsel, maar hier heb je als lezer weinig zicht op hoe het werkt, aangezien alle aandacht naar de familie Hart gaat.

De personages zijn ook nog niet allemaal even goed uitgediept, wat soms een beetje ontgoochelend werkt. Het verhaal is wel vlot geschreven en bevat de nodige spanning. Er gebeurt zelfs zoveel dat het soms wat chaotisch overkomt. Maar de plot van Marionet zorgt er wel voor dat je benieuwd bent naar het vervolg.

Lees verder

© 2017 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Anderen boeken van Anne BishopLiefhebbers van series als Buffy the Vampire Slayer en Charmed zullen genieten van de boekenserie De Anderen. Het valt o…
De schrijfster Kathryn Stockett en haar boek 'De hulp'De schrijfster Kathryn Stockett en haar boek 'De hulp'Kathryn Stockett is de schrijfster van het boek “The Help” uit 2010, wat in het Nederlands is uitgegeven onder de titel…
Boekverslag: Marianne Fredriksson 'Elisabeths dochter'Boekverslag: Marianne Fredriksson 'Elisabeths dochter'Marianne Fredrikson (1927 - 2007) was een Zweedse schrijfster. Ze is onder andere gekend van 'De kracht van een vrouw',…
WK snooker 2008Het wereldkampioenschap snooker 2008 wordt gehouden in Sheffield, namelijk in het Crucible Theater en wordt beschouwd al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitgever: Harpercollins Young Adult
  • Aimee Carter 'Marionet' (ISBN/ 978 94 025 1180 2) - gelezen op 27/08/2017

Reageer op het artikel "Boekverslag: Aimee Carter 'Marionet' (Blackcoat Rebellion 1)"

Infoteur: Ibelle31
Gepubliceerd: 14-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!